Gå til innhold

Hvor mange kaker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Men det er vel ikke meningen at man skal bli fulle i ett bryllup ?! 

Full og brisen er IKKE det samme. Hvis man ikke ønsker brisne folk så serverer man ikke alkohol.

Endret av Binna
Videoannonse
Annonse
Gjest Sunnmøringen
Skrevet
Trodde man regna 2 kaker pr. pers i ekte sunnmørsbryllup? Eller det er kanskje bare de alkoholfrie?

:ler:

I de alkoholfrie bryllupene her på Sunnmøre regner man nok 1 kake per pers. Kan man ikke drikke alkohol, så skal de i alle fall ha kaker med romfyll :sjarmor:

Skrevet
Slik som det ble framstilt lenger opp, måtte man ta i betrakning at det ikke trengdes så mange kaker dersom det ble drukket masse.  Da behøvde man åpenbart mindre kaker.

Men det er vel ikke meningen at man skal bli fulle i ett bryllup ?! 

Hadde nok beregnet mer enn 7 kaker ja - har aldri opplevd at folk har vært brisne i de bryllupene jeg har vært i, og det har gått med en del kaker til kaffen ja.

Ser at det blir viktig å si at jeg opprinnelig ikke er fra Norge. I vår kultur er bryllupsfest en stor feiring med masse dans, sang og alkohol :) . Vi har et helt annet forhold til alkohol enn nordmenn og benytter ikke enhver fest som anledning til å bli drita fulle. Så masse alkohol i bryllup blir det, men drita full blir folk ikke.

Men dette har ingenting med temaet å gjøre måtte bare forklare litt.

Poenget var bare å si at hvis det er mye alkohol i bryllupet så spiser folk mest sannsynlig mindre kaker.

Skrevet

Husk å beregne ekstra hvis dere har kaffegjester. Var i et bryllup i helgen med en del kaffegjester. Gankse stort bryllup med ca 5 kaker pluss bryllupskake i et lag. Kakene forsvant veldig fort, og de som somlet litt med å stille seg i kakekø fikk ikke noe. Kaffegjester spiser gjerne 2-5 kakestykker, mens middagsgjester nøyer seg med 1-3.

Nå skal det sies at jeg ikke har arrangert store selskaper før, jeg har bare erfaring som kakespiser.

Gjest Gjesta
Skrevet

Skulle man ha altfor mange kaker så er det vel heller ikke så vanskelig å få gjestene til å ta med seg litt, de som har lyst på?

I et bryllup er det hvertfall litt viktig med et "bugnende" kakebord, kjedelig å gå tom.

Skrevet
Så lite på 90 gjester og det uten dessert?  Jøye meg. :ler:

Vil tro 15 kaker inkl bryllupskaka vil passe.  Husk at det skal være festkaker og ikke f.eks.kringler.

Jeg synes antall kaker i bryllup er totalt overdrevent - det ser man jo av mange som skriver her - det blir masse igjen. Vi valgte en litt annen løsning enn den tradisjonelle i vårt bryllup:

Desserten besto av nevnte kaker - det var Waleskringle, den synes jeg er veldig god og duger fint i bryllup - + kaffe og likør/konjakk.

Av erfaring fra flere bryllup går det veldig lite kaker utpå kvelden. Derfor valgte vi å servere nattmat -spekemat- istedet. Det var en suksess - folk hadde mye mer lyst på salt mat enn søte kaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...