Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann!

Kjøpte ein kaldblodshest for 6 mnd siden, no har eg endelig fått litt papir på ho, men vaksinasjonskortet mangla fordi den tidligare eigeren ikkje fann det igjen. Nokon som veit om det går an å få eit nytt hos dyrlegen uten å ta alle vaksinene på nytt? Altså, har dei det registrert nokon plass???

Skrevet

Spør den tidligere eieren hvilken dyrlege som har foretatt vaksinasjonene og kontakt denne dyrlegen. Det er vanlig at dyrleger registrerer hva de har gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer vel an på hvor lenge det er siden grunnvaksine, og om det er samme dyrleger som har satt alle vaksinene...

Dersom det ikke er mulig, bør du sette grunnvaksine igjen. Dvs det er to vaksiner med 3-6 ukers mellomrom (mulig jeg ikke husker helt korrekt, men det vet dyrlegen). Etter det skal man vaksinere en gang i året. Hvis du skal starte konkurranser el.l. må du dokumentere at grunnvaksine er i orden og at alle vaksiner er fulgt opp (da hjelper det f.eks ikke å kunne dokumentere at hesten har fått årlig vaksine de to siste årene, så lenge det ikke finnes dokumentasjon på grunnvaksine før det.) Håper du skjønner hva jeg mente.

Jeg har hest med gyldig grunnvaksine, men måtte grunnvaksinere fordi vaksinekortet jeg fikk med ikke viste noen grunnvaksine, og da er visst årlig vaksine bortkastet. Jeg har hatt min hest i ti år nå, og selv om jeg har brukt samme dyrlege hele tiden, så vet jeg at det er noen ganger hvor jeg har fått en annen dyrlege å sette vaksine. Så dersom jeg hadde spurt min faste dyrlege, så hadde det vært noen år da hun ikke hadde vaksinert hesten min, og jeg hadde kanskje ikke husket hvilke andre dyrleger jeg skulle spørre.

Det er ikke så innmari dyrt å gi ny grunnvaksine, og du skal sikkert ha dyrlege likevel, til å sjekke helsetilstand og tenner og evt raspe tenner? Ta det samtidig!

(Be om markkur også dersom du ikke vet at hesten har fått det nylig!)

Lykke til!

Skrevet

takk for svar :) Har ikkje tenkt å starte konkurranser, men ho skal stå på stall med fleire andre hester til neste år, då er det vel krav om grunnvaksine antar eg? Viss det ikkje er tatt vaksine kvart år etter grunnvaksine må det ny grunnvaksine til uansett då? Viss ikje det er så dyrt betyr det ikkje så mykje, trudde det var veldig dyrt nemlig...

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen!

Seriøse staller jeg kjenner forlanger gyldig vaksine ihvertfall. (Og sørger for felles markkurer f.eks.)

Ja, hvis man ikke har fulgt opp grunnvaksinen med årlig vaksine, må man ta grunnvaksine om igjen. (Man må selvsagt ikke, det er ikke påbudt i Norge, men så lenge man har kontakt med andre hester bør man gjøre det mener jeg.)

Husker ikke helt, men det kan variere litt hva det koster. Om du likevel skal ha dyrlege for tannrasp (tenner bør sjekkes minst en gang i året), ber du om vaksine samtidig.

Selve vaksinen koster kanskje 100-150 kr, og så blir det kjøring i tillegg. Det varierer hva dyrlegene tar, en dyrlege deler kjørekostnadene på alle på samme stall hvis det er flere hester som sjekkes/behandles/vaksineres samtidig. Andre har kanskje en fastpris som inkluderer kjøring. Ring og spør en dyrlege i ditt område!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...