Gjest Bongiovi Skrevet 16. desember 2002 #1 Skrevet 16. desember 2002 Hvordan kan en ungdom som ikke eier noen møbler eller noe spesiellt annet av interesse kunne klare seg hjemmeifra i Oslo. Skal flytte ut fra hulen snart, men jeg blir ganske skremt når jeg ser husleieprisene rundt om. Jeg har ca. ut.bet. 16000 i måneden. Av utgifter har jeg allerede billån og det som følger med. Dette blir fort noen lapper i måneden. Nå må jeg også betale husleie, strøm, tvlisens, mat og hygge. Jeg har lyst og SKAL studere mer senere (1,5 år fremover). Jeg har ingen planer om å leve på minimums "levestandard" fremover heller?? Hvor stor lommebok har dere som bor alene, eller hvor stor var den??
Gjest anonym registrert Skrevet 16. desember 2002 #2 Skrevet 16. desember 2002 Jeg har 8.800,- 4500 i husleie. Ikke rik, med andre ord.
Gjest Lea Skrevet 16. desember 2002 #3 Skrevet 16. desember 2002 Jeg hadde utbetalt 8000 kroner i måneden i starten. Dette er mange år siden og husleieprisene var lavere. Tror at jeg betalte ca 3500 pr mnd for en ett-roms i sentrum. Jeg fikk litt hjelp fra mine foreldre til å kjøpe inn litt møbler. Ellers tok jeg med meg møbler og utstyr som familien var på tur til å kaste. Fant også litt på loppemarked. Tenk litt over om du trenger bil. I Oslo er det dyrt å parkere og det går busser, baner og trikker nesten over alt. Om du kan klare deg uten bil.. selg den. Hvis du skal leie leilighet kan det lønne seg å lete litt i utkanten av byen. T-banebilletten koster jo det samme. Prisene er ofte lavere utenfor sentrum. Det er bare tull å betale masse for å bo i populære områdene (Frogner, Majorstua, Grünerløkka osv). Prøv også å finne en leilighet som er inkl. strøm eller som har sentralvarme. Da blir ikke strømutgiftene store.
Tusenfryd Skrevet 16. desember 2002 #4 Skrevet 16. desember 2002 Hvis du skal flytte hjemmefra for første gang og har utbetalt 16.000,- i måneden, har du det faktisk ikke verst. Men å flytte hjemmefra gir generelt et virkelighetssjokk, så den ser jeg. Og det er fryktelig dyrt å bo i Oslo. Personlig fatter jeg ikke at folk bor seg i hjel i denne byen... det er da mye billigere å flytte ut av den, inkludert reiseutgifter. Selv var jeg heldig og kjøpte bolig da det var rimelig, og tjente endel på den. Men i dag hadde jeg ikke vurdert det en gang. Det måtte i så fall blir noe i drabantbyene eller rett og slett utenfor byen.
Gjest Lea Skrevet 16. desember 2002 #5 Skrevet 16. desember 2002 Enig med Tusenfryd. Ikke så smart å kjøpe bolig akkurat nå. Sørg heller for å finne en rimelig leilighet/hybel der du kan bo inntil du finner noe som evt. er bedre. Da ser du fort hvor mye du har råd til å bruke på bolig pr. mnd. Hadde selv flaks for noen år siden og kjøpte min første leilighet i grevens tid. Et halvt år senere var verdien doblet. Akkurat nå er prisene heeelt ville og for føste gang er jeg overbevist om at det er farlig å kjøpe bolig i hovedstaden.
Gjest Bongiovi Skrevet 16. desember 2002 #6 Skrevet 16. desember 2002 Vet at jeg ikke står dårligst stilt. Jeg vet at jeg taper mye på å flytte hjemmeifra. Samtidig får jeg MYE! Jeg vil bare ha friheten til å fortsatt velge. Kino, hyttetur, fuktig helg, et klesplagg etc. Jeg vil begynne å spare litt BSU. Vet jeg er kun 19 nå, men fem år går fort, og da sitter jeg der plutselig "voksen". Det kan jo være gøy å flytte sammen en god venn også. Halv husleie og større plass. Men man har sjelden mulighet til å gjøre akkurat hva man vil. Lade batteriene..... Uansett dyrt eller ikke. Jeg flytter!
Kosepia Skrevet 17. desember 2002 #7 Skrevet 17. desember 2002 Hei! Oslo er kanskje den dyreste byen i Norge.. Men det stoppet ikke meg! Alt ettersom hva du skal gjøre her, så finnes det løsninger. Man kan bo i kollektiv (kanskje et godt alternativ dersom du ikke kjenner så mange i byen. Men pass på, det kan lett oppstå krangler). Da kan du slippe unne med ca 3500 i måneden, alt etter hvor mange rom, og hvor mange som deler på husleia. Dersom du skal studere så kan du søke om hybel på et av de maaaaange hybelhusene/"byene" som både UIO og Høgskolen har. Hvis jeg var deg, så hadde jeg solgt bilen, fått leilighet sammen med noen på østkanten (veskanten, majorstua, frogner, grünerløkka.. svindyrt), brukt bane/buss/trikk til å komme meg rundt med. Møbler kan kjøpes på Ikea (De har faktisk mye pent der) Tror ikke det er mange på 19 år som har 16000 utbetalt hver måned. De fleste er studenter, som klarer seg på mellom 6 og 10.000 i måneden. Det er fullt mulig Og ja, når du flytter hjemmefra så er det mye dyrere å leve. Hjemme har man ofte ikke husleie, ikke utgifter til mat og strøm osv... Men den friheten man har, den er ubetalelig! Lykke til! Klem fra Kosepia, som flytta hjemmefra når hun var 17
jordbær Skrevet 17. desember 2002 #8 Skrevet 17. desember 2002 Hej! Jeg var så heldig at jeg flyttet ut fra mamma og ble samboer;) (EGENTLIG litt feil, ettersom jeg burde lære meg å disponere penger før jeg gjorde det.. Men nå er det nå en gang gjort, og alt går jo bra) Jeg har utbetalt ca.10000kr mnd. Jeg lever godt på de. Men jeg betaler bare 2100kr i husleie til sambo (han har kjøpt) Anyway.. Det jeg skulle skrive var... Har du sjekket www.hybel.no ? MASSE hybler og folk som vil bo kollektivt! Lykketil!
Gjest gurimalla Skrevet 17. desember 2002 #9 Skrevet 17. desember 2002 Du kan ikke få i pose og sekk. Hvis du ikke er villig til å redusere levestandarden kan du ikke flytte til Oslo og ta utdanning på samme tid. Du må bare erkjenne at det går ikke. Det betyr ikke at man ikke kan ha det bra. Jeg ville aldri ha valgt å bo hjemme med 16.000 utbetalt i mnd i stedet for å ta utdanning og flytte i kollektiv (eller på hybel). Hvis du er student vil nok de fleste du omgås ha relativt dårlig råd og du vet hva de sier; felles skjebne, felles trøst.
Gjest Mazzy Skrevet 20. desember 2002 #10 Skrevet 20. desember 2002 Hei Bongiovi! Null problem. Kanskje en liten utfordring, men ikke stort mer. Du trenger ikke stort av møbler. En madrass og en sittepute, for eksempel. Inntil du får bedre råd. Hva gjelder billån - en mulighet er å selge bilen. Bor du i Oslo er det begrenset hvor nødvendig det er. Husleia kan du til en viss grad bestemme selv, ved å senke kravene til standard/plass. Strøm sparer du inn på ved å passe på å slukke lysene i rom du ikke er, og vende deg av med å bruke "flombelysning" inne. TV kan du droppe. Mat kan innskrenkes til det helt nødvendige, hygge spørs på definisjonen - betyr det å bruke adskillige kroner på drikke for eksempel, kan det også droppes/minskes. Du sier du "ikke har noen planer om å leve på minimums levestandard heller", men du må fint innstille deg på å klare deg med mindre. Det er virkelig ikke noe stress - TV og alkohol f.eks., som er relativt store utgiftsposter for mange, kan sløyfes. Røyker du, har du også en mulighet der... Lykke til - og velkommen i klubben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå