Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #41 Skrevet 21. juni 2006 Den satt du!! ← He he, ja du kan le du For mange handler det nok om at de synes brudeparet er frekke som "spør etter penger", og dermed tror at det nettopp er paret som er gjerrige... Derfor blir det jo også helt idiotisk at de bryr seg om hvr mye som ligger i konvolutten? Det skal liksom være skjult! WHY!??? Jeg kan bare ikke se en mer praktisk løsning enn å "få lov til" å gi penger på et bryllup jeg!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #42 Skrevet 21. juni 2006 Skjønt hva?? Den hele og fulle sannhet om at alle bør synes det er helt greit å gi cash i bryllupsgave?? Kan man ikke bare akseptere at folk har forskjellige meninger: Noen synes det er greit å gi penger i konvolutt, andre foretrekker gavekort til spesielle formål, mens andre ønsker å kjøpe en konkret gave. Det behøver vel ikke være så vanskelig for et brudepar å legge frem en ønskeliste som gir rom for alle de muligheter som er nevnt over.... ← Himmel altså, det er da vel ikke du som skal bestmme hva paret skal ønske seg i gave?? Er det mulig å bli mer egoistisk?? Som sakt tidligere, har man virkelig så store problemer med å akseptere parets ønsker, la være å gå!! Det er tross alt ikke ditt ønske, men det skal det jo heller ikke være!! Aldri opplevd å bli bedt i et bryllup hvor gjestene selv må få bestemmer hva paret skal få/ikke få!! Og penger bytter man bort hver eneste dag med andre voksene folk, hvorfor er det da så vanskelig å gi en pengegave til noen du er glad i og som du kjenner godt?? Og er det så mye bedre å gi ti tusenvis av kroner til en konfirmant da? Hva er forskjellen? I et bryllup er det tross alt voksene folk du "bytter penger" med...
Gjest HB Skrevet 21. juni 2006 #43 Skrevet 21. juni 2006 Brudeparet har ingen rett til å bestemme hva gjestene skal gi i gave! Da vi giftet oss hadde vi laget en ønskeliste med mye forskjellige ønsker på (i ulik prisklasse), men det var da mange som ikke etterspurte den og som kjøpte gave etter eget hode. Vi som brudepar har da ingen rett til å klage på det! Noen gaver ble byttet, mens andre ting ble beholdt, enten det passet med øsnkelisten eller ikke. Dersom jeg blir bedt i bryllup steber jeg etter å gi noe brudeparet ønsker seg. En ren pengegave ville jeg neppe gitt, men jeg kunne strukket meg til et gavekort dersom det var spesifikke ønsker paret hadde. Dersom argumentet for kun å ønske seg penger er at de har alt de trenger, tror jeg faktisk at jeg hadde gitt pengene til et veldedig forhold istedenfor. Hilsen Lille meg
Lemona Skrevet 21. juni 2006 #44 Skrevet 21. juni 2006 Himmel altså, det er da vel ikke du som skal bestmme hva paret skal ønske seg i gave?? ← Nei, men jeg mener det definitivt det er jeg som skal bestemme hva jeg skal gi. Forskjellen på å gi penger til en konfirmant og til voksne mennesker er at voksne folk som oftest tjener penger selv. Mulig jeg er gammeldags, men for meg ligger det faktisk en verdi i å få en gave fra noen som har kjøpt det spesielt med tanke på å glede meg. Jeg synes det er hyggelig om mannen kjøper noe til meg på bryllupsdagen, eller barna lager noe til jul, eler foreldrene mine kjøper en gave til bryllupet mitt i stedet for å si: Her er penger kjøp deg noe du trenger.
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #45 Skrevet 21. juni 2006 Brudeparet har ingen rett til å bestemme hva gjestene skal gi i gave! Da vi giftet oss hadde vi laget en ønskeliste med mye forskjellige ønsker på (i ulik prisklasse), men det var da mange som ikke etterspurte den og som kjøpte gave etter eget hode. Vi som brudepar har da ingen rett til å klage på det! Noen gaver ble byttet, mens andre ting ble beholdt, enten det passet med øsnkelisten eller ikke. Dersom jeg blir bedt i bryllup steber jeg etter å gi noe brudeparet ønsker seg. En ren pengegave ville jeg neppe gitt, men jeg kunne strukket meg til et gavekort dersom det var spesifikke ønsker paret hadde. Dersom argumentet for kun å ønske seg penger er at de har alt de trenger, tror jeg faktisk at jeg hadde gitt pengene til et veldedig forhold istedenfor. Hilsen Lille meg ←
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #46 Skrevet 21. juni 2006 Nei, men jeg mener det definitivt det er jeg som skal bestemme hva jeg skal gi. Forskjellen på å gi penger til en konfirmant og til voksne mennesker er at voksne folk som oftest tjener penger selv. Mulig jeg er gammeldags, men for meg ligger det faktisk en verdi i å få en gave fra noen som har kjøpt det spesielt med tanke på å glede meg. Jeg synes det er hyggelig om mannen kjøper noe til meg på bryllupsdagen, eller barna lager noe til jul, eler foreldrene mine kjøper en gave til bryllupet mitt i stedet for å si: Her er penger kjøp deg noe du trenger. ← Men det er DU. Du synes muligens det ikke passer seg å få penger - men brudeparet gjør det. Er da du den som kan bestemme at ønsket "ikke passer seg"?? Fy faen som folk skal gjøre det vanskelig da!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #47 Skrevet 21. juni 2006 Trodde en bryllupsgave var nettopp det jeg, en gave. Altså noe man får, noe giveren bestemmer seg for å gi brudeparet, og som brudeparet burde være takknemlig for. Jeg synes det er en uting at mange her tydeligvis mener at gjestene skal "betale" for mat og drikke ved å gi en gave i passende størrelsesorden. Om det er penger eller andre ting brudeparet ønsker seg, så kan de faktisk ikke kreve hva gjestene skal gi eller hvor mye det skal være verdt.
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #48 Skrevet 21. juni 2006 Trodde en bryllupsgave var nettopp det jeg, en gave. Altså noe man får, noe giveren bestemmer seg for å gi brudeparet, og som brudeparet burde være takknemlig for. Jeg synes det er en uting at mange her tydeligvis mener at gjestene skal "betale" for mat og drikke ved å gi en gave i passende størrelsesorden. Om det er penger eller andre ting brudeparet ønsker seg, så kan de faktisk ikke kreve hva gjestene skal gi eller hvor mye det skal være verdt. ← Det er vel ingen som sier at man kan kreve en viss sum? derimot legger folk ut ønskelister og gjør det praktisk for gjestene av den grunn. ER det da ikke på sin plass at man kan ønske seg en pengegave? Gave, hm.. nei for penger er jo ikke en gave????
Gjest HB Skrevet 21. juni 2006 #49 Skrevet 21. juni 2006 Brudeparet kan ønske seg akkurat hva de vil også penger, men de kan ikke forlange å få akkurat det de ønsker seg! Neffi, kan du forklare hva du synes er så morsomt med innlegget mitt over? Hilsen Lille meg
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #50 Skrevet 21. juni 2006 Om de ønsker seg penger; da har de alt? Og du ville gitt pengene ideelt. Omvendt kjære deg, heeeelt omvendt!
Gjest HB Skrevet 21. juni 2006 #51 Skrevet 21. juni 2006 Sorry Neffi, jeg skjønner ikke svaret ditt. Men jeg kan utdype hva jeg mente. Dersom de ikke har noe konkret på ønskelisten (som servise, lysestaker e.l.) fordi de har alt de trenger og derfor bare ønsker seg penger for å ønske seg noe, vil jeg sett på det som en betaling for meg som gjest. MEN jeg kunne gitt et gavekort så lenge jeg vet at det er til noe spesielt som jeg vet brudeparet ønsker seg, men som er for dyrt for meg å kjøpe alene, f.eks. en sofa. Hilsen Lille meg
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #52 Skrevet 21. juni 2006 Sorry Neffi, jeg skjønner ikke svaret ditt. Men jeg kan utdype hva jeg mente. Dersom de ikke har noe konkret på ønskelisten (som servise, lysestaker e.l.) fordi de har alt de trenger og derfor bare ønsker seg penger for å ønske seg noe, vil jeg sett på det som en betaling for meg som gjest. MEN jeg kunne gitt et gavekort så lenge jeg vet at det er til noe spesielt som jeg vet brudeparet ønsker seg, men som er for dyrt for meg å kjøpe alene, f.eks. en sofa. Hilsen Lille meg ← Siden de ønsker seg penger, betyr det jo ikke at de har ALT. Men det betyr at de må prioritere annerledes. Og ønsker å bruke pengene på noe som de selv må kjøpe. En bil, hest, hus, utbygg av veranda, nytt kjøkken. Osv osv. Det er jo du som gjest som er gjerrig om du ikke synes brudeparet kan få det de ønsker seg. Festen er jo allered betalt, selv om det kanskje er tatt opp lån til dette. Vel, isåfall kan jeg ikke se problemet med å gi penger til deres fest heller jeg da. HVilke penger som går til utbyggning av hus, og hvilke som går til sofa, eller til tilbakebateling av lånet er jo same shit. Vi lever ikke lenger på 1900-tallet. Pengestrømmen er helt annerledes enn hva kanskje du er vant med?
Gjest HB Skrevet 21. juni 2006 #53 Skrevet 21. juni 2006 Jeg gir helst noe i gave som brudeparet (eller konfirmanten eller bursdagsbarnet) ønsker seg, så jeg ber som oftest om en ønskeliste, men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å gi det jeg har lyst til. Det har ingenting med å være gjerrig, for det kan godt hende jeg legger med i en gave enn jeg ville gitt i rene penger (eller gavekort) dersom jeg finner noen som jeg synes passer til vedkommende. Å gi penger som blir borte i det store sluket synes ikke jeg noe om. Det er min mening og den får jeg ha, så kan du Neffi mene hva du vil. Hilsen Lille meg
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #54 Skrevet 21. juni 2006 Store sluk. Ja, du må jo ha vannvittig stort oppmerksomhetsbehov da da du kun er ute etter å levere fra deg en gave de alltid er nødt til å beholde slik de fikk den. Det er utgått, passé, over. Ingen vil ha en vase. Du kanskje tror dette.
Gjest Bellatrix Skrevet 21. juni 2006 #55 Skrevet 21. juni 2006 Aldri opplevd å bli bedt i et bryllup hvor gjestene selv må få bestemmer hva paret skal få/ikke få!! ← Ikke? Hvis jeg vil gi en gave, så er det da opp tilk meg hva gaven er. En ønskeliste kan være til hjelp, men en ønskeliste er, ja nettopp, en liste med ønsker, ikke krav.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #56 Skrevet 21. juni 2006 Vil man ikke gi penger eller gavekort til brudeparet, så bør man heller ikke takke ja til inbydelsen. ← Glad jeg ikke skal i bryllupet DITT ihvertfall Brudeparet kan vel faktisk kreve at du bryr deg bittelitt om deres ønsker, og øsker de penger sjønner ikke jeg hvorfor du på død og liv må dukke opp med en koffert?? man pleier å legge ut sine ønsker fordi man faktisk foretrekker å få det som er ønsket, isyeden for en masse uøskede ting og tang. Og hva er problemet med å GI f.eks.300,- kr, i steden for å kjøpe krimskrams til 300,- kr? Og ja, har du problemer med å etterkomme brudeparets ønsker, så fatter i hverfall ikke jeg hva du har i det bryllupet å gjøre!← Er du full, eller hva er det? En bryllupsgave er en GAVE, og det er giver som bestemmer hva den skal inneholde - ikke MOTTAKER! "Hjertelig velkommen til bryllupet vårt. Ta med en sjekk på en pen sum eller bli hjemme." ← Brudeparet har ingen rett til å bestemme hva gjestene skal gi i gave! Da vi giftet oss hadde vi laget en ønskeliste med mye forskjellige ønsker på (i ulik prisklasse), men det var da mange som ikke etterspurte den og som kjøpte gave etter eget hode. Vi som brudepar har da ingen rett til å klage på det! Noen gaver ble byttet, mens andre ting ble beholdt, enten det passet med øsnkelisten eller ikke. Hilsen Lille meg ← Men det er DU. Du synes muligens det ikke passer seg å få penger - men brudeparet gjør det. Er da du den som kan bestemme at ønsket "ikke passer seg"?? Fy faen som folk skal gjøre det vanskelig da! ← Eh, ja, det er GIVER som bestemmer hva de skal få, og følgelig GIVER som bestemmer om de synes noe er passende eller ikke. Dersom jeg gikk til min farmor og ba om en dildo til jul (og hun ikke ville gi meg en dildo), skulle jeg nektet henne julemat da??? Ikke? Hvis jeg vil gi en gave, så er det da opp tilk meg hva gaven er. En ønskeliste kan være til hjelp, men en ønskeliste er, ja nettopp, en liste med ønsker, ikke krav. ←
Gjest Bellatrix Skrevet 21. juni 2006 #57 Skrevet 21. juni 2006 Dersom jeg gikk til min farmor og ba om en dildo til jul (og hun ikke ville gi meg en dildo), skulle jeg nektet henne julemat da??? ←
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #58 Skrevet 21. juni 2006 (endret) Javel, men dere; det er vel ingen som har nektet gjestene å få komme? Om de ikke tar med seg penger. Der er ikke jeg iaff. her er det snakk om hva man kan gjøre for å oppfylle deres ønsker, og som burde være mulig å gjennomføre! Dere er bare så gammeldagse ass Endret 21. juni 2006 av Neffi
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #59 Skrevet 21. juni 2006 Javel, men dere; det er vel ingen som har nektet gjestene å få komme? Om de ikke tar med seg penger. Der er ikke jeg iaff. her er det snakk om hva man kan gjøre for å oppfylle deres ønsker, og som burde være mulig å gjennomføre! Dere er bare så gammeldagse ass ← Det var flere gjesteinnlegg her som nevnte nettopp det; at da kunne gjestene la være å komme.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #60 Skrevet 21. juni 2006 Dere er bare så gammeldagse ass ← Eller var det voksne og fornuftige det het???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå