Olivia Skrevet 16. desember 2002 #1 Skrevet 16. desember 2002 "Før du i det hele tatt vurderer å slanke deg, må du selv stille deg spørsmålet Trenger jeg virkelig å slanke meg? Du kan også teste deg selv, for å se om du trenger en slankekur. Den beste testen er å stille seg foran speilet og hoppe opp og ned. Alt som beveger seg er overflødig fett." Dette leste jeg inne på siden www.dinform.com hvis det stemmer da trengte jeg å slanke meg da jeg veide 40 kilo og var veldig undervektig på grensen til innleggelse. Fortsatt så var det noe som hoppa. Skal det ikke være litt som hopper da? Skal alt på kroppen være helt i ro når man hopper?
jordbær Skrevet 16. desember 2002 #2 Skrevet 16. desember 2002 Hehe.. *slanke vekk pupper* Veel... Det er jo en viss forskjell på å være spinkel med ikke så fast i fisken, og på å være stor men "fast". Liksom. Hvis man ikke trener, blir man litt slappere i muskler osv. Tror gjerne det er dette som "disser" når man hopper opp og ned. Man kan ikke måle det i overflødig fett! Det fins mange kraftige jenter som trener mye og har en fast kropp... Man skal da aldri tro på alt man leser.
Mathias Skrevet 16. desember 2002 #3 Skrevet 16. desember 2002 Hmmm, nei, det var vel ikke så veldig gjennomtenkt det der Olivia... Deter det som er aberet med mye som finnes på nett, edt er ikke alt som er like bra... Men jeg synes også at folk som skriver på slike "helsesider" skal tenke seg om to ganger når man skriver om slanking...og det er vel ikke gjort her... Hva med å skrive en mail til den som skrev artikkelen?
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2002 #4 Skrevet 17. desember 2002 Olivia Stol på deg selv, disse menneskene bak dette nettstedet har et helt sykt forhold til kropp. Jeg har i dag sendt de en mail hvor jeg ber de om å moderer denne uttalelsen og sendt kopi ned til Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser.
Gjest Gjest2 Skrevet 17. desember 2002 #5 Skrevet 17. desember 2002 Jeg har lest om den testen før. Den tar utgangspunkt for dem som driver med trening, kroppsbygging/fitness, hvis jeg ikke husker helt feil. Og er ikke beregnet på kvinner, men på menn. Uansett så er det vel alltid noe som rister uansett hva vekten er. Fordi fett på kroppen vil det alltid være. Vi må jo ha fett på kroppen for å leve. Jeg tror testen gir en pekepinn på hvordan situasjonen er. Kvinner som veier mindre enn 50 kilo, skal vel heller ikke slanke seg, men legge på seg? Og bør derfor ikke ta slike tester.
Olivia Skrevet 18. desember 2002 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2002 takk for svar alle sammen. Godt at de får tilbake melding på det, for det er jo helt feil å skrive sånt. Selv om jeg vet det ikke stemmer fikk jeg litt støkk da jeg leste det, siden jeg nå er i en situasjon hvor jeg strever med å akseptere den "nye" kroppen min. Etter å ha lagt på meg 10-12 kilo siste år
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #7 Skrevet 18. desember 2002 Hei Olivia Fikk i dag en mail fra personer fra nettstedet hvor de beklaget at dette sto. I mailen jeg sendte de så jeg at jeg hadde vært i kontakt med en jente som tok testen da hun veide 40 kg. De beklaget på det sterkeste hvis dette kunne oppfordres til slanking av en allerede underveiktig kropp. Så lille venn, at du sa i fra her inne har ført til at de har fjernet hele hoppetesten fra nettstedet slik. Og ingen andre jenter som strever med det samme skal få bekreftelse på at de fortsatt trenger å slanke seg. Det er godt gjort å kjempe seg opp igjen Olivia, jeg har selv hatt spisefostyrrelser i mange åg så jeg vet hva du strir med. Lykke til, husk at det er plass til deg her i verden også, når du bare tør å komme ut til oss.
Gjest Donna Skrevet 18. desember 2002 #8 Skrevet 18. desember 2002 Finnes en test som heter BMI - bodymass index. Her bruker man høyden og vekten og så fyller man inn i en kalkulator som tar seg av resten ....på denne siden er en slik kalkulator: http://www.slankenett.no/bmi.asp Synes denne er veldig grei. Her kommer det også frem om man er undervektig. for å komme med et eksempel så er all vekt mellom 52 kg og 64 kg innenfor "normalen" når man er 162 cm høy. Lille Meg 2
Tusenfryd Skrevet 19. desember 2002 #9 Skrevet 19. desember 2002 BMI må aldri være mer enn ett av flere hjelpemidler! BMI er oppskrytt og misbrukt så til de grader. Muskler veier mye mer enn fett - og dermed kommer godt trente mennesker med masse muskler lett opp i overvektsklassen uten grunn. Det kan være en pekepinn ja - og det kan være med å gi signal til altfor tynne mennesker at de bør øke kroppsvekten sin. Men i følge den er jeg kraftig overvektig (les: bælfeit) og det stemmer ikke! Så, som alt annet - ta den med en klype salt, men bruk huet!
Gjest MFUS Skrevet 20. desember 2002 #10 Skrevet 20. desember 2002 Å teste om enn er overvektig eller ei ved å hope opp og ned for så å se om det disser eller ei er for banalt. Men husk nå på at det er et menneske som har skrevet dette her da, og mennesker feiler.... Dessuten så kommer helt sikkert uttalelsen fra fantasien til en ivrig journalist? Håper nå det, for en slik banal uttalelse vitner om lite kunnskap om emnet. Jeg har selv ei jente (kjæresten min) som da jeg møtte henne lå under definisjonen på undervektig, selv hun disset litt. Så en slik uttalelse er idiotisk. Ikke følg det rådet, det er min oppfattning. Finn da heller ut hvilken kroppsmasseindex (BMI) dere har, den gir en mye bedre pekepinn. Den er ikke optimal den heller, da spesiellt for personer med en "unormal" høyde samt spesiellt godt trente mennesker. Men den er veldig god i bruk hva undervekt anngår. ***Ligger BMI'en på under 20 så MÅ man for all del ikke slanke seg.... ***Ligger BMI'en på over 25 så er det ikke dermed sagt at man er overvektig, dersom man er i veldig bra fysisk form. (Muskler veier mer enn fett, slik sett kan en/ei som veier mer enn en annen ha mindre fett på kroppen) For den vanlige mann og dame i gaten så er BMI-skalaen en bra pekepinn... Gjerne dersom man bruker den i kombinasjon med å snakke med noen av dem man har rundt seg om egen kropp. Noen som er ærlig og har et fornuftig kroppsideal (snakk gjerne med flere, eller en helsearbeider)....
fruenge Skrevet 20. desember 2002 #11 Skrevet 20. desember 2002 Men husk nå på at det er et menneske som har skrevet dette her da, og mennesker feiler.... Dessuten så kommer helt sikkert uttalelsen fra fantasien til en ivrig journalist? Håper nå det, for en slik banal uttalelse vitner om lite kunnskap om emnet. Desverre var dette ikke uttalelsen til en journalsit, men det var det som faktisk sto der. Var selv inne og sjekket for et par dager siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå