dragonfly Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Noen som har noen enkle, ikkje for dyre oppskrifter på noen hjemmelagde desserter til sommeren. Har prøvd den sjokolade mousseen som ligger her inne. Utsøkt
Arkana Skrevet 18. juni 2006 #3 Skrevet 18. juni 2006 En god dessert kan ikke anbefales for ofte, så jeg må bare igjen få si at pavlova er en av mine favoritt-sommerdesserter. Lett, søt og frisk. Klassisk pavlova (6 pers.) 4 eggehviter 220 g sukker 3 dl kremfløte 3 kopper blandet hakket frukt (f.eks. Jordbær, bringebær, stjernefrukt, nektariner, grønt eple) Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn sukkeret. Tegn en 20 cm sirkel på bakepapir for fordel marengsen innenfor sirkelen. Stek ved 120 grader i ca 1½ time. Slå av ovnen og la pavlovaen avkjøles i ovnen med døren på gløtt. Fordel pisket fløte og frukt oppå før servering. Ellers synes jeg hjemmelaget iskrem er aldeles nydelig, og det lager jeg mye av om sommeren. Grunnoppskriften min er 4 eggeplommer som vispes i en bolle. I en kjele har du 5 dl fløtemelk (jeg bruker en kartong kremfløte og resten melk), 1,7 dl sukker og 2 ts vaniljesukker som varmes til kokepunktet. Hell den varme fløten i eggeplommene, litt etter litt, mens du visper. Hell så alt tilbake i kjelen og varm forsiktig opp under omrøring til blandingen tykner. Hell i en bolle, legg på plastfolie helt ned på iskremblandingen (forhindrer snerk) og sett i kjøleskapet til det er kaldt. Bland inn ønsket smakstilsetning (f.eks. hakket/most frukt, hakket sjokolade (bruk gjerne sjokolader som bounty, snickers ++), kastanjepuré, hakkede nøtter, hakket kjeks (gjerne oreos) eller kakebiter (brownies er nydelig), honning osv. Noen smakstilsetninger har du i kjelen sammen med fløten når den varmes, f.eks. kaffepulver, tilsetninger som du vil skal smelte (f.eks. sjokolade eller lakris). Frys i iskremmaskin eller hell i en boks og sett i fryseren, rør i blandingen hver halvtime slik at isen blir kremet.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 #Bananskiver med vaniljekrem.........Mmmm! #Skogsbæryoghurt mixet m krem, iblandet hakkede mandler og rosiner...nam. Ihvertfall veldig enkelt, og godt!
Gjest piaf Skrevet 18. juni 2006 #5 Skrevet 18. juni 2006 Rabarbradesserter av alle slag hører sommeren til. Feks varm rabarbrapai med vaniljeis, eller rabarbrasuppe (kokt med hel kanel, stjerneanis og/eller vaniljestang), gjerne med en kule vaniljeis i den også. Og selvsagt jordbær, feks marinert i ferskpresset appelsin, bittelitt melis og kanelstang, eller i presset sitron (evt hvitvin), melis og frisk mynte.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #7 Skrevet 18. juni 2006 del noen dessertkjeks eller litt tørr kake i litt store biter og legg i en stor skål (ikke for dyp), ha et tynt lag krem over, ha over oppdelt frukt (jordbær, banan, kiwi, pære, fersken, plomme etc) og fordel mer krem over det hele. enkelt, kjapt og veldig godt.
Gjest Very Victoria Skrevet 18. juni 2006 #8 Skrevet 18. juni 2006 Iskald rabarbrasuppe, åh, det er nydelig det.
Rosenrød Skrevet 18. juni 2006 #9 Skrevet 18. juni 2006 Kjempeenkel og knallgod iskrem: To personer: 2 dl kremfløte og ca 100 gram frosne bær kjøres i blender sammen med en skje melis. Noen sekunder og så ferdig!
Krista83 Skrevet 18. juni 2006 #10 Skrevet 18. juni 2006 Hva med sitron og limesorbet med champagne over? Dette fikk mine foerldre i et bryllup nå nettopp og det var visst kjempegodt, og ikke misnt sommerlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå