Gjest Neffi Skrevet 20. juni 2006 #21 Skrevet 20. juni 2006 Dette må være en av de mest egoistiske uttalelsene jeg har sett her inne. Vil man ikke gi det bruden forlanger å få så kan man bare la være å komme? En gave er en gave, ikke noe dere kan kreve. Helt tydelig at dere er mest opptatt av å få det dere ønsker i gave, og ikke å dele dagen med deres nærmeste. Hvem er det som henger seg opp i gavene sa du? ← Ha ha. Jeg må bare le, fordi du alltid vet best, og ADRI noensinne i følge deg selv har vært egoistisk!
Arkana Skrevet 20. juni 2006 #22 Skrevet 20. juni 2006 Ha ha. Jeg må bare le, fordi du alltid vet best, og ADRI noensinne i følge deg selv har vært egoistisk! ← Nei, man må selvsagt være perfekt før man kan kommentere andres oppførsel. Egentlig kan vi vel bare slutte å diskutere noe som helst, siden ingen er perfekte og dermed, i følge deg, ute av stand til å kritisere andre.
Gjest Neffi Skrevet 20. juni 2006 #23 Skrevet 20. juni 2006 Nei, man må selvsagt være perfekt før man kan kommentere andres oppførsel. Egentlig kan vi vel bare slutte å diskutere noe som helst, siden ingen er perfekte og dermed, i følge deg, ute av stand til å kritisere andre. ← Du kritiserer de fleste. Du følger "boka" - lurer på om det er praksis også? Det er bare det at det blir så vannvittig kjedelig å lese det du skriver til slutt fordi det er så åpenlyst. I blandt gjør folk "feil", velger "feil", og lever "feil". Godta det!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #24 Skrevet 20. juni 2006 Du kritiserer de fleste. Du følger "boka" - lurer på om det er praksis også? Det er bare det at det blir så vannvittig kjedelig å lese det du skriver til slutt fordi det er så åpenlyst. I blandt gjør folk "feil", velger "feil", og lever "feil". Godta det! ← Så da er det galt og.. noen følger faktisk "boka" og oppfører alltid "rett", men andre kjører på og gir blaffen i andre enn selv, slik som du Neffi.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #25 Skrevet 20. juni 2006 Ha ha. Jeg må bare le, fordi du alltid vet best, og ADRI noensinne i følge deg selv har vært egoistisk! ← Sier du som alltid, ALLTID kommer med en sjefserklæring mot slutten av en tråd og mener at temaet er ferdig diskutert for DU synes det er det. OMG!!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2006 #26 Skrevet 20. juni 2006 Dette må være en av de mest egoistiske uttalelsene jeg har sett her inne. Vil man ikke gi det bruden forlanger å få så kan man bare la være å komme? En gave er en gave, ikke noe dere kan kreve. Helt tydelig at dere er mest opptatt av å få det dere ønsker i gave, og ikke å dele dagen med deres nærmeste. Hvem er det som henger seg opp i gavene sa du? ← Brudeparet kan vel faktisk kreve at du bryr deg bittelitt om deres ønsker, og øsker de penger sjønner ikke jeg hvorfor du på død og liv må dukke opp med en koffert?? man pleier å legge ut sine ønsker fordi man faktisk foretrekker å få det som er ønsket, isyeden for en masse uøskede ting og tang. Og hva er problemet med å GI f.eks.300,- kr, i steden for å kjøpe krimskrams til 300,- kr? Og ja, har du problemer med å etterkomme brudeparets ønsker, så fatter i hverfall ikke jeg hva du har i det bryllupet å gjøre!
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #27 Skrevet 20. juni 2006 Jeg er også overrasket.. gir dere så dyre gaver???? Har hørt det er naturlig å gi det en kuvert koster, dersom man har råd, men hos oss blir det sånn ca 400 per pers. Gjestene kan jo heller ikke bestemme hvor mye brudeparet legger ut på bryllupet, så jeg mener det mest naturlige er å gi det man har råd til og som føles passende. Man gir ikke mer om man ikke har penger til det, men det er det mange som har når de er ferdig med studietid forlengst, og i fast jobb.. Etter hva jeg har hørt er en kuvertpris ofte høyere enn 400kr.
Arkana Skrevet 20. juni 2006 #28 Skrevet 20. juni 2006 Og ja, har du problemer med å etterkomme brudeparets ønsker, så fatter i hverfall ikke jeg hva du har i det bryllupet å gjøre! ← Ja, la oss for all del ikke ha bryllup for å feire kjærligheten og det at to mennesker vil dele livet sammen, her er det om å gjøre å sørge for at man får akkurat det man vil ha. Man viser jo virkelig at man bryr seg om gjestene når man sier at de bare kan bli hjemme hvis de ikke kommer med den gave JEG vil ha.
Lemona Skrevet 20. juni 2006 #29 Skrevet 20. juni 2006 Vil man ikke gi penger eller gavekort til brudeparet, så bør man heller ikke takke ja til inbydelsen. ← "Hjertelig velkommen til bryllupet vårt. Ta med en sjekk på en pen sum eller bli hjemme."
Lemona Skrevet 20. juni 2006 #30 Skrevet 20. juni 2006 Og hva er problemet med å GI f.eks.300,- kr, i steden for å kjøpe krimskrams til 300,- kr? ← Hvorfor kan ikke brudeparet skrive opp noe av det de har tenkt å kjøpe for pengene på en ønskeliste da? Jeg er ikke for å bytte penger med voksne mennesker eller betale strømregninga deres eller helgehandelen. Hvorfor gir man gaver i det hele tatt. Kan ikke alle bare gi hverandre penger til jul, bursdag og bryllup så kan folk kjøpe akkurat hva de vil. Selv om jeg og min mann har vært sammen i over ti år, og samboere nesten like lenge mangler vi da ikke ting å ønske oss. For meg er en bryllupsgave også litt symbolsk, og ikke en pengesum jeg skal betale barregninga til gjestene med....
Gjest Piper Skrevet 20. juni 2006 #31 Skrevet 20. juni 2006 Jeg er ikke vant til at det er vanlig med pengegaver i bryllup. Har vært med på at brudeparet har ønsket seg gavekort fra f.eks. møbelbutikk, eller penger satt inn på en bryllypsreisekonto. Det å bare gi penger til et ubestemt formål er jeg ikke spesielt for. Har hørt om noen som har gjort det slik at de som ønsker å gi pengegaver til noe bestemt brudeparet har ønsket har satt inn penger på kontoen til f.eks. forloveren. Så har brudeparet fått hele summen overlevert, og et kort hvor det står hvem som har bidratt. Dette for å unngå at gavene blir så "offentlige". Personlig synes jeg gaver til bryllup bør være ting man trenger (servise, sengetøy, kofferter, glass m.m.), eller bilder, kunstglasseller andre hyggelige oppmerksomheter. ← Men hva om en har alt det, skal en da bare ønske seg "husafyll" for at enkelte sære gjester skal få viljen sin? De fleste som gifter seg i dag har som regel bodd sammen i mange år, og da har de kanskje skaffet seg det de vil ha. Om de ønsker seg en ferie sammen med datteren, så kan dere jo gjerne kjøpe gavekort på et eller annet reisebyrå. Om det er så vanskelig å gi penger.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #32 Skrevet 21. juni 2006 Men hva om en har alt det, skal en da bare ønske seg "husafyll" for at enkelte sære gjester skal få viljen sin? De fleste som gifter seg i dag har som regel bodd sammen i mange år, og da har de kanskje skaffet seg det de vil ha. Om de ønsker seg en ferie sammen med datteren, så kan dere jo gjerne kjøpe gavekort på et eller annet reisebyrå. Om det er så vanskelig å gi penger. ← Enig! Og tror folk virkelig at brudeparet vil bruke pengene til f.eks. strømregninga?? Er folk h fjott eller?? Gjester som synes det er sååååå himmla grusomt å gi den gaven paret virkelig ønsker, har virkelig ingen ting i bryllupet å¨gjøre!! Fan, her bataler man for mat, lokale, drikke, pynt, stæsj, osv. for at gjestene skal få en flott dag, men den gaven man ønsker seg, nei den får man ikke. Kom heller med noe krimskrams, for penger kan man jo ikke gi, det er jo fy fy og atter fy!! For våres del hadde vi tenkt at pengene kommer godt med da vi skal reise ganske så langt pga. en adubsjon, men det er sikkert folk her inne som synes at det blir for drøyt. Vårt, bryllup, vårt valg!!
Gjest Gjesta Skrevet 21. juni 2006 #33 Skrevet 21. juni 2006 Hvis jeg er så heldig å bli invitert i bryllup, er det sannsynligvis til folk jeg bryr meg om. Folk jeg bryr meg om ville jeg ønsket å gjøre glade, bl a ved å gi dem det de ønsker seg i gave. Vil de ha cash, får de cash av meg. Samma for meg om min tusenlapp går til å betale ned bryllup, en glassbolle eller bryllupsreise. Poenget er vel at alle skal ha det bra
Kara W Skrevet 21. juni 2006 #34 Skrevet 21. juni 2006 Enig! Og tror folk virkelig at brudeparet vil bruke pengene til f.eks. strømregninga?? Er folk h fjott eller?? Gjester som synes det er sååååå himmla grusomt å gi den gaven paret virkelig ønsker, har virkelig ingen ting i bryllupet å¨gjøre!! Fan, her bataler man for mat, lokale, drikke, pynt, stæsj, osv. for at gjestene skal få en flott dag, men den gaven man ønsker seg, nei den får man ikke. Kom heller med noe krimskrams, for penger kan man jo ikke gi, det er jo fy fy og atter fy!! For våres del hadde vi tenkt at pengene kommer godt med da vi skal reise ganske så langt pga. en adubsjon, men det er sikkert folk her inne som synes at det blir for drøyt. Vårt, bryllup, vårt valg!! ← Du gjør da ikke alt dette for å få gavene? Jeg ihvertfall har mat, pynt, drikke etc for at gjestene mine skal ha en hyggelig dag. At de gir oss gaver er jo bare ekstra hyggelig. Når jeg først skal få gaver er det jo bedre at jeg får noe jeg ønsker meg enn en unyttig dimp jeg ikke har bruk for. Hvis noen har lyst til å gi meg penger så må de gjerne det, men da synes jeg det er hyggelig om de skriver noe om hva de vil at vi skal bruke pengene til. Som gjest liker jeg ikke å bare gi penger uten å vite hva det går til. For det første så ser brudeparret akkurat hvor mye penger jeg synes invitasjonen var "verdt", og så føler jeg at jeg betaler for å få komme. Jeg har sett to løsninger på dette som jeg synes er veldig fine. Dene ene var der brudeparret ønsket seg en en flatskjerms TV. Alle som ønsket å bidre satte inn penger på kontoen til broren til brudgommen, og så gikk han og kjøpte den flotteste TVen de hadde råd til med de pengene. Den andre så satte alle som ville bidra penger inn på den ene av forloverenes kontoer, og så ble brudeparret overrakt et stort gavekort på dagen. Det synes jeg er mye hyggeligere, enn å bare gi dem penger. Som gjest synes jeg også det er veldig fint om det finnes en ønskeliste, så kan jeg få en ide om hva jeg skal kjøpe. Det er jo dumt å gi noe som brudeparret ikke har lyst på. Og til de som ikke ønsker seg noe, hva skal dere med pengene hvis dere allerede har alt?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #35 Skrevet 21. juni 2006 I vår vennegjeng har det alltid vært vanlig å gi gave/penger ca tilsvarende det det koster for brudeparet og ha oss som gjest. Så vi havner på rundt 1000 kr person hvis vi er invitert til middag. Litt mindre hvis det kun er til kaffen. Selv liker jeg best å gi en gave som minne, men de ønsker seg penger så hadde jeg gitt dem det og kanskje en reisehåndbok
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 21. juni 2006 #36 Skrevet 21. juni 2006 Du gjør da ikke alt dette for å få gavene? Jeg ihvertfall har mat, pynt, drikke etc for at gjestene mine skal ha en hyggelig dag. At de gir oss gaver er jo bare ekstra hyggelig. Når jeg først skal få gaver er det jo bedre at jeg får noe jeg ønsker meg enn en unyttig dimp jeg ikke har bruk for. Hvis noen har lyst til å gi meg penger så må de gjerne det, men da synes jeg det er hyggelig om de skriver noe om hva de vil at vi skal bruke pengene til. Som gjest liker jeg ikke å bare gi penger uten å vite hva det går til. For det første så ser brudeparret akkurat hvor mye penger jeg synes invitasjonen var "verdt", og så føler jeg at jeg betaler for å få komme. Jeg har sett to løsninger på dette som jeg synes er veldig fine. Dene ene var der brudeparret ønsket seg en en flatskjerms TV. Alle som ønsket å bidre satte inn penger på kontoen til broren til brudgommen, og så gikk han og kjøpte den flotteste TVen de hadde råd til med de pengene. Den andre så satte alle som ville bidra penger inn på den ene av forloverenes kontoer, og så ble brudeparret overrakt et stort gavekort på dagen. Det synes jeg er mye hyggeligere, enn å bare gi dem penger. Som gjest synes jeg også det er veldig fint om det finnes en ønskeliste, så kan jeg få en ide om hva jeg skal kjøpe. Det er jo dumt å gi noe som brudeparret ikke har lyst på. Og til de som ikke ønsker seg noe, hva skal dere med pengene hvis dere allerede har alt? ← Så du synes ikke gjestene trenger å ha med noe gave til brudeparet? Yea right!! Det er jo sikkert veldig populært.... Selv om man har alt av ting og utstyr, kan det jo hende at en sårt tiltenkt reise eller nytt møbel står høyt på ønskelisten til paret. Om det er gavekort eller penger er egentlig det samme, jeg bruker mye peng på tull alikevel så det gjør meg ingenting å gi penger som bryllupspresang. De vi har vært gjester hos, forventet ikke å får tusenvis av kroner fra hver enkelt, alle bekker små gjør en stor Å! Og det er ikke vanlig å nevne hvor mye hver enkelt har gitt i penger når telegrammene blir lest opp, ingen som har noe med hvor mye naboen gir lzom, og det spiller ingen rolle heller. Og tenk så lett å rydde med seg hjem da, bare å putte penger/gavekort i veska å gå!!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #37 Skrevet 21. juni 2006 Hvis jeg er så heldig å bli invitert i bryllup, er det sannsynligvis til folk jeg bryr meg om. Folk jeg bryr meg om ville jeg ønsket å gjøre glade, bl a ved å gi dem det de ønsker seg i gave. Vil de ha cash, får de cash av meg. Samma for meg om min tusenlapp går til å betale ned bryllup, en glassbolle eller bryllupsreise. Poenget er vel at alle skal ha det bra ← Endelig en som har sjønnt det!!
Lemona Skrevet 21. juni 2006 #38 Skrevet 21. juni 2006 Endelig en som har sjønnt det!! ← Skjønt hva?? Den hele og fulle sannhet om at alle bør synes det er helt greit å gi cash i bryllupsgave?? Kan man ikke bare akseptere at folk har forskjellige meninger: Noen synes det er greit å gi penger i konvolutt, andre foretrekker gavekort til spesielle formål, mens andre ønsker å kjøpe en konkret gave. Det behøver vel ikke være så vanskelig for et brudepar å legge frem en ønskeliste som gir rom for alle de muligheter som er nevnt over....
Gjest Neffi Skrevet 21. juni 2006 #39 Skrevet 21. juni 2006 ER det virkelig gjesten som skal "foretrekke" noe som helst da det gjelder gaver i et bryllup? Da et par faktisk har ønsket seg noe spesifikkt? Jeg kan for ingenting i verden forstå hvorfor det er så tøfft for noen å måtte blotte sin gjerrighet en eneste dag! - ER det virkelig det det handler om - hvorfor ikke slenge på en hundrelapp ekstra akkurat denne gangen. Så kanskje det ikke føles så teit å gi penger? Om dere vil prøve å sabbotere en slags "plan" dere tror paret har, tydigvis!!, siden de ønsker seg cash, ved å gi de gavekort istedet, vel,.. da vil jeg ikke engang prøve å påpeke hvem som fatisk tenker i de baner en gang. For mange er det en lettelse å vite at paret ønsker seg penger. Forskjell på gjestene er det også. Svigermor spotter ikke inn og betaler halve plasmatven vettu.
Lemona Skrevet 21. juni 2006 #40 Skrevet 21. juni 2006 Jeg kan for ingenting i verden forstå hvorfor det er så tøfft for noen å måtte blotte sin gjerrighet en eneste dag! - ER det virkelig det det handler om - hvorfor ikke slenge på en hundrelapp ekstra akkurat denne gangen. Så kanskje det ikke føles så teit å gi penger? ← Den satt du!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå