Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av et VISA kort, sånn at jeg slipper å måtte låne samboerens kort hele tiden enten det gjelder til kjøp av kinobiletter e.l.

Hva er kriteriene for å få et visa kort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker, men tror bare man må over over 18 år og ikke hatt noen negative betalingsanmerkninger.

Skrevet

Du må være over 18 år. Dessuten må du ha inntekt eller 15 tusen innestående på konto (hvis ikke du er student da og får deg student-VISA via Nordea).

Skrevet

Ønsker du visa-kort tilknyttet hans konto, trenger du disposisjonsrett på denne. Da må begge møte opp i banken og fylle ut og signere en endringsblankett hvor han gir deg disposisjonsrett på hans konto. Da kan dere søke om et visa-kort, også kalt tilleggskort, til deg. Begge må ta med seg legitimasjon for å kunne legitimere seg. Ellers er det en forutsetning at du er norsk statsborger med norsk personnummer.

Visa-kort uten kreditt (kort som ikke kan overtrekkes og som er tilknyttet en lønnskonto) har som oftes ingen videre kriterier enn dette. Det er likevel standard prosedyre hos enkelte banker at søker må fylle ut en søknad hvor årsinntekt og arbeidsgiver føres opp, samt bostedsadresse (hvor mange år en har bodd på samme adresse), boligtype og eierskap, og hvor lenge kontoeier har hatt konto som ønsker tilleggskort.

Ønskes det visa-kort på egen konto (din lønnskonto) er kriteriene de samme, bortsett fra at ved egen konto må ikke disposisjonsforholdene endres.

Kort sagt trenger du bare et gyldig legitimasjonsdokument med bilde, underskrift og fullt fødsels- og personnummer. Eventuelt kontoeiers underskrift hvis du skal ha/har disposisjonsrett på kontoeiers konto, som bekrefter at kontoeier tillater deg å søke om visa-kort på hans konto.

Skrevet
Dessuten må du ha inntekt eller 15 tusen innestående på konto.

Nei, det må man ikke. Ikke hvis man bare skal ha vanlig visa-kort uten kreditt.
Gjest Gjest
Skrevet

Man behøver ikke verken fast inntekt eller noen stor sum på kontoen. Bare gå i banken og be om det, du. Dersom du er over 18 år og ikke svømmer i betalingsanmerkninger så får du det.

Skrevet
Nei, det må man ikke. Ikke hvis man bare skal ha vanlig visa-kort uten kreditt.

Det var det svaret jeg fikk da jeg ville ha VISA-kort i alle fall :forvirret:

Skrevet (endret)
Du må være over 18 år. Dessuten må du ha inntekt eller 15 tusen innestående på konto (hvis ikke du er student da og får deg student-VISA via Nordea).

Dette er feil, Skandiabanken krever dette (har krevd dette tidligere), og dette er en nettbank der kunden selv må bestille visa-kort. Banker ellers i Norge har ingen minimumsgrense for hvor stort beløp kontoeier må ha innestående på konto for å søke om visa-kort eller tilleggskort.

Personer under 18 år kan få bankkort med visa electron, personer over 18 år kan få bankkort med visa del.

Bankene tilbyr ungdomskort med visa-electron, studentkonto med visa-kort til personer over 18 og bankkort med visa electron til personer under 18 år, og lønnskonto med visa-kort eller "vanlig" bankkort til alle andre. Enkelte har også bedre avtaler på honnørkonto.

Endret av Bobeline
Skrevet

Ja, jeg ser jo at det ikke stemmer. Svarte bare utifra hva jeg fikk beskjed om da jeg ville ha VISA-kort.

Skrevet
Ja, jeg ser jo at det ikke stemmer. Svarte bare utifra hva jeg fikk beskjed om da jeg ville ha VISA-kort.

Et veldig rart svar. Banken vil i så fall miste en stor kundegruppe. En bank kan kreve sikkerhet fra kunder som har misligholdt sine konti eller visa-kort tidligere. Men å kreve dette av de "vanlige" kundene virker rart :forvirret:

Enten har banken din dette kravet, eller så kan det være de har misforstått spørsmålet ditt (kreditt-kort har gjerne dette kriteriet).

Skrevet

Jeg ringte banken og konsulenten jeg snakket med sender avgårde søknadspapirer i morgen. Kravene var en jevn inntekt inn på kontoen hver mnd, ingen tidligere anmerkninger angående misbruk, problemer osv.

Skrevet
Et veldig rart svar. Banken vil i så fall miste en stor kundegruppe. En bank kan kreve sikkerhet fra kunder som har misligholdt sine konti eller visa-kort tidligere. Men å kreve dette av de "vanlige" kundene virker rart  :forvirret:

Enten har banken din dette kravet, eller så kan det være de har misforstått spørsmålet ditt (kreditt-kort har gjerne dette kriteriet).

Ja, syns det var litt smårart selv. Var Sparebanken Pluss det gjaldt.

Skrevet

Jeg måtte ha 15000 innestående på skandiabanken kontoen min da jeg ville ha visa der, men det måtte jeg ikke i SR-Bank.

Skandiabanken holder fremdeles på med dette, men de mister ikke mye kunder for det. Det er billig å bruke kortet der, betaler kun årsavgift..

Skrevet (endret)

Sparkebanken vest ville ikke gi meg VISA kort da jeg var litt yngre og ikke hadde fast inntekt (de spurte om jeg fikk stipend eller hadde fast inntekt, jeg svarte nei på begge den gang og fikk nei til å få visa, selv om jeg ikke hadde betalingsanmerkninger). Har siden fått i Skandiabanken, der måtte jeg ha 15k på konto da jeg bestilte, og nå får jeg og av Sparebanken vest fordi jeg har litt større inntekt i løpet av året enn sist jeg bad om det..

Edit: Glemte at jeg hadde en slags konklusjon til dette;

Jeg tror det er forskjellig fra bank til bank, og man må nesten bare forhøre seg i sin bank. Skandiabanken er et greit alternativ hvis vanlig bank sier nei, dersom man har mulighet til å ha 15k når man bestiller.

Endret av wind-up bird

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...