Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par bukser jeg må lappe. Er hull på innsiden av låret. Jeg har kjøpt små dongeri-lapper, men usikker på hvordan jeg skal sy de på. Tenkte å si en på innsiden og en på utsiden så er jeg sikker på at de holder. Bør jeg sy med rettsøm, eller er det lurest å sy sikksakk rundt kanten av stoffet?

Skrevet (endret)

Dette kan jeg!! :ler: Har sydd sammen den samme buksa i snart ti år og jeg elsker den like høyt fortsatt!! :legrine:

Du må kjøpe noe som heter "fliselin" (usikker på hvordan det staves), så vasker du buksa. Når den er tørr, vrenger du den og dytter endene godt inn mot hverandre. Så legger du fliselinet på og stryker med strykejern på LAV varme. IKKE DAMP! Stryk lenge og press hardt, men stryk forsiktig, så du ikke drar endene fra hverandre igjen. Du kan pirke litt i hjørnene for å sjekke om det sitter. Men hver forsiktig, det blir VARMT!!!

Når du har gjort det, og det er kjølt seg ned, setter du deg ved symaskinen, og vrenger buksa tilbake igjen til "riktig side". Så sikksakker du frem og tilbake over hullet og litt mer, som for å feste sømmen i stoffet som ikke er raknet enda.

Pass på at fliselinet dekker hullet godt, men ikke for mye, for da blir det bare hengene og slenge. Limet løsner i vask igjen nemlig. Men da kan du jo bare klippe av kantene.

Hvis du velger en farge på tråden som er merst mulig lik buksa de, vil det nesten ikke være synlig at det er sydd!

LYKKE TIL! :klem:

Må bare spørre meg om råd om det skulle være noe!! :ler:

Edit: MERST?!? :forvirret: Mener selvfølgelig MEST!! :ler:

Endret av afr0dite
Skrevet

Men bør det ikke gå fint å bare sy på en lapp på utsiden og en på innsiden?

Har kjøpt denim-lapper som egentlig skal strykes på, men jeg har ikke strykejern :forvirret:

Gjest Rognebær
Skrevet
Men bør det ikke gå fint å bare sy på en lapp på utsiden og en på innsiden?

Har kjøpt denim-lapper som egentlig skal strykes på, men jeg har ikke strykejern  :forvirret:

Jo, det kan du fint gjøre. Jeg pleier vanligvis å sy på innsiden. Legger lappen over hullet, syr sikk-sakk rundt kanten, og så syr jeg på kryss og tvers over lappen med sikk-sakk til den er ganske godt dekket. Ser kanskje ikke så elegant ut, men erfaringen min er at det er det som holder lengst! Hvis du da i tillegg syr den andre lappen på utsiden etterpå, kanskje med rettsøm langs kanten og en X over (fortsatt med rettsøm), burde det jo se greit ut også.

Skrevet

Takk takk! Da tror jeg at jeg prøver det nå med en gang slik at typen har hullfri bukse når han kommer hjem :)

Skrevet

Med sånne lapper blir det tykt og det synes veldig godt!

Fliselin er den beste måten å gjøre det på, men det er klart det er mulig å gjøre på andre måter også!

Lykke til

Gjest Rognebær
Skrevet

Fliselin er den beste måten å gjøre det på, men det er klart det er mulig å gjøre på andre måter også!

Med vlieseline tar det ikke lang tid før du må lappe på nytt, det er min erfaring.

Skrevet
Med vlieseline tar det ikke lang tid før du må lappe på nytt, det er min erfaring.

Å? Ikke sånn som jeg gjør det! Men jeg bruker ikke det tynneste fliselinet man får tak i heller! Det blir helt sikkert bra, uansett hva slags måte man gjør det på!! :enig

Gjest Gjest
Skrevet

Lykke til

:ler:

Vel - den er vel ikke akkurat den beste måten å lappe ei bukse på.

Vlieseline brukes som "avstiving".

Lapping av klær er godt forklart over her - man lapper fra baksiden med tilnærmet likt stoff som det man skal lappe. Og selvfølgelig må man sy for at det skal bli skikkelig.

Skrevet
:ler:

Vel - den er vel ikke akkurat den beste måten å lappe ei bukse på.

Vlieseline brukes som "avstiving".

Lapping av klær er godt forklart over her - man lapper fra baksiden med tilnærmet likt stoff som det man skal lappe.  Og selvfølgelig må man sy for at det skal bli skikkelig.

Synes det er ekkelt av deg å le! Har gjort det sånn i åresvis, og det har jeg gang på gang fått bekreftet, fra både den gamle garde og fra ymse sy og stoffbutikker. Om du velger å ha en diger lapp i steden for en pen søm, så vær så god, men vær så snill å ikke vær ekkel.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det er ekkelt av deg å le! Har gjort det sånn i åresvis, og det har jeg gang på gang fått bekreftet, fra både den gamle garde og fra ymse sy og stoffbutikker. Om du velger å ha en diger lapp i steden for en pen søm, så vær så god, men vær så snill å ikke vær ekkel.

Man lapper ikke stoff med vlieselin uten å sy fast noe annet over-og da er det ingen vits i med vlieselinen.

Hvilken rolle spiller forresten størrelsen på lappen? De skal sitte på innsiden av det du lapper. Og hvem har sagt at man ikke kan sy på en lapp pent?

Gammel garde og betjening i stoffbutikker anbefaler ingen å stryke på vlieselin som en holdbar løsning for lapping av klær hvis de har greie på hva de snakker om.

Gjest Rognebær
Skrevet

Vlieselinen er jo veldig fin for å holde sammen utgangspunkt-stoffet hvis det er veldig hullete, og så får man sydd over uten at trådene drar seg. Så det funker jo fint, det, særlig hvis det i utgangspunktet er en bukse i et tynt stoff!

(Men mannen min sliter så innmari på dongeribuksene at det rett og slett ikke holder å gjøre det på den måten, der må det kraftlapper til hvis jeg skal slippe å lappe en gang i uka... Og ja, han kan lappe selv også, men er så søt når han spør. ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...