*Enigma* Skrevet 19. juni 2006 #21 Skrevet 19. juni 2006 Grensene er vel litt flytende der, men om man tar bilde av en større gruppe mennesker samtidig er det vel regnet som ok. På journalistikkutdanningen lærte vi en del om grensene, som er litt flytende..grunnprinsippet er vel at en person som oppholder seg i et offentlig rom (et bryllup er jo nærmest en offentlig begivenhet) nesten bør ta høyde for å bli tatt bilde av, men at man skal opptre forsiktig. En privatperson i private omgivelser, som sin egen hage, er forbudt. Bildene av Kate Moss som tar kokain i et privat studio er litt på kanten. Men media i UK har litt færre grenser for sånt.. Men disse reglene gjelder først og fremst publisering i media. Jeg hadde vel skjønt frustrasjonen din litt mer om du ikke hadde sagt ja til at kameraten din skulle legge ut bildet på hjemmesiden i første omgang. Men når man først har gjort det, så synes jeg nesten man må ta høyde for at andre kan ta bildene og bruke den. Det er risken man tar.. Jeg begynner imidlertid å bli mektig irritert på folk som drar med seg små digitalkamera/bruker mobilkamera på fester uten at folk legger særlig merke til det..oppdaget nylig noen veldig lite flatterende fyllebilder av meg selv på en msn-space tilhørende en klassevenninne. Det hadde blitt noe litt annet om jeg hadde posert for bildet eller noe sånt, men det ble tatt uten at jeg la merke til det. Det synes jeg er kjipt. ← Vel, å ta bilde av deg uten at du vet om det, og så legge det ut på en webside uten at du vet om det har hun faktisk ikke lov til etter åndsverksloven, så dersom du misliker det så sterkt foreslår jeg at du ber henne fjerne dem. Åndsverksloven gjelder like mye for en hjemmeside som for en avis etc.
Quirky Skrevet 19. juni 2006 #22 Skrevet 19. juni 2006 Vel, å ta bilde av deg uten at du vet om det, og så legge det ut på en webside uten at du vet om det har hun faktisk ikke lov til etter åndsverksloven, så dersom du misliker det så sterkt foreslår jeg at du ber henne fjerne dem. Åndsverksloven gjelder like mye for en hjemmeside som for en avis etc. ← Jeg ba henne fjerne det, hun gjorde det ikke. Da det var en klassevenninne gadd jeg ikke ta det videre og starte en diger feide p.g.a noen ekstremt lite flatterende bilder.
Gjest Gjest_Gjestemann_* Skrevet 19. juni 2006 #23 Skrevet 19. juni 2006 Her er det vel litt blandings mellom åndsverkloven og personopplysningsloven (lov om personopplysninger). Å legge ut bilder av andre på Internett uten samtykke er IKKE lov. Men som noen skriver så finnes det en grense, man kan feks ta bilde av et 17.mai tog eller Nidarosdomen og legget og bruke dette i media, feks på Internett, uten å spørre alle i 17.mai togen eller de som stod foran Nidarosdomen om det er greit. Det ville jo være umulig i praksis, så loven er laget med litt fornuft. Men den brytes vel veldig ofte fordi folk ikke vet bedre. Å "rappe" et bilde på nettet og fremkalle dette uten å spørre den som har opphavsrett på bildet er heller ikke lov. Om jeg skriver en handlelapp så kan INGEN andre kopiere denne lappen og vise den til andre (spesielt ikke som sin egen), fordi den er beskyttet av åndsverkloven (spiller ingen rolle om det er "høyverdig" kunst eller en krussedull).
Ciara Skrevet 19. juni 2006 #24 Skrevet 19. juni 2006 Å "rappe" et bilde på nettet og fremkalle dette uten å spørre den som har opphavsrett på bildet er heller ikke lov. Om jeg skriver en handlelapp så kan INGEN andre kopiere denne lappen og vise den til andre (spesielt ikke som sin egen), fordi den er beskyttet av åndsverkloven (spiller ingen rolle om det er "høyverdig" kunst eller en krussedull). ← Er du sikker? Jeg mener åndsverkloven skiller mellom privat og offentlig bruk her. Og dersom venninnen har fremkalt bildet for å ha det i sitt eget fotoalbum, så vil vel det komme innunder privat bruk?
Gjest Gjest_gjestemann_* Skrevet 21. juni 2006 #25 Skrevet 21. juni 2006 Så vidt jeg vet gjelder dette med privat bruk lovlig kjøpte/anskaffet produkter. Feks om jeg kjøper en CD kan jeg kopiere denne for å ha en sikkerhetskopi eller lage en "min best of festmusikk" e.l. så lenge det er til privat bruk. Men jeg kan ikke laste ned ei låt fra nettet og ha den til "privat bruk" hvis ikke jeg har skaffet den på lovlig vis.
Gjest Gjest_Bare innom_* Skrevet 21. juni 2006 #26 Skrevet 21. juni 2006 Jeg vet at på skoler må foreldrene undertegne et skjema der de gir tillatelse til at deres barn kan avbildes i klassesammenheng. Bildene av barna kan ikke "publiseres" på skolens nettside, i aviser e.l uten denne tillatelsen. Når så disse bidene er publiserte, så må vi (foreldrene) kontakte fotografen som har tatt bildet for å få en kopi. (åndsverkloven) Slik jeg har tolket det ut i fra disse erfaringene, så kan en ta alle bildene en ønsker uten tillatelse, men det behøves tillatelse (fra den som er avbildet eller foresatt) for å publisere bildet, og for å kopiere det.
Frøken Freken Skrevet 21. juni 2006 #27 Skrevet 21. juni 2006 I`m the queen! Nei da, men jeg ville spurt henne og alle andre om lov. Jeg synes det er mest passelig, uansett om vi er gode venner eller ikke.. ← Jeg synes det blir litt drøyt jeg da. Et album hun har hjemme i stua? I og med at du har godtatt at det kan ligge på nett, så gjør det vel lite om ei venninne av deg har det i et fotoalbum? Jeg skjønner prinsippet i saken og alt det der, men synes vel ikke det er noe å lage noe nummer ut av. Du får se det positive i det, det er ei venninne som er glad i deg, og som har lyst til å ha et bilde av deg i albumet sitt. Er ikke sikkert hun har tenkt tanken på at det kan støte deg heller, i og med at bildet faktisk finnes på internett, hvor hele verden kan finne det.
Gjest ArneP Skrevet 21. juni 2006 #28 Skrevet 21. juni 2006 Om jeg skriver en handlelapp så kan INGEN andre kopiere denne lappen og vise den til andre (spesielt ikke som sin egen), fordi den er beskyttet av åndsverkloven (spiller ingen rolle om det er "høyverdig" kunst eller en krussedull). ← Vel, jeg vet ikke hvordan handlelisterse ut, men Åndsverklovens §1 begynner medMed åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art...
lakkalis Skrevet 22. juni 2006 #29 Skrevet 22. juni 2006 Jeg synes du er hysterisk! Hvis det var publisert mot din vilje er en ting, men så lenge du har godkjent det for publisering har du ingenting å syte for.
Gjest Gjest_gjestemann_* Skrevet 22. juni 2006 #30 Skrevet 22. juni 2006 Ja nettopp - alt jeg produserer har jeg opphavsrett på. Er nok stilt ut rarere ting en handlelapper på div utstillinger
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå