Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Jeg skal få en pus, er det noen som har noen tips? litt om anskaffelse av kattunge og sånn. er det noen som vet om noen sider hvor folk legger ut puser? annet en finn.no:)
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Du kan finne kattunger som gies bort på finn.no og dyrenett.no. Du kan også kjøpe kattunge på omplasseringssentre som dyrebeskyttelsen og fod. Fordelen ved å få en katt herfra er at du ved å kjøpe katt her gir plass til en annen hjemløs katt. Og har du tenkt på om du vil ha en voksen katt i stedet for kattunge? Det er enormt mye arbeid med kattunger, og man må bruke mye mer tid på å være sammen med dem i starten enn hvis du får en kattunge. Kattunger kan ikke forlater hjemme alene. Særlig med tanke på at du ikke har hatt katt før, vil jeg anbefale en voksen. den store fordelen er jo at man først vet hvilket temperement den har når den har blitt voksen. Hvis du vil ha en kosekatt kan du velge en voksen som du da ser har blitt kosete. En kattunge kan derimot utvikle seg i mange ulike retninger. Hvis du likevel velger kattunge fra finn.no, så vær obs på at det er utrolig mange useriøse folk (de fleste som lar katten sin få kattunger er jo i utgangspunktet useriøse..). Pass på at kattungen er MINST 12 uker før den forlater mora. Pass også på at kattungen har fått de nødvendige ormekurene, de skal få ormekur fra de er noen uker gamle (de får orm av mora). Du kan også be om at de vaksinerer katten før den forlater mora (kan gjøres fra den er 12 uker), så betaler du for vaksinen. 3-4 mnd etter du har overtatt katten må den kastreres (kan gjøres fra den er 6 mnd). Uansett hvilket kjønn du velger må den kastreres. Den skal vaksineres årlig (noen sier annethvert år). katten skal ikke slippes ut før den er kastrert: katter kan tidlig bli kjønnsmodne (spesielt med tanke på årstiden) og de er ikke voksne nok til å orientere seg før de er 6-7 mnd gamle. Gå til innkjøp av noen kattebøker, og ikke vær redd for å spørre folk om råd. Men vær kritisk til hvem du hører på, for det er mange såkalte "eksperter" der ute, som mener de vet alt fordi de har hatt katt hele livet. Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Veldig bra tips fra gjesten over. Jeg skaffet meg ikke kattene mine på den måten, men det var pga uvitenhet. Neste gang jeg skal ha katt vil jeg først forsøke å få en omplassert en (men har hund og det er lettere å venne kattunger til hund og katt nr2), deretter gå for en kattunge og kreve at den skal være hos pusemammaen til 12uker.
Lillesøster Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Her kan du få tak i en katt: http://www.dooa.no/omplassering/katter.asp Generelt: http://www.dooa.no/faktasider/indexFAK.html
*Lene* Skrevet 20. juni 2006 #5 Skrevet 20. juni 2006 Vi skaffet 2 kattunger fra omplassering for dyr (FOD gården) Anbefales Noe en bør tenke på, er også hvor mye man er hjemme? Blir katten mye alene? Kanskje man bør tenke på 2? Vi har det, og anbefaler det virkelig. Kattene får selskap av hverandre, og koser med hverandre. Har hatt bare 1 også, og det var MYE mer jobb! Uansett, lykke til med pusen
Tjorven Skrevet 20. juni 2006 #6 Skrevet 20. juni 2006 Hvis du skal ha pus, anbefaler jeg deg på det sterkeste å velge en via Dyrebeskyttelsen. Vi har selv gjort dette og det er godt å vite at vi har hjulpet en katt i en vanskelig situasjon. Dessuten er han verdens søteste, snilleste og beste pus.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Nå har jeg funnet en pus! :D får den om en drøy uke!! ååå den er fin!!!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Hvis du skal ha pus, anbefaler jeg deg på det sterkeste å velge en via Dyrebeskyttelsen. Vi har selv gjort dette og det er godt å vite at vi har hjulpet en katt i en vanskelig situasjon. Dessuten er han verdens søteste, snilleste og beste pus. ← Dyrebeskyttelsen vil tydeligvis ikke at katten skal være innekatt... Jeg, og flere andre har prøvd, men de vil ikke gi bort hvis den skal være inne. Det er ikke alle som har muligheten til å ha utekatt. Ikke rart det er så mange hjemløse katter der da...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Dyrebeskyttelsen vil tydeligvis ikke at katten skal være innekatt... Jeg, og flere andre har prøvd, men de vil ikke gi bort hvis den skal være inne. Det er ikke alle som har muligheten til å ha utekatt. Ikke rart det er så mange hjemløse katter der da... ← Hvis katten først har vent seg til å gå ute er det dyremishandling å stenge den inne i en leilighet. hvis du skal ha innekatt må du få deg to stk for at de skal selskap i hverandre og de må være innekatter fra de er små. Mange er ikke klar over hvor mye arbeid det er å ha innekatter, man må gi kattene alt av stimuli den kunne fått ute. Dette bør være grundig gjennomtenkt. Grunnen til at det er mange hjemløse katter i dette landet er at folk ikke kastrerer kattene sine. Det er ikke noe problem å få tak i en katt hvis du vil ha den som innekatt, enten du får den fra et omplasseringssenter eller via private. Siden folk ikke kastrerer kattene sine og det blir født altfor mange kattunger hvert år får man jo kasta kattunger etter seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 syns det er så mange som er så negative!!! det er faktisk noen som kommer til å bruke masse tid til innekatten, gi den alt den trenger av vaksiner og utstyr! jeg skal kastrere den og... det er da kjempe mange som trives inne og har eiere som er kjempe flinke! blir så provosert av alle "bedreviterne" som kommer å sier det er dyreplaging!
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Jeg er ingen bedreviter, men får vel lov å svare? Katter er dyr som har instinkter de ikke får dekket inne i et hus. Så jeg ville aldri skaffet meg en innekatt (måtte fått det, om jeg valgte få katt nå pga stedet jeg bor)
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #12 Skrevet 22. juni 2006 syns det er så mange som er så negative!!! det er faktisk noen som kommer til å bruke masse tid til innekatten, gi den alt den trenger av vaksiner og utstyr! jeg skal kastrere den og... det er da kjempe mange som trives inne og har eiere som er kjempe flinke! blir så provosert av alle "bedreviterne" som kommer å sier det er dyreplaging! ← Jeg skrev ikke at innekatthold i seg selv er dyreplageri. Men jeg synes ikke en katt som har fått gå fritt ute skal måtte bli stengt inne. Og jeg synes heller ikke innekatter skal måtte være innekatter for seg selv, de må være minst to stk. Jeg påstår ikke å være noen "katteekspert", men jeg har mye erfaring med kattehold. Bla passet jeg en gang en innekatt som hadde utviklet adferdsproblemer. Det kan gå bra å ha en enslig innekatt, men hvorfor skal man ikke gjøre det best mulig for katten? Når katten skal holdes inne må man legge forholdene best mulig til rette. Dvs at man må få seg to stk som ikke er vant med å gå ute. Synes det blir litt drøyt at du legger skylda for de hjemløse kattene til dyrebeskyttelsen. Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon. Noe av det viktigste arbeidet deres er jo å passe på at kun seriøse folk får katt(dvs folk som kastrerer), så det ikke blir født enda flere kattunger
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 selv om det er fler svar fra gjert, betyr det ikke at alle er fra samme gjest.. mente heller ikke å gå til angrep på de som svarte her.. formulerte meg kanskje litt dårlig. mente bare at jeg syns det er drøyt å si at katten har det vondt når den må være inne, når en kastrerer den mister den jo mang av instinktene og jakting og jenter er ikke så farlig lenger... Tror pusen min skal få det bra inne jeg! den får jo til om med balkong!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå