Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Nå når sommeren er her lurer jeg på hvor ofte dere griller og hva slags kjøtt dere helst griller?
Malama Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Vi griller langt, langt mindre enn jeg kunne tenkt meg, ettersom vi bor på et sted uten uteplass. Men jeg er oppvokst med masse, masse grilling, og så snart vi bare flytter (om vi ikke rekker denne grillsesongen, så i alle fall neste år) så skal det bli masse grilling igjen. Når vi engang griller, så er det somregel svinekjøtt det går i. Nakekoteletter, svinekoteletter (eller røkte, altså sommerkoteletter) er godt, og ei deilig (helst litt tykk) flintsteik er jo bare nydelig da. Og grillribbe. Men skiver av lammelår er også godt. Og kylling. Og ikke minst grillspyd Mine er "kjedelige'" da ettersom jeg ikke liker varm tomat, paprika eller løk, å det består av kjøtt og pølse, kjøtt og pølse (svinekjøtt, storfekjøtt og evt kyllingkjøtt er fint på spyd) min samboers spyd er mer nnholsrikt, med miniløk, små tomater og stykker v paprika etc, men jeg spiser altså heller en kald salat til.
Gjest Embla s Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg er ikke sånn veldig fan av grill, men har både veranda og grill, så på flotte, varme sommerdager er det deilig å lage maten ute. Men griller kun hvis besøk eller det er for fint vær til å stå inne og lage mat! Endret 19. juni 2006 av Embla s
Arkana Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Vi griller mye om sommeren, f.eks. sommerkoteletter, marinerte lamme-/svinekoteletter, indre- og ytrefilet av svin, biff, forskjellige typer pølser, flintstek, lammelår i skiver, kyllingfilet, kyllinglår.
Lula Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Her griller vi mye om sommeren. Da går det mye i svinefilet, kyllingbryst, entrecote og spareribs. Ofte kommer det grønnsaker på grillen også og da er aubergine og asparges favoritter. Sommerkoteletter er noe av det verste jeg får!! De er pumpet fulle av saltvann og røyksyre, og er rett og slett av elendig kvalitet! Grill heller noen gode "rene" svinekoteletter sier nå jeg da! Alt "ferdigmarinert" står også lavt i kurs hos meg. Det er som regel relativt dårlig kvalitet kamuflert med krydder (og MASSE salt), og deretter overpriset.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Vi griller så ofte vi kan! I forrige uke grillet vi hver dag. Tror aldri jeg blir lei. Av kjøtt griller vi så å si alt: - svinefilet - kyllingfilet - okse indre- og ytrefilet - flintstek - grillskiver - spare-ribs - lammekoteletter - lammelår - pølser av alle typer - hamburger - blandede grillspyd (Og i tillegg griller vi fisk, skalldyr og grønnsaker i fleng) Det vi ikke griller er kylling med bein og koteletter. (Vet egentlig ikke helt hvorfor.)
Malama Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Ja, sommerkoteletter er ikke min favoritt heller, tar heller svinekoteletter, men en gang iblandt... Krydrer heller kjøttet selv også ja vi prløve en ferdigmarinert flitntstek for ikke så lenge siden, og det var ikke noe i veien med den altså, men je foretrekker kjøpe den "naturell" og heller smøre med olje og krydder selv ja
Krista83 Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Har for det meste spist grillribber, men sist grillet jeg kyllingfileter og det kommer jeg til å fortsette med tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #10 Skrevet 19. juni 2006 Nakkekoteletter (evt. vanlige svinekoteletter, men de er ikke så saftige), sommerkoteletter, pølser, karbonader til hamburger... og flintsteik (ikke marinert)
Gjest LilSweetie Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 Jeg grillet kalkun i helgen, og det var veldig godt! Så nå har jeg et nytt, sunt og godt alternativ til grillen! :-D
Gjest Gjesta Skrevet 20. juni 2006 #12 Skrevet 20. juni 2006 Vi griller mest nakkekoteletter, kyllingfilet og grillspyd. I tillegg griller vi mye laks.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. juni 2006 #13 Skrevet 20. juni 2006 Vi liker å grille laks, kylling og flintsteik. Går vel egentlig mest i fisk og kylling.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #14 Skrevet 22. juni 2006 Griller flere ganger i uken. Marinerer alltid kjøttet først - prøver ulike marinader. Bruker mest svin- og kyllingfilet. Bruker gassgrill. Lettvint og med vår Weber-grill får vi god grillsmak. Passer også på at maten ikke blir tørr. Griller ca. 3-4 minutter på hver side med lokket på, og lar deretter maten hvile på ett fat like lenge.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #15 Skrevet 22. juni 2006 Griller stort sett hver helg året rundt. Har gassgrill som står plassert i et lite "grillhus" med langbord om vinteren. Griller: - Indrefilet av lam - Indrefilet av okse - Laks - Utvannet, marinert tørrfisk (yndlingsmaten min) - Scampi (marinert) - Kongekrabbe (marinert) - Grønnsaker (squash, avocado, løk, paprika osv) - Marinerte kyllingspyd (indisk-inspirert) Elsker smaken av grillet mat og gode marinader.. Tilbehør etter mat: god salat med hjemmelaget oljedressing til(gjerne med nypoteter i), aioli(smaksatt med enten lime, koriander, ingenting), godt brød(nøttebrød, urtebrød, helst av surdeig), jordbær eller mangosalsa, pesto (laget av enten basilikum, ruccola, vårløk), hummus, baba ganosh, ja, alt mulig rart...
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2006 #16 Skrevet 22. juni 2006 Av kjøtt griller vi masse forskjellig. Det går i vanlige svinekottelettene, nakkekoteletter, flintsteik, lam i div. varianter, kje, kylling. Og så griller vi mye fisk, laks, ørret, makrell, torsk, sei og skalldyr(både reker og blåskjell)
Spoven Skrevet 23. juni 2006 #17 Skrevet 23. juni 2006 Lette og lette, men først i siste innlegget over her fant jeg det jeg elsker å grille, nemlig kje! Det er nydelig godt! Også ørret og iransk kebab står høyt i kurs her.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juni 2006 #18 Skrevet 24. juni 2006 Lette og lette, men først i siste innlegget over her fant jeg det jeg elsker å grille, nemlig kje! Det er nydelig godt! ← Det skyldes vel at det ikke er helt enkelt å få tak i, det meste går jo på dynga. Gilde prøvde vel å få det inn på markedet for et år eller to siden, men det kan vel betegnes som en real flopp. Jeg handler kje hos Solheimkjøtt i solheimsviken i Bergen, ikke er det dyrt heller, og det er så mørt at det er nesten som smør.
Sluagh Skrevet 24. juni 2006 #19 Skrevet 24. juni 2006 Det hender vi griller litt året rundt(gassgrill på veranda med tak over), men om sommeren blir det ofte. Nesten hver helg og av og til en dag eller to midt i uka. Griller som oftest chili ostegrill, svinekoteletter, flintstek, spareribs, biff, kylling og av og til fisk. Ørret eller laks er mine favoritter. Lager marinader selv, ofte med litt honning i. God smak! Sommerkoteletter hender det vi griller, men foretrekker "skikkelige" koteletter med egenprodusert mariande. Grillmat er godt
Gjest gjesta Skrevet 24. juni 2006 #20 Skrevet 24. juni 2006 Jeg er veldig glad i grillet kylling. Kjøper kyllinglår som er ferdig grillet, så de trenger bare oppvarming på grillen. Litt spesielle pølser er også veldig godt; pestowurst, chiligrill, og krydderpølse er favorittene, men jeg orker bare pølser i små mengder så det blir gjerne i tillegg til kylling eller annet kjøtt. Biff er også veldig godt på grillen. Tilbehør er vel så viktig som selve kjøttet, og på varme sommerdager spiser jeg mer tilbehør enn kjøtt uansett. Tomater, fetaost, olivenolje, salt og pepper pakket i alu.folie - og så lagt på grillen - er helt nydelig. Det samme med grønn asparges; en smørklatt, salt+pepper og pakket i folie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå