Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Så i en venns album i dag. Hun hadde fått fremkallt gjennom Elkjøp. Og jeg fant et bilde av meg der. Bildene er tatt av en bekjent av meg og ble lagt ut på hans hjemmeside, med min tillatelse. Og det er der vennen min har tatt det, uten å spørre min bekjent. Hun har bare lagret bildet på sin data og fått de fremkallt, just like that. Er det lovlig? Greit at hun har fremkallt av meg (og flere av vennene mine) egentlig, men synes hun kunne spurt. Jeg hadde jo sikkert sagt ja... Synes hun skulle spurt han som eier hjemmesida og. Eller hva?
Ueland Skrevet 18. juni 2006 #2 Skrevet 18. juni 2006 Å legge ut "generelle" bilder er lov, men bilder som avbilder personer som kan gjenkjennes er ikke lov uten en persons tillatelse. Reglene er utformet slik for at f.eks TV2 skal kunne filme så fremt det ikke bryter personvernloven, samtidig skal ikke naboen kunne ta bilder av deg når som helst å legge ut på nettet.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #3 Skrevet 18. juni 2006 Mener ikke å legge ut bilder, men å fremkalle de...
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 Å legge ut "generelle" bilder er lov, men bilder som avbilder personer som kan gjenkjennes er ikke lov uten en persons tillatelse. Reglene er utformet slik for at f.eks TV2 skal kunne filme så fremt det ikke bryter personvernloven, samtidig skal ikke naboen kunne ta bilder av deg når som helst å legge ut på nettet. ← Interessant. Er dette altså nedskrevet i lovs form? Det du skriver betyr vel da strengt tatt at det kun er lov å legge ut bilde av folk tatt på ganske lang avstand?
Gjest Fruktfat Skrevet 18. juni 2006 #5 Skrevet 18. juni 2006 Så i en venns album i dag. Hun hadde fått fremkallt gjennom Elkjøp. Og jeg fant et bilde av meg der. Bildene er tatt av en bekjent av meg og ble lagt ut på hans hjemmeside, med min tillatelse. Og det er der vennen min har tatt det, uten å spørre min bekjent. Hun har bare lagret bildet på sin data og fått de fremkallt, just like that. Er det lovlig? Greit at hun har fremkallt av meg (og flere av vennene mine) egentlig, men synes hun kunne spurt. Jeg hadde jo sikkert sagt ja... Synes hun skulle spurt han som eier hjemmesida og. Eller hva? ← hahaha, for noe tull!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #7 Skrevet 18. juni 2006 Interessant. Er dette altså nedskrevet i lovs form? Det du skriver betyr vel da strengt tatt at det kun er lov å legge ut bilde av folk tatt på ganske lang avstand? ← Åndsverksloven, lov om opphavsrett. http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#45c Men dette gjelder vel hovedsaklig offentlig publisering.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. juni 2006 #8 Skrevet 18. juni 2006 det du spør om er jo bare tull. mener du at vennene dine skal be deg om tillatelse til å fremkalle bilder av deg? hvem er du egentlig; kronprinsessa?
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #9 Skrevet 18. juni 2006 Hvis dette kun er snakk om fremkalling så ser jeg ikke at det skal bryte noen lov... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #10 Skrevet 18. juni 2006 det du spør om er jo bare tull. mener du at vennene dine skal be deg om tillatelse til å fremkalle bilder av deg? hvem er du egentlig; kronprinsessa? I`m the queen! Nei da, men jeg ville spurt henne og alle andre om lov. Jeg synes det er mest passelig, uansett om vi er gode venner eller ikke..
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #11 Skrevet 18. juni 2006 Åndsverksloven, lov om opphavsrett. http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#45c Men dette gjelder vel hovedsaklig offentlig publisering. ← Ok, skal kikke litt nærmere på lovteksten når jeg er mer våken. Ellers så synes jeg det så absolutt burde være på sin plass å få en lov som omhandlet dette med publisering av bilder på nett. Jeg har ingen formening om hvordan en eventuell lovtekst skulle kunne håndheves, men ser absolutt problemer med at alt kan legges ut av privatpersoner. Ola har søkt ny jobb - Olas potensielle sjef tar et kjapt googlesøk og finner et 5 år gammelt bilde av Ola som kan tolkes svært negativt. Ola visste ikke en gang at bildet var tatt. Sånt synes jeg er litt ugreit. Bør vi i fremtiden gå rundt med stive smil i ansiktet og hele tiden tenke på hva vi sier og gjør i redsel for at det skal bli publisert på internett?
Gjest gjest 0 Skrevet 18. juni 2006 #12 Skrevet 18. juni 2006 Det skal iallefall mye til å finne et bilde av en bekjent hvis man søker på google hvis det ikke er oppgitt fullt navn... Og hvor ofte skriver man fullt navn på vennene sine? "Her ser dere Ola Hansen som ble altfor full og dro ned buskene"
Gjest Fruktfat Skrevet 18. juni 2006 #13 Skrevet 18. juni 2006 men her hadde jo noen fått tillatelse til å legge ut bildet på nett, og noen andre -en venn!- lastet det ned og fremkalte det! bryter det norsk lov? skal man spørre alle som befinner seg i nærheten når man tar et bilde om man kan få ta i tilfelle de skulle kommer med? TENK dere så slitsom i brylluper osv.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #14 Skrevet 18. juni 2006 Ok, skal kikke litt nærmere på lovteksten når jeg er mer våken. Ellers så synes jeg det så absolutt burde være på sin plass å få en lov som omhandlet dette med publisering av bilder på nett. Jeg har ingen formening om hvordan en eventuell lovtekst skulle kunne håndheves, men ser absolutt problemer med at alt kan legges ut av privatpersoner. Ola har søkt ny jobb - Olas potensielle sjef tar et kjapt googlesøk og finner et 5 år gammelt bilde av Ola som kan tolkes svært negativt. Ola visste ikke en gang at bildet var tatt. Sånt synes jeg er litt ugreit. Bør vi i fremtiden gå rundt med stive smil i ansiktet og hele tiden tenke på hva vi sier og gjør i redsel for at det skal bli publisert på internett? ← :klø: Er jo ikke det som er problemet ditt. Du skriver jo i hovedinnlegget at du har godkjent at din kamerat har lagt ut bilde av deg på sin hjemmeside. Problemet ditt slik jeg tolker det er jo at din venninne har lagret det aktuelle bildet på sin maskin og så printet det ut/fremkalt det. Da forstår jeg ditt problem som at du ikke liker at hun lagret bildet. Du godkjente jo kameratens handlinger, så det du nå da skriver i sitatet over her kan jeg ikke se at du skal bekymre deg over. Men rent generelt sett er jeg enig med deg, jeg ser bare ikke sammenhengen
Gjest Fruktfat Skrevet 18. juni 2006 #15 Skrevet 18. juni 2006 jeg er og helt enig i at man bør ha tillatelse til å legge ut bilder av andre på internett, men om en venn har et bilde av meg i et album; hallo...
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #16 Skrevet 18. juni 2006 :klø: Er jo ikke det som er problemet ditt. Du skriver jo i hovedinnlegget at du har godkjent at din kamerat har lagt ut bilde av deg på sin hjemmeside. Problemet ditt slik jeg tolker det er jo at din venninne har lagret det aktuelle bildet på sin maskin og så printet det ut/fremkalt det. Da forstår jeg ditt problem som at du ikke liker at hun lagret bildet. Du godkjente jo kameratens handlinger, så det du nå da skriver i sitatet over her kan jeg ikke se at du skal bekymre deg over. Men rent generelt sett er jeg enig med deg, jeg ser bare ikke sammenhengen ← Problemet mitt er vel heller at det ikke er jeg som skrev hovedinnlegget. Skjønner det ble litt forvirring her nå, jeg har bare kastet meg på en tråd med et emne som engasjerer meg litt.
Gjest TS Skrevet 18. juni 2006 #17 Skrevet 18. juni 2006 :klø: Er jo ikke det som er problemet ditt. Du skriver jo i hovedinnlegget at du har godkjent at din kamerat har lagt ut bilde av deg på sin hjemmeside. Jeg er meg og ikke den gjesten der.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juni 2006 #18 Skrevet 18. juni 2006 Problemet mitt er vel heller at det ikke er jeg som skrev hovedinnlegget. Skjønner det ble litt forvirring her nå, jeg har bare kastet meg på en tråd med et emne som engasjerer meg litt. ←
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #19 Skrevet 18. juni 2006 Jeg er meg og ikke den gjesten der. ← Nemlig, og vi har helt forskjellige problemer også.
Quirky Skrevet 19. juni 2006 #20 Skrevet 19. juni 2006 men her hadde jo noen fått tillatelse til å legge ut bildet på nett, og noen andre -en venn!- lastet det ned og fremkalte det! bryter det norsk lov? skal man spørre alle som befinner seg i nærheten når man tar et bilde om man kan få ta i tilfelle de skulle kommer med? TENK dere så slitsom i brylluper osv. ← Grensene er vel litt flytende der, men om man tar bilde av en større gruppe mennesker samtidig er det vel regnet som ok. På journalistikkutdanningen lærte vi en del om grensene, som er litt flytende..grunnprinsippet er vel at en person som oppholder seg i et offentlig rom (et bryllup er jo nærmest en offentlig begivenhet) nesten bør ta høyde for å bli tatt bilde av, men at man skal opptre forsiktig. En privatperson i private omgivelser, som sin egen hage, er forbudt. Bildene av Kate Moss som tar kokain i et privat studio er litt på kanten. Men media i UK har litt færre grenser for sånt.. Men disse reglene gjelder først og fremst publisering i media. Jeg hadde vel skjønt frustrasjonen din litt mer om du ikke hadde sagt ja til at kameraten din skulle legge ut bildet på hjemmesiden i første omgang. Men når man først har gjort det, så synes jeg nesten man må ta høyde for at andre kan ta bildene og bruke den. Det er risken man tar.. Jeg begynner imidlertid å bli mektig irritert på folk som drar med seg små digitalkamera/bruker mobilkamera på fester uten at folk legger særlig merke til det..oppdaget nylig noen veldig lite flatterende fyllebilder av meg selv på en msn-space tilhørende en klassevenninne. Det hadde blitt noe litt annet om jeg hadde posert for bildet eller noe sånt, men det ble tatt uten at jeg la merke til det. Det synes jeg er kjipt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå