Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #1 Del Skrevet 19. juni 2006 Hvordan tilbereder man rødbeter (ikke sånne på glass, men ferske)? Noen gode oppskrifter der ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #2 Del Skrevet 19. juni 2006 Min enkleste måte: Finraspes på råkostjern, spises med en god klatt rømme på. TIlbehør til middag. Nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 19. juni 2006 #3 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker, og har fått en god del rødbeter i vinter, så jeg har fått anledning til å prøve ut en del. Et godt utgangspunkt er å tenke på at rødbeter trenger mye salt og mye syre fordi de har så mye sødme i seg. Det jeg synes er greiest og mest anvendelig, er foliebakte rødbeter: 500 g rødbeter 4 ss balsamicoeddik 3-4 ss olivenolje 1-2 ss presset sitron salt, pepper evt noen hele hvitløksfedd Skrell rødbetene og del i båter, legg dem på et stort ark folie blandet sammen med de andre ingrediensene, pakk inn. Bak pakken i ovnen ved 200 g i ca. 30 min, til rødbetene er møre. Kan spises som tilbehør til kjøtt og fisk, i blandet grønn salat (sammen med feks spekeskinke, oster som chèvre, blåskimmel eller parmesan og valnøtter eller pinjekjerner) eller som tapasrett. Så kan man lage god suppe av rødbeter, feks russisk borsjtsj med rotgrønnsaker og kål + en rømmeklatt, eller bare ren purésuppe av rødbeter, feks krydret med allehånde eller spisskummen. Eller man kan trå skikkelig til med spicy rødbet- og kokosmelksuppe - veldig god, med thailandske smaker. Og her er en fiskerett fra Andreas Viestad som jeg likte godt. Vi hadde hjemmelaget potetmos ved siden av. Rødbettorsk med bacon og kapers 2 stykker sprengt torskefilet, med skinn 2 rødbeter, skrelt og skåret i små biter 1/2 glass hvitvin 2 ts finhakket estragon, pluss mer 50 gram bacon 2 ss kapers, godt skylt 1-2 ss smør 1-2 ss sitronsaft Salt og pepper Legg torsken i kaldt vann med isbiter i 15-20 minutter. Har du ikke fått tak i lettsaltet torsk, kan du salte den selv ved å ha den i isvann med 50 gram salt per liter vann og la den stå i minst 1 time. Ha rødbete og hvitvin i dyp stekepanne eller ei gryte stor nok til å få plass til fisken. Kok i 10 minutter. Ha i estragon, smak til med pepper. Ha i fisken med kjøttsida ned, sett på lokket og la dampe i 10-12 minutter. Det er viktig at du har noe til å løfte opp fisken med uten at den går i stykker. Stek bacon i ei stekepanne til det er sprøtt. Ha i kapers, sitronsaft og smør. Løft fisken over på tallerkenene. Smak rødbeten til med salt og pepper, og løft så mye du vil ha av den over til fisken. Ha over bacon- og kapersblandingen, og pynt gjerne med litt mer estragon. Endret 19. juni 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå