Gå til innhold

kjøp av nytt kjøleskap, tips WANTED :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg skal kjøpe nytt kjøleskap og i den forbindelse søker jeg deres dos and donts :)

Hva er viktig å tenke på, hva er nyttige funksjoner? Hvilke merker er good?

Jeg er førstegangskjøleskapskjøper så jeg trenger litt insideinfo please :redd:

Jeg skal IKKE kjøpe kombiskap, kun kjøleskap.

Takker for mange gode råd :)

yours humble Mocci

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Kjøleskap er i og for seg ikke veldig kompliserte. Det som kan være greit er å legge i noen kroner ekstra og få et som er produsert i Sverige (enkelt Electrolux/Husqvarna/AEG) eller Tyskland (enkelte Siemens/Bosch/Miele), det er kvalitetsskap.

Glasshyller er greit å ha, de fleste skap har det, betyr at dersom du skulle søle noe så vil du slippe å vaske hele skapet ;) I tillegg står ting stødigere og det er enklere å rengjøre. Sjekk om det er mulighet for å hengsle om (de fleste kan det, men ikke absolutt alle), hvis ikke så må i såfall hengslinga stemme overens med det som passer hos deg. Ellers så er alle hvitevareprodukter merket med Energiforbruk, velg et med A eller A+ i engergiforbruk, ikke bare på grunn av at det er billigere i drift, men siden skapet er bedre isolert for å oppnå dette resultatet så vil motoren spares og skapets levetid vil mest sannsynlig være høyere. Elektronisk termostat kan være kjekt, men husk at kulden i skapet uansett ikke vil være den samme øverst i skapet som nederst.

Anbefaler de svenskproduserte skapene til Electrolux (evt Husqvarnas og AEGs kjøleskap som produseres på samme fabrikk, men som gjerne er litt dyrere). De er solide oppbygget, i stedenfor den papplaten som de fleste skap har i bakveggen, så er kabinettet helsveiset med tykkere stål i sidene slik at du kan laste døra stappfull uten at den begynner å sige (dette gir igjen lengere levetid siden skapet da holdes tett og motoren ikke trenger å jobbe mer for å holde skapet kaldt). Foreldrene mine har hatt svenskprodusert Electroluxskap (dog kombi) i 6 år nå og er kjempefornøyd (det forrige skapet var og Electrolux og det holdt vel 14-15 år elns, fungerte da de byttet det ut, men de skulle flytte og gamle skap ryker lett ved flytting).

Dette skapet er feks. svenskprodusert.

Endret av -eline-
Skrevet

Hvordan kan jeg vite om kjøleskapet er produsert i Sverige eller Tyskland?? Kan jeg sjekke det på noen måte?

Gjest -eline-
Skrevet

Stort sett så vil selgeren opplyse om det, men ellers så vil det stå i brosjyrene. Hvis du er i butikken så kan du jo titte inni skapet, nede på veggen bak grønnsakskuffene så står det en merkelapp med bla. serienummer og produksjonsland.

På Electrolux-skapene så kan du se det på at baksiden er i stål i stedenfor papp, er baksiden i papp er skapet produsert i Italia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...