Gå til innhold

Barn og fri tilgang på egen mobil

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvor lenge utover kvelden bør en tolvåring ha fri tilgang på sin egen mobil?

Altså, hvor lenge er det tillatt å sende meldinger, ringe eller svare på anrop?

På hverdager?

I helgene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok ikke laget en regel på det før det var et problem. Bare sagt at etter leggetid var det for sint å sende meldinger/ringe, og så ikke laget et nummer av det om det en sjelden gang kom/ble sendt ei melding om natta.

Men om det var et problem med meldinger og telefoner etter leggetid hadde jeg nok bedt henne legge igjen mobilen på stua ved legging i en periode.

Skrevet (endret)

Det var meg - jeg detter ut mellom hver gang jeg er innom KG på den pcen her.

Endret av :-) anna
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes at når du er tolv er leggetid leggetid. De er fremdeles barn som trenger søvn, og da spesielt om hverdagene. I helgene kunne man kanskje være litt mer rund om det ikke ble for mye meldinger langt ut over nettene.

Skrevet

Jeg har ikke satt noen grensker for det ... men så har jeg ikke sett på det som et problem heller. Det er større problem å få ham til å logge av PC`en ..

Gjest Gjesta
Skrevet

Problemet her er vel egentlig alle andre (les: kjæresten og kompisene hans) som sender sms og ringer i eninga.

Damen har en svært sterk motvilje mot at telefonen skal slåes av, fordi hun mener at den da ikke tar imot alle sms som kommer (nåja)

Så vi har inngått avtale på at den skal ligge i stua når hun har lagt seg. Men den uler jo langt utover kvelden. Så jeg lurer på om det er bare jeg som syns at de ikke skal bruke mobil etter halv ti på hverdagene.... Det kan nemlig virke sånn av og til.

Gjest Gjest
Skrevet

Mine barns mobiltelefoner ligger på stuen med avslått lyd (eller totalt avslått) om kvelden/natten. Det samme gjør både min og min manns mobil!

Vi hadde problemer med telefoner som pep til alle døgnets tider, og måtte sette restriksjoner siden det gikk ut over nattesøvnen til både voksne og barn (Feilringinger, tulletelefoner, fyllevrøvl osv) Disse telefonene kom stort sett på mobilen :forvirret:

Vi har nå de samme tidene på mobil som på vanlig hustelefon: ikke sende meldinger eller ringe noen før tidligst klokken 8 på hverdag, 9 på lørdag og 11 på søndag.

Ingen telefon eller tekstmeldinger etter klokken 21. (22 for oss voksne, da skrur jeg av lyden på mobilen)

Skal noen har kontakt med oss etter den tid så må de ringe, og da kun om det er en akuttsituasjon/noe som ikke kan vente til neste dag.

Gjest Gjest1
Skrevet

Enig i at telefonen vel kan ha lyden avskrudd. Da kommer jo alle smsene frem. ;)

Skrevet

Vi har ingen regler her hos 13,5 åringen. Hvis det blir et problem så skal den av når hun legger seg. Jeg har sett igjennom fingrene når det kommer sms etter sengetid, for det skjer så sjelden.

Gjest gjest1
Skrevet

Tror neigu ikke jeg ville brydd meg med det, gitt...

Om det så kommer en telefon eller to så spiller vel ikke det noen rolle. Finnes verre ting

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns det høres lurt ut å la telefonen ligge med lyden av i stuen etter leggetid. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Så lenge lyden er av så er det da ikke noe problem.

Gjest Gjesta
Skrevet
Så lenge lyden er av så er det da ikke noe problem.

Men hva mener du egentlig? Skal tolvåringen få ha telefonen på rommet sitt og bruke den hvis lyden er av?

Syns dere det er greit at tolvåringer har kontakt med folk utenfor huset etter leggetid?

Skrevet

Sms kommer frem inntil tre dager etter at de er sendt mener jeg å huske? Så det kan prinsessen slappe av for. Men slår du av mobilen så får du ikke se tapte anrop, det er det eneste.

Skrevet

Synes at mobilen skal ligge i stua når de legger seg. Hvorfor skal de drive å sende sms etter at de har lagt seg? Når man legger seg skal man sove.

Gjest Gjesta
Skrevet
Sms kommer frem inntil tre dager etter at de er sendt mener jeg å huske? Så det kan prinsessen slappe av for. Men slår du av mobilen så får du ikke se tapte anrop, det er det eneste.

Joda, jeg prøver å si det, men hun blååånekter, og holder beinhardt på sitt.

Gjest Gjesta
Skrevet
Synes at mobilen skal ligge i stua når de legger seg. Hvorfor skal de drive å sende sms etter at de har lagt seg? Når man legger seg skal man sove.

Jeg er helt enig. Men det ser ut til at foreldre har ganske ulik praksis på dette, og ikke minst ulik praksis for når det er leggetid. I helgene kan det godt ule i den telefonen til midnatt. Jeg syns det er galskap.

Skrevet

Om det så kommer en telefon eller to så spiller vel ikke det noen rolle. Finnes verre ting

Stedatteren min på 8 ringer og sender sms i 11-tida om kvelden på ukedager. (bor hos mamman sin). Problemet er at mobilen brukes som et "leketøy" etter leggetid, og det er vel ikke så smart når ungen skal opp tidlig neste dag. Så noen regler kan det være lurt å ha, ihvertfall i enkeltte tilfeller.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Om du synes det er greit å bli vekt av mobilens piping klokken 2 om natten, så deg om det... jeg synes ikke det er greit at telefonene piper/ringer til alle døgnets tider.

Jeg er gjesten skrev #8, og jeg ser at jeg er helt klart i mindretall ang. regler om telefonbruk på kveldstid

Jeg vil trekke fram en interessant artikkel om dette tema.

Den tok for seg barns/ungdommers søvnmønster sett opp mot mobilbruk, og støtter min personlige erfaring.

Det viste seg at ungdommer som hadde mobilen på rommet hadde en mer urolig søvn, samt at de sovnet senere.

Dette. er artikkelen jeg referer til.

Stadig flere unge lider av kronisk søvnløshet, skriver Aftonbladet. En årsak kan være mobiltelefoner og pc-er, ifølge skolelege Ulla Palenius.

Chatter om natten

- En del unge har behov for å holde seg konstant tilgjengelige, sier hun til avisen.

Resultatet er samtaler, sms-meldinger og chatting til langt på natt.

- Det handler om ungdom som har vanskelig for å sette grenser for den nye teknologien. De ser det som en selvfølge å chatte eller ringe hverandre midt på natten, sier Palenius.

Sitatet er forkortet iht. reglene.

Hannen -mod

Siden barn og unge ikke klarer å sette grenser for seg selv, er det da ikke vår jobb som foreldre å sette grenser for dem?

Hilsen "kjerringa mot strømmen", som setter grenser!

Endret av Hannen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...