Gå til innhold

Vegetarmat for barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen her inne erfaring med barn og vegetarmat? Jeg trenger ideer til vegetarmat for barn som også faller i smak hos de små. Tenker på vegetarkost med melke- og eggeprodukter, men uten kjøtt og fisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Spaghetti med tomatsaus

Pizza/pizzasnurrer

Lasagne

Gjest Gjest
Skrevet

Men hva liker barna på pizzaen? Laget pizzasnurrer i går med paprika og spinat og fikk et "æsj, det liker jeg ikke" som takk. Ikke mitt barn, men venner som spiser hos oss ofte.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Mange barn liker mais og champignon.

Men det varierer veldig, så kanskje lurt å sjekke med foreldrene?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det spørs jo veldig på hvor flinke foreldrene har vært til å introdusere mat til barna. Jeg har venner som bl.a. har gitt oliven og hvitløk til barna fra de var helt små, og disse elsker slik mat. Selv lærte jeg ikke å like oliven før jeg var 28 - og jeg hadde nok også sagt: æsj, det liker jeg ikke! om jeg fikk servert spinat på pizza...

Det finnes likevel alltids enkle, smaksfattige måltider som kanskje faller i smak hos kresne barn:

- omlett på brødskive

- vegetarpølse i brød eller med potetstappe

- makaroni i ostesaus

- spaghetti og enkel tomatsaus (kjør den i blender så den er som puré om de ikke liker løk- og grønnsaksbiter)

- bakt potet med diverse fyll

Gjest Gjest
Skrevet
Men hva liker barna på pizzaen? Laget pizzasnurrer i går med paprika og spinat og fikk et "æsj, det liker jeg ikke" som takk. Ikke mitt barn, men venner som spiser hos oss ofte.

Tomatsaus (lages av f.eks. tomater, paprika og surret løk, moses det helt tror barn det bare er tomater), revet gulrot, mais, ananas...

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

- Vegetarlasagne

- Pizza med tomatsaus og ost

- Spaghetti med tomatsaus

- Vegetarburgere

- Tacos med bønneblanding i stedet for kjøttdeig

Gjest Ninakanin
Skrevet

Selvfølgelig skal du få lage vegetarmat til barnet om det er en gang i blant, så bare for meg hveeer dag liksom..

Selv er jeg glad i sopp, paprika, squash, purre og rødløk stekt med olivenolje, sammen med potetmos og pølser. Da kan du jo kutte ut pølsene! Og potetmosen er best hjemmelaget :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Selvfølgelig skal du få lage vegetarmat til barnet om det er en gang i blant, så bare for meg hveeer dag liksom..

Selv er jeg glad i sopp, paprika, squash, purre og rødløk stekt med olivenolje, sammen med potetmos og pølser. Da kan du jo kutte ut pølsene! Og potetmosen er best hjemmelaget :)

Potetmos var en god ide. Og hjemmelaget er en selvfølge og et must, det har du rett i! :)

Flere nevner vegetarlasagne og pizza: gode ideer, men vil helst ha noe mer enn tomatsaus og ost i/på. Hva liker egentlig slike småttiser som regel?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Flere nevner vegetarlasagne og pizza: gode ideer, men vil helst ha noe mer enn tomatsaus og ost i/på. Hva liker egentlig slike småttiser som regel?

Jeg tror du kan benytte deg av de fleste grønnsaker, men det kan være et sjakktrekk å blande grønnsakene inn i tomatsausen fremfor å legge dem oppå som store biter. Alternativt kan du lage tacopizza, der du blander tacokrydder i tomatsausen fremfor pizzakrydder, og legger på nachos under osten.

Når det gjelder vegetarlasagne har jeg hatt stor suksess med løk, squash, gulrot og tomater på boks. Gulroten kan raspes for å unngå store biter.

Gjest "annen gjest"
Skrevet
Ninakanin og annen gjest: kan dere la være å ødelegge tråden min?

Beklager. Skal ikke blande meg mere inn i denne tråden. Tipsene mine får du bare prøve å overse, siden gjester desverre ikke kan slette innleggene sine.

Skrevet
Beklager. Skal ikke blande meg mere inn i denne tråden. Tipsene mine får du bare prøve å overse, siden gjester desverre ikke kan slette innleggene sine.

Rådene dine var gode. Takk for dem. Ville bare unngå krangling mellom Ninakanin og gjester her inne, da jeg har sett nok til det andre steder.

Tar fremdeles svært gjerne i mot flere råd om hva barn liker av vegetarmat. Både fra andre gjester og faste brukere.

Gjest Gjest
Skrevet

Mattips: http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?board=prodguide er et greit forum med oppskrifter som kan fungere greit, men ikke alle er like barnevennlige.

http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?num=1085140029 barnemattråden. Mest om spedbarn.

Men har du prøvd med spirebakke? Mange barn liker å se det spire og å gå og “beite” oppi boksen. Kan være en artig ting å så grønne bønner en uke, og spise de neste uke (jo større skudd, jo mildere smak). Eller det hadde vel passet bedre om det var ditt barn du hadde helgeansvar for, men en ide som nå kan tas med.

Har du spurt foreldrene hva barnet liker? Får du en viss retning i hvilke smaker han/hun liker så kan du ha et bedre utgangspunkt til å finne ut hva du kan lage.

Skrevet

Hei igjen...

B12-diskusjonen er gammel. Jeg vet ikke om den andre gjesten her er veganer eller ovo-lacto-vegetarianer som meg, men for ovo-lacto-vegetarianere er b12-mangel ikke noe problem med et bra kosthold. Egg- og melkeprodukter er gode kilder til B12. Her er en link:

http://www.vegsoc.org/info/b12.html

Kan vi nå gå tilbake til de gode ideene? ;)

Skrevet

Tråden er ryddet, og innleggene som omhandlet etikken rundt barn som vegetarianere, og eventuell innflytelse på nivået av B12 er flyttet hit.

Newt - moderator

Gjest Gjest
Skrevet
Hei igjen...

B12-diskusjonen er gammel. Jeg vet ikke om den andre gjesten her er veganer eller ovo-lacto-vegetarianer som meg, men for ovo-lacto-vegetarianere er b12-mangel ikke noe problem med et bra kosthold. Egg- og melkeprodukter er gode kilder til B12. Her er en link:

http://www.vegsoc.org/info/b12.html

Kan vi nå gå tilbake til de gode ideene? ;)

http://vegetarforum.net/ Se til venstre, ca midt på siden.

Og på selve hovedsiden har vi visst en del :rodme: (så forumet først jeg :ler: og om du lurer, jeg er vegan, og det er derfor jeg har pugget info om b12 for å være på den sikre siden :))

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)

Hva med å ha vegefarse på pizzaen da, smaker nesten som kjøttdeig, men er lagd av soyabønner. Jeg bruker det alltid på pizza, i lasagne og taco. Selges på helsekost, og noen Meny/Ultra butikker etc. :)

Ellers så fins det jo mange andre kjøtterstatninger for vegetarianerere også, finner en god del på helsekosten.

Endret av Nevdulinien
Skrevet

Jeg har som barnevakt av og til samme problemet. Hun liker pasta, så jeg forsøker å mose litt grønnsaker i tomatsausen og serverer bare fullkornpasta (den reagerte hun ikke på i det hele tatt), men som regel vil hun bare ha ketchup på. :riste:

Pizza liker hun også, men hun plukker som regel av grønnsakene.

Omelett er hun glad i, og med potet og etter noen forhandlinger også brokkoli, blir det jo ganske vitamin- og næringsrikt.

Litt frukt får jeg som regel i henne. Kiwi ble populært etter at hun en gang trodde at hun ikke skulle få. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...