orakel Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Jeg lurer på om flere av dere har prøvd ut ulike typer treningstøy og kan si noe om hvordan de funker. Jeg trener på treningssenter flere ganger i uken. Etter en time med intensiv styrketrening og så en time kondisjonstrening er jeg gjennomvåt av svette. Jeg har bare kjøpt billige treningsklær hos H&M og synes det har funket helt greit. Dette er bomullsplagg med noen få prosent elastisitet. Men det jeg nå lurer på er om treningstøy i kunststoff/microfiber fra Rönnich (eller hva det heter), Sats sin egen kolleksjon eller andre typer treningsklær transporterer fukten på en annen måte slik at man ikke føler seg kliss. Eller er det likedan alt sammen bare med ulik pris og kulhetsfaktor?
Gjest gjest1 Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Jeg bruker ikke mine fancy treningstopper fordi jeg synes det blir klamt og lukter helt jævlig. Jeg tror ikke det er mulig å ikke ''føle seg kliss'' etter langvarig styrke- og kondisjonstrening... Men har noen andre erfaringer hadde det jo vært interessant.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. juni 2006 #3 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har slutta å bruke bomullstopper til trening. Har nå kjøpt meg noen syntetiske som puster. Har også kjøpt meg ordnelige treningsbher i pustende stoff. Jeg merker stor forskjell. Blir selvfølgelig svett, men verken ser ut eller føler meg like gjennomvåt som før. Jeg har kjøpt mine t-skjorter i utlandet, og i Norge ser jeg at de ofte selger noen andre typer enn de jeg har (får mer lyst på de t-skjortene de selger til menn; syns de ser mer pustende ut, men har ikke testa de ut). Jeg liker best de med mange små hull, ikke de superelastiske uten hull. Jeg innbiller meg at de førstnevnte puster bedre, i tillegg til at ikke "alt" syns gjennom. Men man har jo forskjellig smak... Det spørs jo hvor mye penger man gidder å bruke på treningsklær, men jeg har funnet ut at jeg vil investere i gode overdeler og bukser, sånn at jeg ikke trenger å tenke på ubehagelige klær når jeg skal trene. I tillegg syns jeg at HM-tingene blir så fort utvaska og slitte (treningstøy er jo noe man vasker rimelig ofte, om man trener regelmessig), at jeg tror ordentlig treningstøy lønner seg i det lange løp, for meg hvertfall.
Gjest Thalassa Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Jeg liker egentlig ikke stramme bomullstopper til hard trening, siden bomull absorberer væske. Men jeg bruker det til middels trening, trening med vekter o.l hvor jeg ikke svetter så mye. Hvis jeg skal jogg(da svetter jeg sinnsykt) liker jeg store t-skjorter, adidas e.l som jeg bretter opp til oppå skuldrene blir liksom så "tett" ellers. Syntetisk stoff synes jeg egentlig er litt ekkelt siden det fester seg lukt i det som ikke forsvinner like godt ved vask som annet tøy. Singlet synes jeg også er deilig å bruke, disse med bryterygg men det finnes jo som regel for det meste i bomull så da er man der igjen..
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Jeg liker best syntetiske treningstopper. Har ikke noen dyre, har kjøpt den i utlandet i kjedebutikker, men de holder seg bra. En er fra Lindex, men vet ikke om de har så mye treningsklær nå for tiden. Har forskjellie treningsbh-er, men den jeg liker best er fra Triumph, og den har holdt i årevis. Andre som jeg har kjøpt (billigere) har ikke holdt så lenge. Bomull blir for klamt og synes det lukter mer. I Tyskland kjøpte jeg vaskemiddel til sportsklær, og det er fantastisk, tar alt av lukt. Var billig også, kjøpte billigvarianten på DM (en butikkkjede).
momo Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Jeg bruker billige bomulls treningstøy fra H&M. Jeg er fornøyd med det, men jeg og vurderte og kjøpe meg treningstøy fra spenst, jeg og en veninne så på en stilig halvlang bukse, men den så fryktelig liten ut, så på den i xl og den var litt for liten. Treningstøyet mitt fra H&M er 36/38. Så er jo tydeligvis håpløst for meg og kjøpe meg klær der.
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #7 Skrevet 20. juni 2006 Jeg bruker mest syntetiske topper til trening, men egentlig må jeg innrømme at de fra H&M o.l. med bomull og litt stretch funker vel så bra. De syntetiske toppene blir akkurat like våte og svette, og etterhvert setter det seg ekkel lukt i dem som er umulig å få bort. Og jeg svetter under middels.
Gjest gjesta Skrevet 20. juni 2006 #8 Skrevet 20. juni 2006 Jeg svetter langt mer enn middels under trening, og sverger til treningstopper og sportsbh'er i syntetisk "pustende" materiale. Merker stor forskjell! Føler meg langt freshere i dette materialet enn i bomull som ikke transporterer fuktigheten. Blir blant annet heller ikke så kald under uttøyning o.l. som ved klissvåte bomullstrøyer. Dersom du ikke svetter mye, tviler jeg imidlertid på at du får særlig effekt av slikt materiale. Treningstøy skal for øvrig vaskes på minimum 60 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå