Gå til innhold

Vegetarianere og b12

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Jeg synes det er tragisk å frarøve barn muligheten til å utvikle seg normalt, så å få noen råd til hvordan du kan ødelegge fremtiden til barnet ditt får du ikke av meg iallefall :danse:

Hjertelig hilsen ei som nettopp var hos legen og fikk vite hun må få B12-sprøyter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg synes det er tragisk å frarøve barn muligheten til å utvikle seg normalt, så å få noen råd til hvordan du kan ødelegge fremtiden til barnet ditt får du ikke av meg iallefall :danse:

Hjertelig hilsen ei som nettopp var hos legen og fikk vite hun må få B12-sprøyter

Herregud... Hvis du ikke har noe lurere å si, kan du vel like godt holde munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Herregud... Hvis du ikke har noe lurere å si, kan du vel like godt holde munn.

Personlig synes jeg det var kjempelurt :)

Hva var det med innlegge mitt du ikke syntes var så lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
(Tragisk at det fortsatt er noen som tror at b12 mangel i hovedsak er kostholdsrelatert, det er en feil i tarmen som gjør at b12 ikke tas opp normalt. Så uansett hvor mye biff, servelat eller b12 tabletter som slukes, kroppen klarer ikke nyttegjøre seg det. Største gruppen som får b12 mangel er faktisk alkoholikere og eldre. Klart vegetarer bør ta b12 tabletter eller spise b12 beriket mat for å være på den sikre siden, men når det er gjort så er det ingen større fare for b12 mangel hos vegetarer enn hos resten av befolkningen)

Call me crazy, men jeg tror på legen min sin informasjon, jeg. At jeg skal sitte på kunnskap om vitaminet B12 som et helt vanlig menneske uten interesse for verken anemi eller vegeterianere, er nå litt drøyt?

Og ja, det er gamle som får B12 som oftest, men det FØRSTE legen min spurte om var "er du vegeterianer?".

Et nytt og voksende problem er også at studenter lider av dette nå, for de har enten ikke råd til skikkelig kjøtt eller velger raske løsninger med produkter hvor vitaminet er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Call me crazy, men jeg tror på legen min sin informasjon, jeg. At jeg skal sitte på kunnskap om vitaminet B12 som et helt vanlig menneske uten interesse for verken anemi eller vegeterianere, er nå litt drøyt?

Og ja, det er gamle som får B12 som oftest, men det FØRSTE legen min spurte om var "er du vegeterianer?".

Et nytt og voksende problem er også at studenter lider av dette nå, for de har enten ikke råd til skikkelig kjøtt eller velger raske løsninger med produkter hvor vitaminet er ødelagt.

Om det er en allmennlege, så har han neppe mer en et kort kurs i ernæring, så jeg tror mer på ernæringsfysiologen jeg snakket med om akkurat dette.

Så da sier vi det, du tror på din lege, og jeg på flere ernæringsfysiologer jeg har kontakt med og noen titalls forskningsrapporter jeg har lest meg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Om det er en allmennlege, så har han neppe mer en et kort kurs i ernæring, så jeg tror mer på ernæringsfysiologen jeg snakket med om akkurat dette.

Så da sier vi det, du tror på din lege, og jeg på flere ernæringsfysiologer jeg har kontakt med og noen titalls forskningsrapporter jeg har lest meg gjennom.

men så flott at du har studert emnet!

Jeg har ingen kunnskap annet enn det legen gav meg, og du vet tydeligvis mer, og har all rett til å sette meg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er trådstarter fra den andre tråden.

Hvorfor går du ut mot vegetarkost som kilden til b12-mangel når du sier at du selv ikke er vegetarianer? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Jeg er trådstarter fra den andre tråden.

Hvorfor går du ut mot vegetarkost som kilden til b12-mangel når du sier at du selv ikke er vegetarianer? :klø:

fordi legen ga uttrykk for at dette var skyld i problemet hos veldig mange.

samt at jeg mener at en streng diett man velger selv å leve etter ikke nødvendigvis er rett å pådytte sine barn som ikke har mulighet til å få et variert og sunt kosthold på annet vis enn gjennom sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

*legger det like godt ut her og*

Har mistet mine favorittlinker, så jeg kan ikke gå 100 % god for at de alle er spesielt lettleste, men det er nå en start :)

http://www.nhlbi.nih.gov/health/dci/Diseas...nanmia_all.html

“People can develop low levels of this important vitamin in three main ways:

From the lack of a protein in the stomach that helps the body absorb vitamin B12. The protein is called intrinsic (in-TRIN-sik) factor. Intrinsic factor is made by special cells in the lining of the stomach. In some people, these cells are destroyed by the body’s immune system or as a result of stomach surgery. When this happens, intrinsic factor is not produced and vitamin B12 cannot be absorbed. This is the most common cause of vitamin B12 deficiency.

From not getting enough vitamin B12 in the diet. This can be the result of eating a strict vegetarian diet or a poor diet due to factors such as aging or alcoholism.

From certain intestinal disorders that interfere with the absorption of vitamin B12, such as Crohn’s disease and intestinal infections.”

http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitaminb12.asp#h4

“As a general rule, most individuals who develop a vitamin B12 deficiency have an underlying stomach or intestinal disorder that limits the absorption of vitamin B12 [10]. Sometimes the only symptom of these intestinal disorders is subtly reduced cognitive function resulting from early B12 deficiency. Anemia and dementia follow later [1,11].”

http://www.nhsdirect.com/articles/article....=1&articleId=42

“Strict vegetarians (who do not eat eggs) and vegans can help to prevent B12 deficiency by choosing breakfast cereals fortified with B12, and taking mineral supplements. Most people should be able to get all the B12 they need by eating a balanced diet containing meat, fish and dairy foods.”

Greit å merke til at det kun er hos personer som unngår melk/egg det er en viss fare for b12 mangel pga vegetarisk kosthold. De vil og klare seg fint om de tar tilskudd fra tabletter eller beriket mat. Fungerer ikke det så må de ha sprøyter, på lik linje med ikke-vegetarer som har problemer med “intrinsic factor” (SVÆRT forenklet sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
fordi legen ga uttrykk for at dette var skyld i problemet hos veldig mange.

samt at jeg mener at en streng diett man velger selv å leve etter ikke nødvendigvis er rett å pådytte sine barn som ikke har mulighet til å få et variert og sunt kosthold på annet vis enn gjennom sine foreldre.

Jeg opplever det ikke som om jeg lever på en streng diett. Jeg spiser variert og bevisst og får nok i meg alt jeg trenger, for selv etter 15 år som vegetarianer har jeg ikke trengt sprøyter med tilskudd.

Barn lever stort sett som sine foreldre, det har du rett i. Men hva skal vi gjøre med alle foreldrene som lever av ferdigmat og fast food? Det er nok mer skadelig for barna enn et bevisst, sunt, variert vegetarisk kosthold. Det er ikke uten grunn at overvekt og diabetes (typiske livsstilssykdommer) hos barn er på frammarsj.

Må også legge til at jeg ikke snakker om et vegansk kosthold. Det krever mye kunnskap å ernære barn vegansk, og det har nok de fleste av oss ikke.

Den andre trådstarteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj

Det finnes to årsaker til b-12 mangel:

1: Perisiøs anemi - tarmen klarer ikke å ta til seg dette b-vitaminet

og

2: Gjennom kostholdet

Det er sant at mange veganere har b-12 mangel, og at det er vanskelig å dekke dette gjennom kostholdet. Som regel må veganere få b-12 i tablett - eller sprøyteform.

Endret av G. Sky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er veggis, men jeg vil ikke nekte ungene mine kjøtt. De skal få babyglass med kjøtt osv, og så kan de selv ta et valg når de blir eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj

Om jeg skulle få barn, har jeg enda ikke tatt en avgjørelse på dette valget. En ting er sikkert; jeg vet mye om vegetarisk/vegansk kosthold allerede, men om jeg skulle få barn, skal jeg lære meg mye mer, for da er det ikke bare meg det gjelder.

Det er ikke "så farlig" for min del, men som mor har jeg ansvar for et annet liv, og jeg ønsker ikke at dette barnet skal oppleve feilernæring. Særlig for barn kan feilernæring få alvorlige følger.

Endret av G. Sky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke barn ennå, men jeg kommer ikke til å lage noe med kjøtt eller fisk til noen. Jeg kan nok om ernæring til at det ikke bør være noe problem. Hvis/når det en gang kommer så langt, kommer jeg nok til å lese enda mer om temaet i tillegg.

En annen sak er at samboeren min ikke er vegetarianer, så eventuelle barn får nok smake ikke-vegetarmat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det finnes to årsaker til b-12 mangel:

1: Perisiøs anemi - tarmen klarer ikke å ta til seg dette b-vitaminet

og

2: Gjennom kostholdet

Det er sant at mange veganere har b-12 mangel, og at det er vanskelig å dekke dette gjennom kostholdet. Som regel må veganere få b-12 i tablett - eller sprøyteform.

Jo, men vegetarianere er ikke i samme faresone som veganere.  :)

Problemet er at ikke-vegetarianere ikke klarer å holde dette adskilt. Derfor ble det også et problem ut av den opprinnelige tråden. Der ble det betont at det var snakk om lacto-ovo-vegetarisk kost.

Dessverre har jeg ikke fått noe svar på dette:

"Barn lever stort sett som sine foreldre, det har du rett i. Men hva skal vi gjøre med alle foreldrene som lever av ferdigmat og fast food? Det er nok mer skadelig for barna enn et bevisst, sunt, variert vegetarisk kosthold. Det er ikke uten grunn at overvekt og diabetes (typiske livsstilssykdommer) hos barn er på frammarsj."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest splæsj
"Barn lever stort sett som sine foreldre, det har du rett i. Men hva skal vi gjøre med alle foreldrene som lever av ferdigmat og fast food? Det er nok mer skadelig for barna enn et bevisst, sunt, variert vegetarisk kosthold. Det er ikke uten grunn at overvekt og diabetes (typiske livsstilssykdommer) hos barn er på frammarsj."

Ja, det er et problem som vi nok vil se mer til. At barnet er kjøtteter, betyr ikke at barnet ikke kan være feilernært, eller at barnet av den grunn har et sunt kosthold.

Fordelen/ulemplen med å være veganer, er at jeg må lage det meste fra bunnen av. Suppeposer, boksemat og frossenmat bruker jeg ikke. Det er ikke alltid like kult, f.eks så kan jeg ikke åpne en boks eller en pose, og vips - er middagen klar, men det er helt klart sunnere å lage mat fra bunnen av.

Hva som er mest skadelig av å leve på boksemat, eller et ufullverdig vegansk kosthold tror jeg ikke vi vil få svar på i denne diskusjonen. Men for all del folkens: Diskuter i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj

En ting til: Et vegetarisk kosthold ville jeg i teorien ikke hatt noe problemer å sette et barn på.

I praksis vet jeg at barn kan ha mange sære matvaner, nekte å spise diverse ting, osv. Dersom barnet f.eks nektet å spise egg, eller var allergisk, ville det blitt et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
En ting til: Et vegetarisk kosthold ville jeg i teorien ikke hatt noe problemer å sette et barn på.

I praksis vet jeg at barn kan ha mange sære matvaner, nekte å spise diverse ting, osv.    Dersom barnet f.eks nektet å spise egg, eller var allergisk, ville det blitt et problem.

Jeg er i prinsippet ganske enig med deg i dette. Hvis jeg som vegetarianer får barn, vil jeg absolutt forhøre meg med lege/ernæringsekspert før jeg setter barnet på vegetarkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest splæsj
Jeg er i prinsippet ganske enig med deg i dette. Hvis jeg som vegetarianer får barn, vil jeg absolutt forhøre meg med lege/ernæringsekspert før jeg setter barnet på vegetarkost.

Problemet er bare at det er så mange delte meninger om dette. En lege sier ofte noe helt annet enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...