Quirky Skrevet 19. juni 2006 #1 Skrevet 19. juni 2006 Inspirert av Bønnas tråd om særordninger for muslimer: Der ble samer nevnt som en annen gruppe som får særordninger. Er det noen med mye peiling på dette som har synspunkter på dette? Jeg har venner fra Finnmark som har fortalt meg en del skrekkhistorier om hvordan disse særordningene fungerer i praksis (at samene rett og slett får litt for mye gratis). Jeg bør nok lese meg opp litt mer på dette før jeg kan presentere noe gjennomtenkt synspunkt, men er det noen litt mer opplyste som kan bidra i mellomtiden?
Diktern Skrevet 19. juni 2006 #2 Skrevet 19. juni 2006 Jeg synes i utgangspunktet ikke noe om særordinger for noen. Men jeg kjenner ikke disse sakene særlig godt.
Gjest samedame Skrevet 19. juni 2006 #3 Skrevet 19. juni 2006 Skal kort oppsummere hvilke rettigheter vi har: Vi har rett til å få opplæring i samisk språk, slik som alle andre minoriteter har rett til opplæring i sitt morsmål, f.eks. urdu. Vi har rett til å skrive oss inn i samemanntallet, dermed får vi stemmerett ved sametingsvalget (hvert fjerde år) og er følgelig også valgbare til sametinget. Noen få av oss har rett til å drive med rein, men det er altså bare noen få. Var det så mye, synes dere? At noen er ute i media og roper om ditt eller datt betyr ikke at det er rettigheter vi har eller kommer til å få.
Gjest Ninakanin Skrevet 19. juni 2006 #4 Skrevet 19. juni 2006 Norge har ikke begått noen urett mot muslimene, på samme måte som den norske stat utførte rene mishandlingen av den samiske kultur rundt 1950/1960. Særordningen for samene er en måte å kompensere for den urett som ble begått og den effekten dette kalkuleres å ha hatt. Muslimene kommer hit frivillig. De er ikke et norsk urfolk. De får bare drite å dra om de vil ha særordninger. Den eneste særordningen de får fra meg er en fot i ræva på vei ut!
Gjest samedame Skrevet 19. juni 2006 #5 Skrevet 19. juni 2006 Jeg har venner fra Finnmark som har fortalt meg en del skrekkhistorier om hvordan disse særordningene fungerer i praksis (at samene rett og slett får litt for mye gratis). Jeg tror du skal passe på å skille mellom samer og reindriftsutøvere. Jeg kjenner ikke til hvilke skrekkhistorier du har på lager, men jeg vet at hverdagsrasismen herjer i Finnmark. Det er også helt utrolig at det går an å hetse et helt folkeslag (samer) på grunnlag av noen få (uvettige reineiere eller -gjetere). En reindriftsutøver er same, riktig nok. Men en same er IKKE synonymt med rein, bare for å gjøre det helt klart. (Intern samespøk: I hvilken yrkesgruppe finner du flest samer? - Nei, ikke reingjetere, men førstekonsulenter!)
Velvet Skrevet 19. juni 2006 #6 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Skal kort oppsummere hvilke rettigheter vi har: Vi har rett til å få opplæring i samisk språk, slik som alle andre minoriteter har rett til opplæring i sitt morsmål, f.eks. urdu. Vi har rett til å skrive oss inn i samemanntallet, dermed får vi stemmerett ved sametingsvalget (hvert fjerde år) og er følgelig også valgbare til sametinget. Noen få av oss har rett til å drive med rein, men det er altså bare noen få. Var det så mye, synes dere? At noen er ute i media og roper om ditt eller datt betyr ikke at det er rettigheter vi har eller kommer til å få. ← Hei samedame. Som ekte finnmarking har jeg hatt mine erfaringer med både samer og reinsdyr på sommerbeite der jeg er fra. Jeg må innrømme etter å ha vokst opp med samer hver sommer i barne-og ungdomsårene ser jeg på dere som et krevende folkeslag. Jeg synes jeg ennå hører det ljomer i ørene mine; "jei græver ærstatning" for ditt og datt. For veiutbygging, for simler, ku og kalver som visstnok har blitt tatt av ørna og jerven som det kryr av der oppe. For tort og svie for ett eller annet dere har blitt utsatt for. At det bare er noen av dere som ennå driver med rein er jo fordi dere lot staten kjøpe dere bort fra reinbeitet. Endret 19. juni 2006 av Velvet
Diktern Skrevet 19. juni 2006 #7 Skrevet 19. juni 2006 Norge har ikke begått noen urett mot muslimene, på samme måte som den norske stat utførte rene mishandlingen av den samiske kultur rundt 1950/1960. Særordningen for samene er en måte å kompensere for den urett som ble begått og den effekten dette kalkuleres å ha hatt. Muslimene kommer hit frivillig. De er ikke et norsk urfolk. ← Dette er også et viktig poeng.
Gjest Ninakanin Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Hei samedame. Som ekte finnmarking har jeg hatt mine erfaringer med både samer og reinsdyr på sommerbeite der jeg er fra. Jeg må innrømme etter å ha vokst opp med samer hver sommer i barne-og ungdomsårene ser jeg på dere som et krevende folkeslag. Jeg synes jeg ennå hører det ljomer i ørene mine; "jei græver ærstatning" for ditt og datt. For veiutbygging, for simler, ku og kalver som visstnok har blitt tatt av ørna og jerven som det kryr av der oppe. For tort og svie for ett eller annet dere har blitt utsatt for. At det bare er noen av dere som ennå driver med rein er jo fordi dere lot staten kjøpe dere bort fra reinbeitet. ← Jeg hadde også vært litt krevende om staten forbød meg å snakke morsmålet mitt på skolen, og presset meg inn i en dampveivals av en kultur med en rekke effekter, og så det først mye senere hva som skjedde. Er lett å lure folk, en skal ikke gi det som grunn for at en urett er greit!
Gjest samedame Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Som ekte finnmarking har jeg hatt mine erfaringer med både samer og reinsdyr på sommerbeite der jeg er fra. Jeg må innrømme etter å ha vokst opp med samer hver sommer i barne-og ungdomsårene ser jeg på dere som et krevende folkeslag. Jeg synes jeg ennå hører det ljomer i ørene mine; "jei græver ærstatning" for ditt og datt. For veiutbygging, for simler, ku og kalver som visstnok har blitt tatt av ørna og jerven som det kryr av der oppe. For tort og svie for ett eller annet dere har blitt utsatt for. Det er ikke samer generelt du snakker om her, men reindriftsfolk. De tilhører samene, ja, men de representerer et fåtall. Om en vanlig nordmann/bonde må avstå grunn til f.eks. veibygging, så får han erstatning. Er det da for mye forlangt at en same får erstatning om det tas av hans reinbeiteområde? Det kalles like rettigheter, ikke særrettigheter.
lillesky Skrevet 19. juni 2006 #10 Skrevet 19. juni 2006 Hei samedame. Som ekte finnmarking har jeg hatt mine erfaringer med både samer og reinsdyr på sommerbeite der jeg er fra. Jeg må innrømme etter å ha vokst opp med samer hver sommer i barne-og ungdomsårene ser jeg på dere som et krevende folkeslag. Jeg synes jeg ennå hører det ljomer i ørene mine; "jei græver ærstatning" for ditt og datt. For veiutbygging, for simler, ku og kalver som visstnok har blitt tatt av ørna og jerven som det kryr av der oppe. For tort og svie for ett eller annet dere har blitt utsatt for. At det bare er noen av dere som ennå driver med rein er jo fordi dere lot staten kjøpe dere bort fra reinbeitet. ←
Velvet Skrevet 19. juni 2006 #11 Skrevet 19. juni 2006 Det er ikke samer generelt du snakker om her, men reindriftsfolk. De tilhører samene, ja, men de representerer et fåtall. Om en vanlig nordmann/bonde må avstå grunn til f.eks. veibygging, så får han erstatning. Er det da for mye forlangt at en same får erstatning om det tas av hans reinbeiteområde? Det kalles like rettigheter, ikke særrettigheter. ← Ja, det er de samene jeg har erfaringer med. Er reindriftssamene et fåtall i Finnmark også? Det jeg snakket om tidligere var ikke å bygge en helt ny vei, men å forbedre og bygge ut en som allerede var der. Jeg innrømmer at jeg nok oser av fordommer, jeg burde skamme meg. Og det gjør jeg, jeg skammer meg for at jeg dro alle samer inn i dette når jeg egentlig kun snakket om reindriftssamene.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #12 Skrevet 19. juni 2006 Disse reindriftssamene er vel ikke noe mer krevende og sytete enn den norske bonden i dette landet? Bøndene får jo enorme subsidier og produserer ikke noe vi kan være veldig stolte av (norge er ikke et ideellt land for jordbruk nei..), mens reinsdyrkjøtt jo regnes som en delikatesse. Jeg har vært en del i Nord-Norge, og vet at det er mange rasistiske holdninger til samene. Og det er helt vanlig å mene dette der oppe og, så jeg er ikke overrasket over at den finnmarkingen her som uttalte seg har slike holdninger. Og dette utspillet om "kulturferie" for samene er jo et forslag som ikke støttes av så mange tror jeg. Men slike utsagn er jo bare til skade for samene, siden folk etterhvert får en fordom om at samene er late. Det finnes helt sikkert late samer, akkurat som det finnes late nordmenn. Men det gjelder ikke de fleste!
Quirky Skrevet 19. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg tror du skal passe på å skille mellom samer og reindriftsutøvere. Jeg kjenner ikke til hvilke skrekkhistorier du har på lager, men jeg vet at hverdagsrasismen herjer i Finnmark. Det er også helt utrolig at det går an å hetse et helt folkeslag (samer) på grunnlag av noen få (uvettige reineiere eller -gjetere). En reindriftsutøver er same, riktig nok. Men en same er IKKE synonymt med rein, bare for å gjøre det helt klart. (Intern samespøk: I hvilken yrkesgruppe finner du flest samer? - Nei, ikke reingjetere, men førstekonsulenter!) ← Essensen av skrekkhistoriene går en del på at samer visstnok får for mye økonomisk kompensasjon etc (i tillegg til en del om interne kultur etc, men det var ikke det tråden handlet om). Siden det bare er skrekkhistorier, som jeg ikke har fått bekreftet av en nøytal, pålitelig kilde, spør jeg her om hva dette egentlig går ut på. Jeg innrømmer rett ut at jeg ikke vet noe særlig overhodet, så jeg spør her (alle vet at KG er det beste sted å gå for å få nøytrale fakta ). Siden skrekkhistoriene handlet om "samer", ikke om "reindriftssamer" uttrykte jeg meg slik, jeg har som nevnt ikke imponerende mye kunnskap på dette området. Jeg ser nå at jeg vel burde vel skilt mellom disse i innledningstråden, beklager. Endret 19. juni 2006 av quirky
Velvet Skrevet 19. juni 2006 #14 Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jeg har vært en del i Nord-Norge, og vet at det er mange rasistiske holdninger til samene. Og det er helt vanlig å mene dette der oppe og, så jeg er ikke overrasket over at den finnmarkingen her som uttalte seg har slike holdninger. Men så er det jo ikke uten grunn at jeg har slike holdninger mot reindriftssamene. Alle blir stemplet på en eller en annen måte og satt i bås enten vi liker det eller ikke. Finnmarkinger er som kjent (bl.a takket være Carl I Hagen) late, sytete og drikkefeldige. Løse er vi også pga vår høye andel av alenemødre som sitter på ræva med sugerøret i trygdekassa og samtidig blir behandlet for kjønnsykdommer som florerer der oppe. Endret 19. juni 2006 av Velvet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå