Gå til innhold

Foreldre som aldri gir barna godteri

Anbefalte innlegg

Gjest Veganer 86
Skrevet

Hva synes dere om foreldre som aldri er villig til å gi ungene godteri og som vil ungå mat med hvitt sukker så lenge det er mulig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal være ærlig- jeg synes det er noe stort tull, smat fryktelig hysterisk!! Et eksempel:

en venninne av meg fikk ALDRI godteri, tyggis og slikt da hun var lita. Det endte med at hun pirket gamle tyggisklyser fra benker o.l., samt fikk godteri av naboer osv. Tragisk og trist :frustrert:

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg skal være ærlig- jeg synes det er noe stort tull, smat fryktelig hysterisk!! Et eksempel:

en venninne av meg fikk ALDRI godteri, tyggis og slikt da hun var lita. Det endte med at hun pirket gamle tyggisklyser fra benker o.l., samt fikk godteri av naboer osv. Tragisk og trist :frustrert:

Er enig i dette, om enn ikke så bombastisk. Litt godteri skader ikke, det er i mengder det er uheldig.

Gjest Thalassa
Skrevet

synes det skal være sånn som det var før, bare godteri og brus på lørdager. Frisk frukt er jo søtt og godt, kan være like deilig det om ikke bedre!

Skrevet

Se hva som skjedde med Willy Wonka i Charlie og Sjokoladefabrikken.

Tror det er lurt å gi dem litt snop jeg

:ironi:

Gjest splæsj
Skrevet

Jeg fikk snop som barn jeg, men gikk likevel på besøk hos nabene - bare for å få godteri. :ler: Det tror jeg mange barn gjør.

Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget med å skulle nekte noen absolutt alt av snop og sukker, jeg tror ikke slike mennesker er hverken sunnere eller friskere enn de som tillater seg alt, men med måte.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er lurt å ikke gi veldig små barn godteri, men jeg synes ungene skal få kose seg litt ekstra på lørdagene. De trenger ikke få masse godteri, men litt synes jeg de skal få.

Gjest Hufsa
Skrevet

Alt med måte, og så lenge man prøver å holde seg bare til lørdagene synes jeg det er helt i orden.

Gjest Gjest
Skrevet

Spørs litt på alderen, er de et par år er det ikke noen vits mener jeg, å introdusere dem for godteri om de ikke savner det. Ellers er alt med måte.

Men noen unger er forholdsvis grådige da. Da jeg var barn fikk jeg litt godteri av og til men spiste ikke mye av det. Min venninne fikk endel godteri hjemme men det var aldri nok, hun gnålet alltid om å få andres godteri. Så det kan like gjerne gå andre veien (mye vil ha mer), min venninne kunne vært som den ungen noen nevner over, som pellet tyggis av benker (men fordi hun ville ha mer, ikke pga "underskudd" på snop).

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er flott, og håper jeg klarer det samme selv når jeg blir mor.

Vi voksne og svært lite/ingen snop, men holder oss til frukt (tørket og frisk), nøtter osv. Så da blir det for min del feil å gi et barn noe som vi selv unngår.

Men hva besteforeldre og lignende kommer til å gjøre aner vi ikke. Håper de respekterer at det kan være like greit at de ikke vet om det så lenge som mulig. Hvem vet, er vi heldige så får ikke poden snop før han/hun er så stor at sunne vaner er godt innarbeidet.

Skrevet

Jeg mener at når barna er veldig små, så er det helt greit at de får i seg minst mulig sukker.

Men jo eldre de blir, så må de jo få i seg litt.

Hva når de er i barnebursdag da, skal de ikke få spise kake eller godteri, eller skal barna aldri få bli sendt i barneselskap.

Vi har selv begrensninger på sukker og godteri, men nå er jenta mi 5 år og hun får godteri på lørdag, bare litt og får kaker og sånn når det er bursdager og noe spesielt.

Hun skal nå feire bursdagen sin med barna fra nabolaget, og vi vet ikke hva vi skal gjøre da det ene barnet ikke får lov til og spise hverken kaker, kjeks eller godteri av moren sin. Vi vil jo gjerne be barnet, og vi kommer til og gjøre det, men de andre barna får jo både kaker og is. Har jo ikke helt hjerte til og se barnet ikke få noe. Men skal prate med moren til barnet og høre om det kan være greit for denne ene gangen.

Gjest Gjest
Skrevet

En venninne av meg og hennes lillesøster fikk aldri godteri hjemme. De pleide å stikke seg bort fra de var 5-6 år for å haike til butikker og kiosker der de stjal godteri, for så å bli kjørt hjem av politiet.

Tror kanskje det hadde vært like greit å gi dem en kjærlighet på pinne på lørdagskvelden...

Skrevet

Jeg synes det er meningsløst å la små barn (typ under ett år feks) smake på godis bare fordi det er godis. De aner ikke hva de "går glipp av" og har heller ikke vondt av å "gå glipp av" det.

Skrevet
Jeg synes det er meningsløst å la små barn (typ under ett år feks) smake på godis bare fordi det er godis. De aner ikke hva de "går glipp av" og har heller ikke vondt av å "gå glipp av" det.

Enig. Når de blir eldre synes jeg derimot det er helt ok med litt godteri på lørdagskveldene. Det er fint spise sunt, men alt med måte. Man må ikke bli helt hysterisk heller, det er IKKE bra for ungene.

Skrevet
Hun skal nå feire bursdagen sin med barna fra nabolaget, og vi vet ikke hva vi skal gjøre da det ene barnet ikke får lov til og spise hverken kaker, kjeks eller godteri av moren sin. Vi vil jo gjerne be barnet, og vi kommer til og gjøre det, men de andre barna får jo både kaker og is. Har jo ikke helt hjerte til og se barnet  ikke få noe. Men skal prate med moren til barnet og høre om det kan være greit for denne ene gangen.

Eller kanskje dere kan servere kosemat som pizza, pølser eller taco i stede for gotteri dersom foreldrene slår seg helt vrange? Trist for unge å se på andre spise noe hun ikke får, hun kan jo tross alt ikke noe for det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Når den tid kommer, trur jeg neppe jeg kommer til å introdusere dem for godis før de begynner å vise interesse for det, forhåpentligvis klarer vi å vente til to-tre årsalderen med lørdagsgodis. Et par unger i nabolaget våres fikk bare tørket frukt og nøtter som lørdagsgodis. En sunn tanke, men det førte bare til at når de begynte å tjene egne penger og hadde mer de skulle sagt over sitt eget liv spiste de mer sjokolade og potetgull enn vanlig mat. Så jeg vil nok heller lære dem måtehold fra tidlig av. Sukker og mettet fett er kommet for å bli, like greit å lære seg å leve med det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg diskuterete dette en gang med en pappa som stolt fortalte at barna hans ikke fikk noe godteri utenom sundt godteri på lørdagen, disse barna fikk heller ikke brus i selskaper hvor brus ble servert, de var fornøyde med å få vann når de andre fikk brus - mente pappaen. Dette synest jeg personlig er helt feil!

Det var ikke pent av meg, men neste gang han var innom og hadde med seg sønnen ( på jobben min), ga jeg sønnen reklamegoderi som vi har. Gutten ble helt i ekstase, satt å tigget med øynene etter mer helt til de gikk igjen!

Dere som mener at barn kan holdes borte fra godteri frem til de er flere år, har dere fått egne barn enda, eller bare mener og synser dere?

Min erfaring er at det å gi barn godteri er for besteforeldre, tanter og onkler en fornøyelse! Min far gir alltid besøkende barn sjokolade - uansett alder! Da er det ikke lett å kontrollere hva barna får i seg! Men jeg ser heller ikke noe galt i det, han vil jo bare være snill!

Venninnen min ble helt hysterisk da jeg ville gi datteren hennes en Twist - i mitt hjem. Hun hadde barnet på armen, og sprang avgårde da hun så hva jeg skulle gi barnet, er det slik barn skal få et naturlig forhold til godteri? Hva med å lære datteren å si tusen takk, og at det holder med en stk?

Jeg kunne ikke tenkt meg å nekte min barn godteri, men selvsagt - alt med måte! Mine barn får godteri når de ønsker, og det er jammen ikke ofte!

Gjest Gjest
Skrevet
Dere som mener at barn kan holdes borte fra godteri frem til de er flere år, har dere fått egne barn enda, eller bare mener og synser dere?

Jeg menre ikke frem til det er flere år, men til de begynner å vise interesse, den kan jo komme fortere enn man selv vil selvfølgelig, regner med besteforeldre kommer til å tilby snop før jeg gjør det. Blir unga tilbudt en twist eller lignende hos andre, vil jeg heller lære dem å si takk enn å ta ungen på armen og stikke; det er jo uhøflig! Men jeg mener bare at jeg kommer ikke til å stikke sjokoladebiter i munnen på ettåringen for å få den til å holde munn eller for å få fred ei lita stund eller noe sånt.

Venninna mi er fast bestemt på vente så lenge som mulig med godtemas. Gutten er nå to og et halvt, og har smakt sjokolade kun få ganger. Når de er hos besteforeldrene som har satt fram litt snop for gjestene, gjerne flere enn dem, så bærer hun godteskålene inn på kjøkkenet igjen for at han ikke skal se. Jeg syns det er frekt, det er jo flere gjester der enn dem som regel, andre barnebarn som får lov å spise litt godteri når det blir satt frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...