Gå til innhold

Utradisjonelt bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Brudulja_*
Skrevet

Er det ok å ikke ha taler, brudevals, skjære bryllupskake etc.?

Min kjære vil gjerne gifte seg, men ikke ha fest, fordi han ikke vil ha for mye oppmerksomhet. Men jeg mener at man på sin bryllupsdag kan gjøre hva man vil? Vi skal ikke gifte oss i kirken.

Noen tips?

Kanskje noen kan fortelle om sitt litt utradisjonelle bryllup?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Vi kommer også til å ha et litt utradisjonelt bryllup, mer som en bryllupsfest enn et bryllupsselskap. Jeg er litt usikker på hvordan vi kommer til å løse det, så tips fra erfarne hadde vært fint.. Vi skal gifte oss utendørs ved hjelp fra en dommer, på stedet vi skal ha festen. Ingen sanger eller taler, men kanskje en vals(tviler).

Hvis du leser noen gamle tråder her inne om temaet taler/ sanger vil du se at mange synes det er skrekkelig å ikke følge "tradisjonene" når det gjelder bryllup.

Alternativ feiring for dere kan jo være å gifte dere i utlandet på bryllupsreise, og komme hjem og ha en skikkelig grillfest for å feire?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er VELDIG ok å kutte ut den valsen, skjære kake, samt holde svulstige taler. Hadde jeg gjort og, hvis jeg skulle hatt et "vanlig" bryllup.

For noen er disse tradisjonene viktig, men det blir bare rart dersom folk gjør disse tingene når det ikke "kler" dem- hvis du skjønner.

Bryllup kan feires akkurat slik DU vil; vi lever i 2006, og nå er vel stort sett alt lov/like normalt!

Skrevet

Skal vi gifte oss m samme mannen?! :ler:

Min er også sånn!

Vi har løst det ved at vi reiser bort og gifter oss. Nær familie og noen venner skal være med (vi blir vel mellom 14-20 totalt) og vi skal bare ha "vanlig middag" etter seremonien...ingen taler....ingen vals...ingen offesiell kakaskjøring..ingen prest osv osv

Gjest Gjest
Skrevet

Venninna mi og mannen giftet seg på prestens kontor, spiste på restaurant sammen med forloverne og gikk hjem etterpå. Dette var en vanlig hverdag.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Venninna mi og mannen giftet seg på prestens kontor, spiste på restaurant sammen med forloverne og gikk hjem etterpå. Dette var en vanlig hverdag.

Noe sånt gjorde foreldrene mine også.

Og de har kjempefine bryllupsbilder, som de tok etter de giftet seg, der de ser lykkelige og forelsket ut

:hjerter_rundt:

Skrevet

Selvsagt kan dere gjøre akkurat som dere vil! Vi skal selv gifte oss litt utradisjonelt. Det blir en liten borgerlig vielse med kun nærmeste familie (10 stk til sammen), etterpå spiser vi god middag på en fin restaurant. Ingen taler, dans eller typisk bryllupskake, kun det aller viktigste og det som betyr noe for oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Noe sånt gjorde foreldrene mine også.

Og de har kjempefine bryllupsbilder, som de tok etter de giftet seg, der de ser lykkelige og forelsket ut

:hjerter_rundt:

Er foreldrene dine 68-ere? for denne generasjonen var det nok ikke en så uvanlig måte å gifte seg på slik som beskrevet. Mine foreldre giftet seg også med kun to vitner til stede, det var jo litt av opprøret at bryllup ikke var like viktig for dem som slik det var for forrige generasjonen.

Gjest LilSweetie
Skrevet (endret)
Er foreldrene dine 68-ere? for denne generasjonen var det nok ikke en så uvanlig måte å gifte seg på slik som beskrevet. Mine foreldre giftet seg også med kun to vitner til stede, det var jo litt av opprøret at bryllup ikke var like viktig for dem som slik det var for forrige generasjonen.

Jepp, det stemmer :)

Men greia var nok ikke at ekteskapet var mindre viktig, men at man ikke trengte så mye stæsj rundt for å vise det :)

Endret av LilSweetie
Gjest Emera
Skrevet

Brylluper hvor man ikke er så opphengt i tradisjonelle detaljer er ofte de fineste, synes jeg. Viktig at det blir personlig. Når bruden vakler dratt og blek oppover midtgangen fordi hun har brukt dag og natt de siste to årene på å planlegge dagen fra sekund til sekund, så er det litt leit (jada, setter det på spissen nå...).

Greit hvis man absolutt vil ha det sånn.

Men herlig å være i brylluper hvor tradisjoner i seg selv ikke er det viktigste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes at enhver får ha det bryllupet som føles riktig for en selv.

Det er ikke så veldig uvanlig å dra til utlandet å gifte seg, heller ikke å ha lite bryllup eller grillfest i hagen. Det er mange som gjør det slik. Å ha grillfest eller å gifte seg i utlandet er ikke lenger noe for de spesielle. Det er noe mange gjør. Det må være lov å gifte seg i kirken med mye stasj uten å ha selskap etterpå, og det må være lov å ha enkel vielse og ha en stor tradisjonell fest etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet
Brylluper hvor man ikke er så opphengt i tradisjonelle detaljer er ofte de fineste, synes jeg. Viktig at det blir personlig. Når bruden vakler dratt og blek oppover midtgangen fordi hun har brukt dag og natt de siste to årene på å planlegge dagen fra sekund til sekund, så er det litt leit (jada, setter det på spissen nå...).

Greit hvis man absolutt vil ha det sånn.

Men herlig å være i brylluper hvor tradisjoner i seg selv ikke er det viktigste.

Hvis man er opphengt i detaljer blir det ikke bra uansett hvor tradisjonell eller ikke man er. Mange utradisjonelle brylluper er preget av opphengte bruder de også.

Tradisjonelle detaljer som tas med fordi brudeparet liker dem, og brudeparet ser verdien i tradisjoner er fint.

Gjest Emera
Skrevet
Hvis man er opphengt i detaljer blir det ikke bra uansett hvor tradisjonell eller ikke man er. Mange utradisjonelle brylluper er preget av opphengte bruder de også.

Tradisjonelle detaljer som tas med fordi brudeparet liker dem, og brudeparet ser verdien i tradisjoner er fint.

Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente nå. Jeg skrev jo at det er greit dersom paret vil ha det slik!

Jeg tror absolutt ikke at alle brudepar tar med tradisjoner kun fordi de ser verdien i dem. Har sett nok av utslitte bruder som ikke helt har klart å nyte den store dagen...

Mange bruder har planlagt Dagen fra de var sånn ca. fire år, og selve målet med livet var å gifte seg. For å sette det på spissen igjen.

Men jeg skal ikke diskutere så mye mer her nå, i dette forumet er det fryktelig mange følsomme tær... :)

Skrevet

Vi skal ha taler, men veldig få. Vi skal kun ut og spise middag med våre nærmeste, før vi drar rett på hotellet og tilbringer bryllupsnatten. Ingen vals, ingen kaker, kun treretters middag med de talene som kommer der. :)

Vi har fått god respons på dette av de inviterte.

Gjest gjesten
Skrevet

Her blir det en enkel borgerlig vielse og ut på en bedre middag med svigers fra begge sider og forlovere. Så ingen taler, brudevals eller kakeskjæring her heller. Slik type oppstyltet og litt kunstig feiring er ikke oss. Ingen av familiene er av typen mennesker som er veldig utadvendte.

Men vi skal også ha en stor vennefest en god stund etterpå (nesten venners venners fest fordi vi har utrolig mange venner fra ulike sosiale sammenhenger).

Man gjør som man ønsker (les:slik paret diskuterer seg frem til ut fra hver sine ønsker), og hva andre synes er knekkende likegyldig :flekke:

Gjest Gjest
Skrevet

Blir det regnet som mindre tradisjonelt å ha en borgerlig vielse enn å ha en vielse med prest?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kan jo si hva vi har tenkt så langt:

Leie et billig, greit lokale med fin uteplass.

Bli vigslet på tunet der vi har festen.

Stå for maten selv, ha koldtbord/ grillmat (bruke noen servitører jeg har jobbet med tidligere).

Fri bar.

Får sydd brudekjole i gave(femtitalls og/ eller sølvgrå), mannen leier vel dress/ smoking.

Få min kreative søster til å ha ansvar for pynt av lokale.

Ha en "ordentlig" bryllupskake.

Ingen taler eller sanger.

Kun de nærmeste i familien og aller nærmeste venner (40 stk i vårt tillfelle).

Skal få gjestene til å ta bilder, avtale spesielt med de flinkeste..

Musikk skal rippes og spilles fra CDspiller..

Husker ikke mer å nevne i farta..

Gjest Gjest
Skrevet

Binna: det hørtes koselig ut, men helt ordinært og normelt i mine øyne.

Som sagt over her; bryllup gjøres på så mange vis. MANGE har det i det små og enkle, man er ikke kjemperar eller spesiell av den grunn.

Og bryllupet til Binna hørtes for meg ut som et helt normalt bryllup.

Men det er klart; noen ønsker jo til enhver tid å fremstå som "annerledes" enn andre.

Skrevet

Vårt bryllup blir en blanding av tradisjonelt og utradisjonelt. Vi skal gifte oss i kirka,men festen blir litt mer "laidback". Vi skal ikke ha brudevals,taler og sanger. Men i og med at vi gifter oss på påskeaften,så kommer nok festen til å bære litt preg av det. kommer til å flette inn litt pynt med påske tema,holde "eggejakt" ++

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Er det ok å ikke ha taler, brudevals, skjære bryllupskake etc.?

Min kjære vil gjerne gifte seg, men ikke ha fest, fordi han ikke vil ha for mye oppmerksomhet. Men jeg mener at man på sin bryllupsdag kan gjøre hva man vil? Vi skal ikke gifte oss i kirken.

Noen tips?

Kanskje noen kan fortelle om sitt litt utradisjonelle bryllup?

Dette er helt ok i mine øyne, dette er jo noe dere bestemmer over selv.

Avtal med eks. Tinghuset, spis en bedre middag ute med svigerforeldrene og evt. forlovere. Lei dere inn (bare dere to) på et Hotel og kos dere sammen! :)

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...