Gå til innhold

Og vi sitter her i vår egen stue og FRYSER!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite noe sjokkerende på lokalnyhetene Radio Telemark :

- Alle kraftverkene i Telemark går for fullt og produserer masse nok strøm.

- De har ikke noen vannmangel.

- Mange av kraftverkene har overskudd

- SKK (Skienfjordens kraftkompani) har 10 millioner overskudd per dag

- Fjordkraft (produsent her i området) sitter igjen med et overskudd på 2 millioner per time

- Union (Norske skog AS) har også overskudd i magasinene (midt i sentrum)

Man skal i allefall ikke komme å si at kraftleverandørene har lite å gå på.

Ville bare si det.

Vet ikke åssen det er i andre landsdeler, men her er det lynsjestemning.

Et lite hjertesukk fra meg, mens vi prøver å varme opp med vedfyring.

Og JA, det er uhorvelig kaldt her. Det er ikke bare jug og vi SLØSER ikke med strømmen.

Dette er blodig urettferdig og jeg håper våre kjære politikere tar aksjon snart

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Et lite hjertesukk fra meg, mens vi prøver å varme opp med vedfyring.

Prøver å varme opp med ved? Ved funker jo som bare det og er ett kjempegodt alternativ til oppvarming med strøm.

Milla

Skrevet

Prøver å varme opp med ved? Ved funker jo som bare det og er ett kjempegodt alternativ til oppvarming med strøm.

Milla

Jamen det tar tid, kjære Milla. Når man er hjemme fra jobb og skole, er leiligheten kald, og det tar faktisk en time eller to før vår lille ovn gir oss vår fortjente varme.

Klart det er flott og behagelig med ved. Men følte bare for å sippe litt. For jeg FRYSER faktisk og det gjør meg forb####......

:wink:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Ja, jeg skjønner, men hva med å kjøpe 2 oljefylte ovner i tillegg, de bruker lite strøm og gir veldig lun og god varme. Delonghi har kjempegode ovner og jeg bruker min som supplement til vedfyring.

Milla

Skrevet

Ja, vi har faktisk akkurat kjøpt oss en DeLonghi ovn :-)

Den kunne vi ikke klart oss uten. Har såvidt begynt å bruke den...... Guffa den opp da vi kom hjem i stad....

Skrevet

Fikk et hyggelig brev i posten i dag vi...

25. november går strømprisen opp til 0,96 øre/KwH

(Med nettleie er dette over ca 1 krone og 10 øre).

JUBEL!!!!

Sitter her og hutrer med pleddet og kaffekoppen min jeg da, det er litt kos å spare strøm også.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Delongi er en god venn på kalde dager.

Fyrer dere med bjørkeved da?

Milla

Skrevet

Ja, det er bjørkeved, men jeg mistror kvaliteten...... Noen av sekkene brennes opp fortere enn andre,- så det er veldig ymse.

ELSKER DELONGHI :D

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Hm, det høres ikke ut som skikkelig bjørkeved. Når jeg fyrer opp legger jeg 4 kubber i kryss oppå hverandre og pakker inn flis i avispapir før jeg tenner på, da brenner det glatt i 5 timer.

Milla

Skrevet

Ja, for all del. Fyr i vei med ved.

Da får våre astmabarn det SÅÅÅÅÅÅÅÅ godt.

Skrevet
Ja, for all del. Fyr i vei med ved.

Da får våre astmabarn det SÅÅÅÅÅÅÅÅ godt.

Gughjelpemeg da!?

Hva mener DU vi skal gjøre ?

*venter spent*

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Okay nå var jeg litt stygg, smekk på labben :oops:

Milla

Fint du gjorde det selv, Milla - så slapp jeg.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Jeg vet ikke om noen av dere har fått det med dere, men under den siste tids kuldeperiode i Bergen, har det lagt et lokk av forurensning over byen.

Den har i størst grad vært forårsaket av vedfyring.

Vi har nesten vært som fanger i vårt eget hjem. Det har kun vært mulig å gå ut for det ytterst nødvendige. Sønnen min hoster så han spyr og er potte tett uansett hvor mye medisiner vi pøser på.

Ikke bare barna er utsatt, men eldre og syke.

I tillegg til å stenge av sentrum for biltrafikk, burde staten være behjelpelig på en eller annen måte.

Når høye strømpriser går utover menneskers helse og i enkelte tilfeller er livstruende om man beveger seg utendørs, burde det gå an å gå inn og sette lokk på prisene, slik at man ikke er gjeldsslave langt ut i neste århundre.

Ja, har peis. Nei, fyrer ikke. Det har noe med samvittigheten min å gjøre.

Skrevet

Lurer på når Millas ønske om sykdom over astmabarna skal bli slettet. For det går begge veier, ikke sant?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Så lenge strømprisene er som de er så må vi nok fortsatt ty til vedfyring Starfish. Norge er ett kaldt land og da må vi inrette oss deretter.

Vintrene i Chicago var beinkalde og samtlige i Arlington Heights fyrte med ved i tillegg til andre måter for oppvarming. De barna som hadde astma brukte maske og det så ut til å fungere bra.

Milla

Skrevet

Ja, Starfish. Jeg vet om denne tragiske saken og synes det er pyton. Skjønner din frustrasjon. Dog, jeg bor i Telemark og føler da ikke at jeg plager astma-plagede barn i Bergen (har dessuten selv bodd der) Det er riktig ille, men tenk det : Hva skal vi gjøre i en leid leilighet i et gammelt og trekkfullt hus om vinteren hvis vi bare kan bruke minimalt med strøm og ikke fyre på grunn av astma ? Hva skal vi gjøre da ?

Har du noe forslag til hvordan vi kan holde varmen ?

Er supertakknemlig om du svarer på dette. Og NEI! Ullpledd og tøfler og boblejakke holder ikke i lengden. Sambo er snart arbeidsledig og jeg er student som sliter med å få meg en deltidsjobb, får ikke hjelp økomisk av mine foreldre. HVORDAN kan du da mene at vi skal klare oss ?

Vi har ikke råd til en vanlig strømregning engang, slett ikke en større og stooor strømregning!

Så! Da har jeg sagt mitt

Skrevet

Jeg har en ny og rentbrennede vedovn og fyrer så mye jeg vil med god samvittighet.

Ny eller gammel ovn, dette er et vinterland, og vi skal da ikke sitte og fryse!

Oljefyring er også et alternativ, men mange har bare mulighet til å bruke strøm, og dette vet myndighetene.

At så mange har kommet i et slik situasjon bør får konsekvenser for noen av de som bestemmer.

Myndighetene har selv tidligere oppfordret folk til å bruke strøm i stedet for ved eller ojle. De som fulgte oppfordringen får nå beskjed om å spare på strømmen...

Skrevet

Vet ikke jeg, Kattepus. Selvsagt skal ikke de som bor landlig til og ikke plager noen anklages for å gjøre det. Samtidig skjønner jeg jo godt at de som vil fyre, fyrer.

Jeg er bare så oppgitt over situasjonen nå.

Vet ikke andre tiltak enn at staten har en påpasser oppgave og som jeg sa over, legger et lokk på prisene.

Som du selv sier Kattepus, når det er nok av strøm å ta av i Telemark, hvorfor må dere da betale dyre dommer?

Det er det samme hele tiden med strømleverandørene. Enten må de skru prisene opp pga lav vannbeholdning, eller så må de skru prisene opp pga for høy vannbeholdning.

Skrevet

Dette er nok ingen problemstilling som kan løses av oss "vanlige dødlige" gitt, det er politikerenes fordømte ansvar!!!

Både de som sliter økonomisk pga en vannvittig prisøkning på strømmen, og de med astma som sliter pga mye vedfyring, jeg legger både skyld og ansvar på våre kjære "folkevalgte"

Ikke at jeg tror de gjør noe, annet enn å gi seg selv mer i egen lomme da :evil:

Min bestemor på 80 år, med 8000 utbetalt i pensjon i mnd hadde sist en strømregning på 5000, hva blir neste gang mon tro....? Nå slipper hun å sulte, for vi hjelper til om det skulle knipe, men hva med alle de som ikke har noen som kan hjelpe?? Hva skal de gjøre?

Er blitt en ganske så kynisk verden dette stedet som vi bor på; mye vil ha mer og faen vil ha fler....

Skrevet

Som du selv sier Kattepus, når det er nok av strøm å ta av i Telemark, hvorfor må dere da betale dyre dommer?

Uff, vet a pokker jeg. Skjønner at du er frustrert. Astma er ikke noe å spøke med. Å velge mellom at barn får astma-anfall og det å varme hus, skulle IKKE være nødvendig. Jeg synes det er ugler i mosen fra kraftprodusentene og politikernes side. Det er i hvertfall ikke grunnlag for å heve strømprisene for n`te gang her i Telemark iflg. dagens rapport fra lokalradioen.

Håper tilstanden i Bergen forbedrer seg snart. NOE må gjøres. Har som tidligere sagt bodd der selv, og fått merke at det er et lokk over byen til tider :-(

Jeg hadde gjerne brukt vannbåren gulvvarme eller oljefyr (som min smarte bestemor :D ) eller en annen praktisk løsning, men forholdene ligger sørgelig nok ikke til rette for det ennå. Litt subsidier hadde nok hjulpet.... *håpe, håpe*

Klem,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...