Gå til innhold

Vegetarianere og b12

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er tragisk å frarøve barn muligheten til å utvikle seg normalt, så å få noen råd til hvordan du kan ødelegge fremtiden til barnet ditt får du ikke av meg iallefall :danse:

Hjertelig hilsen ei som nettopp var hos legen og fikk vite hun må få B12-sprøyter

Man ødelegger da vel ikke nødvendigvis fremtiden?

Veggiser kan spise variert, evt kan de ta tilskudd i tablettform.

Hjertlig hilsen en som har pernisiøs anemi og også må ta B-12sprøyter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Å vokse opp på vegetarkost er da virkelig ikke noe problem eller uforsvarlig.

Jeg kan se at å gi et barn vegankost kan være litt verre - fordi det norske kosthold er et melkekosthold, så når melk skal kuttes ut i et barns kosthold må man ha gode kunnskaper om ernæring for at barnet skal få alt det trenger.

Men det er synd at foreldre som gir barna vegetarkost ofte blir sett på som uforsvarlige. Det finnes nok mange med foreldre med dårlige matvaner som overfører dette til barna sine - mye ferdigmat proppet med kunstige ting, lite frukt og grønt, masse sukker ol. - men de får ikke på seg at de er uansvarlige. Og det er faktisk mer unnsvarlig.

En ting til: Et vegetarisk kosthold ville jeg i teorien ikke hatt noe problemer å sette et barn på.

Det er ikke så lenge siden du mente det var uforsvarlig?! :klø:

Endret av Catwoman
Gjest splæsj
Skrevet

Det er nødvendigvis ikke slik at når jeg først har gjort opp en mening - så vil jeg mene det samme resten av livet. Jeg har tenkt mye på saken, og kommet frem til en ny konklusjon. :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg prøvde å søke opp innlegget for å se om jeg husket feil - og jeg fant det utrolig nok, og da ser jeg jo at det faktisk er over to år siden... tiden går visst fortere enn jeg rekker å reigstrere noen ganger... :sjenert:

Mye man kan forandre seg på i løpet av to år. :)

Gjest splæsj
Skrevet
Mye man kan forandre seg på i løpet av to år.  :)

Ja. :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Problemet er bare at det er så mange delte meninger om dette. En lege sier ofte noe helt annet enn den andre.

I know, men jeg ville jo snakke med en lege jeg stolte på uttalelsene til da ;)

(Ikke på den måten at jeg tror vedkommende nødvendigvis ville være enig med alt hva jeg sier, men en jeg hadde tillit til i utgangspunktet. )

Skrevet
Å vokse opp på vegetarkost er da virkelig ikke noe problem eller uforsarlig.

Jeg kan se at å gi et barn vegankost kan være litt verre - fordi det norske kosthold er et melkekosthold, så når melk skal kuttes ut i et barns kosthold må man ha gode kunnskaper om ernæring for at barnet skal få alt det trenger.

Men det er synd at foreldre som gir barna vegetarkost ofte blir sett på som uforsvarlige.  Det finnes nok mange med foreldre med dårlige matvaner som overfører dette til barna sine - mye ferdig mat proppet med kunstige ting,  lite frukt og grønt, masse sukker ol. - men dår ikke på seg at de er uansvarlige. Og det er faktisk mer uannsvarlig.

Dette er jeg veldig enig i. Synd at ingen som er foreldre og veggiser har kommet inn i debatten og fortalt om sine erfaringer. Det hadde vært interessant å lese deres synspunkter og også om reaksjonene de har fått fra omverdenen.

I know, men jeg ville jo snakke med en lege jeg stolte på uttalelsene til da ;)

(Ikke på den måten at jeg tror vedkommende nødvendigvis ville være enig med alt hva jeg sier, men en jeg hadde tillit til i utgangspunktet. )

Problemet er ofte at leger ikke kan så mye om kosthold. Jeg hadde ikke visst hvordan jeg skulle ha funnet en som jeg stolte på i ernæringsspørsmål. Jeg tror heller jeg ville ha tatt utgangspunkt i gode bøker om ernæring og sett på hvilke spesielle behov barn i vekst har sammenlignet med voksne. Derfra ville jeg ha gått gjennom hvilke matvarer som dekker behovet best og forsøkt å sette opp handlelista ut fra dette.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg kjenner en som vokste opp med veggis-foreldre på 60/70-tallet (skikkelig 68er-barn mao). Tror nok mange spurte gutten om hvorfor han ikke spiste kjøtt (noe han ikke kunne svare ordentlig på, hehe), men foreldrene var veldig bevisste på å gi han et fullverdig kosthold og de er ikke veganer. Fyren har blitt en av de mest oppegående jeg kjenenr til, både fysisk som mentalt:-) Tror ikke man tar skade av vegetariansk kosthold så lenge det er riktig sammensatt. Men man får sikkert noen kommentarer som forelder, ja.

Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes to årsaker til b-12 mangel:

1: Perisiøs anemi - tarmen klarer ikke å ta til seg dette b-vitaminet

og

2: Gjennom kostholdet

Det er sant at mange veganere har b-12 mangel, og at det er vanskelig å dekke dette gjennom kostholdet. Som regel må veganere få b-12 i tablett - eller sprøyteform.

+ hvis man har fjernet tjukktarmen eller nedre del av tynntarmen :) Men de det gjelder vil jo som regel vite om det, da...

Gjest Gjest
Skrevet
+ hvis man har fjernet tjukktarmen eller nedre del av tynntarmen :) Men de det gjelder vil jo som regel vite om det, da...

Også er det enkelte medisiner som hindrer opptak av B12, men det står det jo på pakningsvedlegget.

Gjest gjest1
Skrevet

Dersom en sørger for at barnet får i seg nok vitaminer, og sjekker det for eventuelle mangler, ser jeg ikke hvordan et vegetarisk kosthold "vil frarøve barn muligheten til å utvikle seg normalt". Men det er viktig at barnet får B12 i pilleform.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...