mocci Skrevet 18. juni 2006 #1 Skrevet 18. juni 2006 Heia! Jeg skal kjøpe nytt kjøleskap og i den forbindelse søker jeg deres dos and donts Hva er viktig å tenke på, hva er nyttige funksjoner? Hvilke merker er good? Jeg er førstegangskjøleskapskjøper så jeg trenger litt insideinfo please Jeg skal IKKE kjøpe kombiskap, kun kjøleskap. Takker for mange gode råd yours humble Mocci
Gjest -eline- Skrevet 18. juni 2006 #2 Skrevet 18. juni 2006 (endret) Kjøleskap er i og for seg ikke veldig kompliserte. Det som kan være greit er å legge i noen kroner ekstra og få et som er produsert i Sverige (enkelt Electrolux/Husqvarna/AEG) eller Tyskland (enkelte Siemens/Bosch/Miele), det er kvalitetsskap. Glasshyller er greit å ha, de fleste skap har det, betyr at dersom du skulle søle noe så vil du slippe å vaske hele skapet I tillegg står ting stødigere og det er enklere å rengjøre. Sjekk om det er mulighet for å hengsle om (de fleste kan det, men ikke absolutt alle), hvis ikke så må i såfall hengslinga stemme overens med det som passer hos deg. Ellers så er alle hvitevareprodukter merket med Energiforbruk, velg et med A eller A+ i engergiforbruk, ikke bare på grunn av at det er billigere i drift, men siden skapet er bedre isolert for å oppnå dette resultatet så vil motoren spares og skapets levetid vil mest sannsynlig være høyere. Elektronisk termostat kan være kjekt, men husk at kulden i skapet uansett ikke vil være den samme øverst i skapet som nederst. Anbefaler de svenskproduserte skapene til Electrolux (evt Husqvarnas og AEGs kjøleskap som produseres på samme fabrikk, men som gjerne er litt dyrere). De er solide oppbygget, i stedenfor den papplaten som de fleste skap har i bakveggen, så er kabinettet helsveiset med tykkere stål i sidene slik at du kan laste døra stappfull uten at den begynner å sige (dette gir igjen lengere levetid siden skapet da holdes tett og motoren ikke trenger å jobbe mer for å holde skapet kaldt). Foreldrene mine har hatt svenskprodusert Electroluxskap (dog kombi) i 6 år nå og er kjempefornøyd (det forrige skapet var og Electrolux og det holdt vel 14-15 år elns, fungerte da de byttet det ut, men de skulle flytte og gamle skap ryker lett ved flytting). Dette skapet er feks. svenskprodusert. Endret 18. juni 2006 av -eline-
mocci Skrevet 18. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2006 Hvordan kan jeg vite om kjøleskapet er produsert i Sverige eller Tyskland?? Kan jeg sjekke det på noen måte?
Gjest -eline- Skrevet 18. juni 2006 #4 Skrevet 18. juni 2006 Stort sett så vil selgeren opplyse om det, men ellers så vil det stå i brosjyrene. Hvis du er i butikken så kan du jo titte inni skapet, nede på veggen bak grønnsakskuffene så står det en merkelapp med bla. serienummer og produksjonsland. På Electrolux-skapene så kan du se det på at baksiden er i stål i stedenfor papp, er baksiden i papp er skapet produsert i Italia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå