Gjest Uerfaren Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Skal for første gang reise til USA, og gleder oss masse, men vi er usikker på om vi må ha visum eller ikke. Har begge maksinlesbart pass fra 2004.
Gjest LilSweetie Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Da trenger dere ikke visum når dere skal på ferie! Hvor skal dere? USA er gøy!
Gjest Aethra Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Det burde være i orden, såfremt dere holder dere innenfor 90-dagersgrensen. Heldig du (se her for øvrig her for nærmere detaljer: http://www.immihelp.com/visas/visitor/vwp.html)
Gjest TS Skrevet 20. juni 2006 #4 Skrevet 20. juni 2006 Takk for raske svar. Det er sånn jeg hadde forstått det også, etter å ha vært inne på nettsiden til blant annet den amerikanske ambassaden. Bakgrunnen for innlegget var at jeg ble litt forvirret i går. Så nemlig tilfeldigvis på nettsiden til NRK at dette dette med visumfritak gjaldt for maksinlesbare pass utstedt etter 3. oktober 2005... Mitt pass er også maksinlesbart, men det er fra 2004. Lurte da på om dette med visumfritak kun gjaldt for passene fra høsten 2005. Men sånn som jeg har forstått svarene deres, og den amerikanske ambassaden, så gjelder dette for alle maksinlesbare pass? Vil så gjerne være helt sikker! http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5718137.html
Gjest HB Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 Men det står jo i teksten til NRK at infosiden skal være skrevet på maskin og det er det sikkert i ditt pass. Jeg kom forøvrig inn i USA med et slikt pass du har uten noe problem, men det var to år siden og reglene har vel blitt strengere etter det. Hilsen Lille meg
Gjest Ut på tur! Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Takk for raske svar. Det er sånn jeg hadde forstått det også, etter å ha vært inne på nettsiden til blant annet den amerikanske ambassaden. Bakgrunnen for innlegget var at jeg ble litt forvirret i går. Så nemlig tilfeldigvis på nettsiden til NRK at dette dette med visumfritak gjaldt for maksinlesbare pass utstedt etter 3. oktober 2005... Mitt pass er også maksinlesbart, men det er fra 2004. Lurte da på om dette med visumfritak kun gjaldt for passene fra høsten 2005. Men sånn som jeg har forstått svarene deres, og den amerikanske ambassaden, så gjelder dette for alle maksinlesbare pass? Vil så gjerne være helt sikker! http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5718137.html ← Bakgrunnen for NRK-artikkelen (som jeg forøvrig synes var misvisende skrevet) er nok at amerikanske myndigheter i utgangspunktet hadde bestemt at alle pass som ble utstedt etter 3. oktober 2005 måtte inneholde en chip med bilologisk informasjon som fingeravtrykk, iris el.l. ("biometriske pass"), og at det ikke lengre holdt at de var bare maskinlesbare, dersom man skulle kunne reise til USA uten visum. Dette gikk de senere tilbake på, og godkjente også at pass utstedt etter denne datoen kunne reise uten visum, fordi teknologien ikke var utviklet nok i ulike land. Men det eneste du egentlig trenger å vite er at så lenge du har et vanlig, norsk, maskinlesbart pass, så kan du dra uten visum til USA. Maskinlesbart ser du at det er dersom personalia er skrevet på maskin, som nevnt over her. (Det forutsetter selvfølgelig at du oppfyller de andre kravene til å dra uten visum, f.eks. ikke straffet tidligere osv., men det er jo en annen sak.) PS: Jeg jobber i reiselivsbransjen og er i jevnlig kontakt med denne type spørsmål om det får deg til å føle deg noe tryggere
Gjest TS Skrevet 22. juni 2006 #7 Skrevet 22. juni 2006 Tusen takk for et godt, informativt og utfyllende svar! Nå skal jeg bare glede meg til New York turen!
Vela Skrevet 23. juni 2006 #8 Skrevet 23. juni 2006 Kjekt med denne tråden, lurte på akkurat det samme! TS, når reiser du på tur? jeg og sambo skal til New York i oktober.. GLEDER MEG!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå