Elodi Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Ja da er sommerferien her for skolebarna . Hadde en diskusjon med min 13 år gamle datter ang litt regler når det er skolefri. For henne er skolefri ensbetydende med å sove til klokka er 12-13, "sløve rundt" enda et par timer før hun er i gang med dagen,og sitte oppe til laangt på kveld. Har inntrykk av de fleste venninnene også sover til langt på dag, for de kontakter skjelden hverandre før utpå ettermiddagen. Jeg har gitt henne beskjed om at ukedagene i ferien får hun sove til max kl.10, noe som hun ble kjempesur for! Jeg har også sagt til henne at det ikke blir aktuelt at hun sitter oppe sammen med oss(og enda lenger) hver eneste kveld, litt voksentid vil jeg ha på kvelden. Hun synes dette er urettferdig og dårlig gjort og at jeg er altfor streng, hun har jo tross alt ferie!! Hva synes dere, og har dere noen slike regler?
Gjest mela Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Skjønner ikke hvorfor hun ikke skal få sove lenge bare fordi det er ferie. Hvorfor må hun opp klokka 10?
Gjest Very Victoria Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Jeg synes du er vanvittig streng. Noe av det deilige med ferie er jo å kunne snu litt på døgnet og lyte lange lyse sommerkvelder. Du kan heller sette grenser for leggetid og stå opp tid når det nærmer seg skolestart så hun finner tilbake til den normale døgnrytmen. Det får være måte på foreldretyranni.
Gjest baby-E Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Jeg syns du er urimelig. Hvorfor får hun ikke lov til å sove lengre? I den alderen sover man mye. Husker det selv fra jeg var så gammel... Forstår liksom ikke hvorfor du skal ha regler på når hun må opp. Hun har jo ferie!
Gjest Gjest1 Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 Jeg har full forståelse for det med voksentid, men å kreve at trettenåringen skal legge seg er kanskje litt drøyt. Hun kan vel være på rommet sitt for eksempel og lese eller noe.
Gjest Pet Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Jeg synes du er vanvittig streng. Noe av det deilige med ferie er jo å kunne snu litt på døgnet og lyte lange lyse sommerkvelder. Du kan heller sette grenser for leggetid og stå opp tid når det nærmer seg skolestart så hun finner tilbake til den normale døgnrytmen. Det får være måte på foreldretyranni. ← Enig. La henne bruke den siste uka før skolestart til å skru tilbake døgnrytmen. Tenåringer elsker som regel å være oppe sent, hvorfor skulle de ikke få lov til det i ferien? De har da strevsomme nok dager resten av året med karakterpress, aktiviteter og lekser!
Mrs. K Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Nei, vi har ikke sliker regler. Når barna har ferie legger de seg sent og sover lenge. Voksentid blir det en mangel på, ja, men det kan tas igjen mens barna sover bort den halve dag Vi har dog den regel at kompisser går hjem før vi voksne legger oss, og når vi voksne har lagt oss skal det være ro i huset og d.v.s. lav lyd på tv, ingen springing i gangen eller krangling om badet og videre i den dur. Vi voksne forbeholder oss retten til å begynne dagen til vanlig tid og med vanlige gjøremål.
Gjest gjesta Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 I fjor så satte vi noen grenser for husets tenåringer, noe som ikke var populært. De ble vekt kl. 11. Dvs at ingen behøvde å ta hensyn til at noen sov på det tidspunktet. Da kunne de ha venner på besøk, spille PS2, spille musikk osv. De som sto tidlig opp syntes 11 var sent og de som ville sove syntes det var tidlig Jeg er overhode ikke interessert i å ha tenåringer rekende ute sent på kvelden bare fordi det er sommerferie. Så lenge de voksne skal tidlig opp for å gå på jobb så må de være inne til en rimelig tid. Jeg går ikke og legger meg uten at de har kommet hjem. Sett et klokkeslett for når de må være hjemme og når de må gå på rommet sitt. Hva de gjør der og når de faktisk legger seg er ikke så viktig. Greit nok at tenåringen har lang sommerferie, men det er da ikke fritt fram for det. Det dreier seg om en familie hvor alle skal fungere. Ta et familieråd og bli enige slik at alle blir tatt hensyn til og alle gir litt.
Gjest Pet Skrevet 19. juni 2006 #10 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg er overhode ikke interessert i å ha tenåringer rekende ute sent på kvelden bare fordi det er sommerferie. Så lenge de voksne skal tidlig opp for å gå på jobb så må de være inne til en rimelig tid. Jeg går ikke og legger meg uten at de har kommet hjem. ← Hvor lenge de er ute er en annen diskusjon. Jeg oppfattet det slik at det var legge- og stå-opptider det var spørsmål om. Endret 19. juni 2006 av Pet
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #11 Skrevet 19. juni 2006 En ting jeg husker fra de tidlige tenårene var et vanvittig søvnbehov, særlig i ferien. Jeg sov gjerne til 11-12 tiden på formiddagen, og sløvet bort noen timer til på solsenga på terrassen; det var jo ferie. Men for all del, ferie eller ikke så hadde jeg jo de vanlige pliktene når det gjaldt husarbeid da. Og jeg fikk vel ikke sitte oppe akkurat så lenge jeg ville, men ble ikke akkurat sendt i seng klokka ni heller. Trur jeg ville blitt grusomt trassig hvis mamma skulle sagt at jeg måtte opp klokka ti. Det er selvfølgelig ditt valg, men jeg syns du er streng. Det er jo ferie!!! La henne nyte den på sin måte.
Knurr Skrevet 19. juni 2006 #12 Skrevet 19. juni 2006 Husker at mamma ymtet frampå om det samme da jeg var på den alderen. Jeg ble ikke sint, jeg ble fortvila. Søvn var så utrolig viktig for meg, og ferie betydde at jeg kunne legge meg når jeg var trøtt, og stå opp når jeg var våken. Døgnrytmen ble deretter, ettersom TV/internett/sosial omgang/bøker/osv av en eller annen grunn skjedde på kvelden. Ferie = frihet, og frihet har man ikke ellers i året, så det føltes rett og slett som frihetsberøvelse. Som noen nevnte: Legg heller litt mer restriksjoner på henne når det nærmer seg skolestart. Skjønner at det kan bli savn av voksentid, men hun trenger jo ikke å være sammen med dere selv om hun er våken? Hun er vel gjerne på rommet sitt da?
Elodi Skrevet 19. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2006 ok,ok, så er jeg kanskje streng, og må vel kapitulere! Ang legge tid så hadde jeg ikke satt tidspunkt, men mente at hun kunne vær mer på rommet sitt på kvelden(hun har tv, Playstation, intertnett osv) vanskelig å formulere riktig uten at det misforstås, jeg og datteren min har egentlig verdens beste forhold og er stort sett enig. Men saken er at hun også har 2 yngre søsken som virkelig får kjeft av henne om de bråker før kl 11 på fridager og synes ikke det er riktig at alle andre skal gå på tå hev for henne Tror jeg forsøker Persilles oppskrift sånn cirka..
Gjest gjesta Skrevet 19. juni 2006 #14 Skrevet 19. juni 2006 Hvor lenge de er ute er en annen diskusjon. Jeg oppfattet det slik at det var leggetider det var spørsmål om. ← Synes bare det hører naturlig med når man diskuterer tider og grenser i sommerferien. De er jo gjerne lenger ute da enn ellers i skoleåret.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #15 Skrevet 19. juni 2006 Nei dette er altfor strengt! Hadde ei venninne som hadde en slik mor (som vekket henne i 9-10 tida på helg og i feriene) og vi andre syntes det var utrolig dårlig gjort! Ingen av oss andre ble "utsatt" for dette. Hvorfor skal alt være så rigid hele tiden? Som i at man "må komme igang med dagen"- hva gjør man da? Når man har FRI? Hva er det man skal komme i gang med>?? Isåfall kommer jeg aldri i gang med dagen på helg og i ferier..... Mas med å "gjøre noe fornuftig" gjør meg ille til mote. Hva som er fornuftig er opp til hver enkelt....
Gjest keen Skrevet 19. juni 2006 #16 Skrevet 19. juni 2006 La dem sove så lenge de vil, men pass på at de er hjemme før dere legger dere
LilleBille Skrevet 19. juni 2006 #17 Skrevet 19. juni 2006 En ting er at de kan sove lenge (jeg synes 11 er relativt lenge - jeg synes at de skal ut av sengen før halv tolv) - men at andre skal måtte ta hensyn er noe tull. Hos oss er det stille til ca kl. 1000 - og etter det får de bare proppe ørene - om de synes det er for mye bråk. Nå blir det gjerne til at de tar med pute osv. og går ut relativt tidlig - gjerne i god tid før 11 - og legger seg på trampolinen eller solsengen og sover noen timer til. Da er de ute i solen ..og mor kan ikke mase lenger Forventer ikke så veldig mye av dem - hvertfall ikke i begynnelsen av ferien - men har gjerne noen "småting" de må gjøre i løpet av dagen - og så lenge de gjør det er det greit. Etterhvert i ferien blir det gjerne litt større prosjekter/jobbing med maling og annet - men de første dagene får de kose seg. Voksentid på kvelden er det bare å glemme - men jeg forventer at det er stille i rimelig tid - for oss som skal opp. Men om de sitter oppe og ser på film/spiller til langt på natt - så lenge de ikke bråker er det greit - men jeg forventer at de ikke sover bort hele dagen inne i sengen.
LilleMy Skrevet 19. juni 2006 #18 Skrevet 19. juni 2006 Vi er ikke så strenge på leggetidene - men det går nok mest på at vi har stort nok hus til at tenåringene kan oppholde seg andre steder enn akkurat oppå oss. Dog liker jeg ikke at de sitter opp etter at vi legger oss, med mindre de er på sine egne rom eller i "deres" stue. Hva gjelder stå-opp tider er jeg nok litt strengere, for vi har små barn også, og frokost serveres kun en gang. Dermed er det sjelden de blir vekket noe særlig senere enn kl. 10.
Gjest betsy Skrevet 19. juni 2006 #19 Skrevet 19. juni 2006 Jeg synes også du er aaaltfor streng. Jenta har fri, hva i alle dager skal hun egentlig gjøre om morgenen? Men hun kan selvsagt ikke klage over at hennes yngre søsken bråker om morgenen. Ei heller kan hun bråke om kveldene når andre har lagt seg. Foreldrene til kjæresten min har alltid hatt regler om at man skal stå opp tidlig. De har ingen problemer med å vekke han tidlig om morgenen, men når de selv er trøtte klokken ti om kvelden, DA skal det være sovero Mens jeg fortsatt bodde hjemme var jeg alltid oppe om nettene i ferier. Det var så deilig å nyte litt frihet uten mas fra foreldre og søsken..
Bronce Skrevet 19. juni 2006 #20 Skrevet 19. juni 2006 Jeg er ganske enig med deg trådstarter. Vi har 13 åringer i hus, og de vil gjerne sløve langt utpå formiddagen i helger og ferier, noe vi vil begrense, å være helt døgnvill kan bli belastende for hele familien. Vi vil ikke ha trøtte og sure tenåringer her, eller at de skal være våkne når vi sover og omvendt. Vi setter 12 - halv ett som legge tid - og 10 - halv elleve som stå opp tid - dette gir ca 10 timer på øyet som er passe for en tenåring Sine vanlige oppgaver må de gjøre i sommer, litt ekstra pass av lillesøster (med lønn) må de regne med, og fra NESTE sommer håper vi at en liten sommerjobb på 2-3 uker kan oppdrives Sløvingen kan de ta i hagen eller ved et badevann, har ikke tro på at å sove bort hele ferien eller snu døgnet gir noe særlig kvalitetstid - nei ut på tur i frisk luft er godt når sommeren er her Når det gjelder vår egen voksentid - så har vi innsett at den kan vi se langt etter - vi vet at vår tid vil komme igjen etterhvert - nå synes vi at det er koselig når husets tøffinger og vennene dems sitter med oss trøtte gamlinger eller at de har "fullt hus" på rommene, synes det er fint at de samles her, føler at vi har litt kontroll da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå