Gå til innhold

Penger i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er bedt i bryllup i høst. Brudeparet har vært samboere i noen år og har et barn sammen. De har sagt at de ikke vil ha gaver da de har det de trenger - men derimot ønsker de seg penger. Pengene skal de bruke på ferietur sammen med datteren.

Føler at dette blir litt "unormalt" - noen som har vært borti dette?

Hvor mye skal man feks gi??

Det blir ca 80 gjester i bryllupet, så det kan jo bli veldig mye penger....

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hva slags relasjon har du til brudeparet?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skali bryllup til nært vennepar om 3 uker og kommer til å gi mellom 1500-2000kr, synes vi må gi såpass. De skal ha et flott bryllup med fri bar,og det er jo ikke billig.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg ville gitt omtrent samme sum som jeg ville ha brukt på gave. 500 kroner på gave = 500 kroner i en konvolutt. Men hvorfor ikke spørre brudeparet om de har en konto dere kan sette penger inn på dersom du synes det blir litt pinlig med penger i en konvolutt.

For øvrig er jeg litt i den samme situasjonen selv som nevnte brudepar. Materielle ting har vi nok av etter 10 år som samboere.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Hadde nok gitt det samme beløpet som jeg ellers ville ha brukt på presang. Et sted mellom 500 og 1000 kroner, alt etter hvor nær venn jeg var av paret.

Skrevet

Skal også i bryllup til et vennepar som bare ønsker seg penger, og det kommer de til å få. Vet at skapene deres er fullt av servise, glass etc, veggene fulle av malerier +++ Er litt annerledes i dag, hvor man gjerne gifter seg i godt voksen alder etter flere års samboerskap. Vil nok kjøpe en liten ting ved siden av som ett minne. Tipper vi gir ca. 1.000,- + en gave til ca. 500,-.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil tro mellom 500 og 1000 pr pers, like mye som du ville brukt på gave til dem.

Gjest gjesta
Skrevet

unormalt?

er det unormalt å gi pengegaver?

neida det er det ikke.... det er det de fleste ønsker seg til bryllup .. og mye enklere å gi penge gaver istedet for å gå å kjøpe noe pyntegjenstander som antageligvis bare blir liggende i en skuff og støver bort..

vi har vært samboere i 8 år nå og skal gifte oss til lørdagen .. og vi har derfor det aller meste.....

vi har oxo ønsket oss pengegaver da vi kan spare dem å bruke dem på noe som trengs senere,,,

penger kommer alltids godt med.... og spesilet da de vil ta seg en tur sammmen med datteren sin. det er flott det.....så jeg ville absolutt ha gitt dem en pengegave.......

lykke til

:klem:

Skrevet
unormalt?

er det unormalt å gi pengegaver?

lykke til

:klem:

Jeg er ikke vant til at det er vanlig med pengegaver i bryllup. Har vært med på at brudeparet har ønsket seg gavekort fra f.eks. møbelbutikk, eller penger satt inn på en bryllypsreisekonto. Det å bare gi penger til et ubestemt formål er jeg ikke spesielt for.

Har hørt om noen som har gjort det slik at de som ønsker å gi pengegaver til noe bestemt brudeparet har ønsket har satt inn penger på kontoen til f.eks. forloveren. Så har brudeparet fått hele summen overlevert, og et kort hvor det står hvem som har bidratt. Dette for å unngå at gavene blir så "offentlige".

Personlig synes jeg gaver til bryllup bør være ting man trenger (servise, sengetøy, kofferter, glass m.m.), eller bilder, kunstglasseller andre hyggelige oppmerksomheter.

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt kontanter. Da hadde jeg heller gitt et reisegavekort. Mellom 500 og 1000 er nok syns jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en tendens til å ende opp på ca 800 kroner i bryllupene vi er i. Noen ganger litt mer noen ganger litt mindre.

Har gitt penger i et par av bryllupene. I det siste tilfelle med gave ved siden av, da har vi gjerne vært en gjeng som har spleiset.

Men tips hvis du ikke vil gi rene penger er å gi et gavekort fra Mastercard. Det koster 50 kroner å få laget, men kan da ta med en fint bilde av brudeparet på kortet. Gjorde det til et bryllup nå. de har akkurat flyttet i nytt hus og trenger mye, men visste ikke helt hvilken møbelbutikk de kom til å ende på. Dermed kan de bruke dette kortet hvor det måtte passe.

Jeg fikk det hjem til meg (eller kunne sendt det direkte til brudeparet) i løpet av ei uke. De syntes det var en morsom vri på den noe kjedelige pengegaven...

Gjest Gjest
Skrevet

Litt på siden: Bruker folk virkelig så mye på gaver til bryllup? Nå får jeg dårlig samvittighet ift alle vi har invitert til oss... Man gifter seg da ikke for gavene.

Skrevet
Det å bare gi penger til et ubestemt formål er jeg ikke spesielt for.

Enig, da får jeg i allefall følelsen av at gjestene betaler for bryllupet.

Skrevet

Da søsteren min giftet seg nå i April så fikk hun 5000 kr. Det samme gjorde bestevennen min og de to andre søsterene mine.

Men ellers gir jeg bare 500 kr i pengegave til "vanlige" folk! :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det var jeg som startet denne tråden....

Vi vet at de egentlig ikke har råd til bryllupet de nå planlegger, så vi har litt følelsen av at de ønsker seg penger slik at de kan nedbetale bryllupet.

I bryllupsplanleggingens start var det snakk om bare "nærmeste familie" og nå nærmere det seg hundre (de har liten familie begge to)

Reisegavekort høres jo fint ut isteden for rene cash - er det et "universalkort" som kan brukes hos flere reisebyråer eller er det kun hos det enkelte reisebyrået?

Gjest Neffi
Skrevet
Jeg er ikke vant til at det er vanlig med pengegaver i bryllup. Har vært med på at brudeparet har ønsket seg gavekort fra f.eks. møbelbutikk, eller penger satt inn på en bryllypsreisekonto. Det å bare gi penger til et ubestemt formål er jeg ikke spesielt for.

Har hørt om noen som har gjort det slik at de som ønsker å gi pengegaver til noe bestemt brudeparet har ønsket har satt inn penger på kontoen til f.eks. forloveren. Så har brudeparet fått hele summen overlevert, og et kort hvor det står hvem som har bidratt. Dette for å unngå at gavene blir så "offentlige".

Personlig synes jeg gaver til bryllup bør være ting man trenger (servise, sengetøy, kofferter, glass m.m.), eller bilder, kunstglasseller andre hyggelige oppmerksomheter.

Why?

HVorfor imot pengegaver??

Og hvorfor skal det ikke være forskjell på hvor mye gjestene gir??! Man har jo såpass ulike relasjoner til hverandre at det ville vært høyst unormalt at en nær venn ikke ville gitt mer enn en perifer slektning. Vanskelig å regne ut?

:overrasket:

Gjest Neffi
Skrevet
Det var jeg som startet denne tråden....

Vi vet at de egentlig ikke har råd til bryllupet de nå planlegger, så vi har litt følelsen av at de ønsker seg penger slik at de kan nedbetale bryllupet.

I bryllupsplanleggingens start var det snakk om bare "nærmeste familie" og nå nærmere det seg hundre (de har liten familie begge to)

Reisegavekort høres jo fint ut isteden for rene cash - er det et "universalkort" som kan brukes hos flere reisebyråer eller er det kun hos det enkelte reisebyrået?

Noe av det fineste for mange er å kunne samle alle kjære til fest. At de ønsker seg dette er vel mye mer forståelig enn at de ønsker set et servise... Eller en.. hm :klø: Vase? Og hallo!! HVem er det som virkelig er seriøse samlere for tiden? Sikkert noen - men veldig mange færre enn tidligere..... Nå kan du kjøpe det samme på Ikea

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også overrasket.. gir dere så dyre gaver???? :overrasket:

Jeg har ikke gitt så mye til venner noen gang. Jeg er ung, har vært student i mange år, og gaver på 1000 kr og oppover går rett og slett ikke i mitt budsjett.

Vi tenkte å gi et gavekort på en restaurant til et vennepar, på 400-500 kr. Jeg forventer absolutt ikke så mye fra mine venner når vi gifter oss. Jeg vet jo at de ikke har veldig mye penger heller, det er jo ikke summen som teller! Det som teller for meg er at de har lyst å dele dagen med oss. Gjester har jo andre utgifter og, som f.eks reising til bryllup, evtg overnatting osv.

Har hørt det er naturlig å gi det en kuvert koster, dersom man har råd, men hos oss blir det sånn ca 400 per pers. Gjestene kan jo heller ikke bestemme hvor mye brudeparet legger ut på bryllupet, så jeg mener det mest naturlige er å gi det man har råd til og som føles passende.

Jeg ville blitt brydd av å få 1500 kr av venner, for å ikke snakke om 5000 kr fra søsken. For meg er det dagen som teller. Ikke gavene.

Skrevet

gaver og ting sier du? Vi skal gifte oss ganske så snart, og ønsker primært peng eller gavekort (på enkelte forretninger), pga. at vi igennom 14 års samboerskap har det meste av ting og tang til heimen, og dermed ikke ønsker hverken vasker,koffert,service eller annet krimskrams. Det har vi nåk av allerede.

Lurt å se an brudeparet, hvor lenge har de vært sammen? 1 år, 5 år, 10 år...

Har de vært sammen like lenge som vi, kan jeg godt forstå at de ønsker seg pengegaver. Og det bør vel ikke bli noe spekulasjons-ritt om hva pengene går til, Vil man ikke gi penger eller gavekort til brudeparet, så bør man heller ikke takke ja til inbydelsen.

Man skal glede seg på brudeparets vegne uasett, og ikke henge seg opp i gavene, for de er tross alt ikke det viktigste. Viktigste er vel at du vil være en del av en flott dag, og at de faktisk ønsker deg som gjest til å bidra med at dagen blir nettopp det:)

Skrevet (endret)
Vil man ikke gi penger eller gavekort til brudeparet, så bør man heller ikke takke ja til inbydelsen.

Dette må være en av de mest egoistiske uttalelsene jeg har sett her inne. Vil man ikke gi det bruden forlanger å få så kan man bare la være å komme? :overrasket: En gave er en gave, ikke noe dere kan kreve. Helt tydelig at dere er mest opptatt av å få det dere ønsker i gave, og ikke å dele dagen med deres nærmeste.

ikke henge seg opp i gavene, for de er tross alt ikke det viktigste

Hvem er det som henger seg opp i gavene sa du?

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...