Gå til innhold

Reklamasjon på sko?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg kjøpte et par sko idag (gullfargede mocasin-lignende fra EuroSko, kostet 500,-). Prøvde dem på i butikken med sokker på (men det er såpass lav skjæring ned mot tærene at det er ikke meningen at en skal ha sokker i skoene) og da virket alt fint og bra og de satt godt.

Tok på skoene da jeg skulle ut tidligere (denne gang uten sokker) og det var ikke mange skrittene jeg tok før jeg merket at de var utrolig vonde å gå i. Det endte opp med at jeg gikk bortover til busstoppet mer eller mindre på tærene fordi det var så vondt på helene hvis jeg tråkket ned. Da jeg kom frem til busstoppet hadde jeg kjempevondt i bena, og når jeg skulle se om jeg har fått gnagsår så skjønner jeg hvorfor jeg hadde så vondt - jeg hadde fått store sår på helene som silblødde. Masse blod både inni skoen og utenpå bak på helene. Det endte opp med at jeg måtte få sambo til å gå hjem igjen for å hente bilen slik at han kunne komme å hente meg og kjøre meg hjem igjen. Ingen sjans at jeg kunne gå tilbake.

Så altså - greit at en må forvente at en skal gå til nye sko og få litt gnagsår. Men det er ca 5 min å gå til busstoppet og på den korte tiden hadde jeg fått blødende gnagsår. Og skoene var ikke trange med sokker på, så det kan jo ikke ha vært at de var for små heller.

Går det ann å reklamere på sko i slike tilfeller? Føler at det er litt i grenseland og vet ikke helt hva jeg skal si isåfall. Men skoene er jo helt ubrukelige, og utrolig bittert å bruke 500,- på sko som blir brukt bokstavelig talt i 5 min. Hva hadde dere gjort? Og hva hadde dere her inne som jobber i skobutikk gjort hvis jeg som kunde kom inn med et slikt problem?

(skoene ser helt ubrukt ut med unntak av blodet som har satt farge inni. Utenpå fikk jeg det vekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hvertfall gått til butikken og forklart situasjonen for dem. Sko skal ikke gi blødende sår, selv om de er aldri så nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått ned i butikken og slengt skoene på skrangen og :frustrert: på dem. Prøvd å tatt det rolig først da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta med deg skoa og kvitteringen tilbake til butikken og forklar problemet. Du taper jo ingenting på det. Men hadde ikke ville brukt slenge skoa på disken taktikken :) Jeg tror butikkpersonalet strekker seg lengre for høflige kunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hufsa

Jeg har klagd på det samme en gang hos Bianco Footwear, og fikk tilbud om pengene tilbake, eller tilgodelapp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Oki. Da skal jeg mote meg opp for å gå å klage imorgen, så får vi se hva de sier. Krysser fingrene for at det går bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det?

Jeg opplevde det samme med min datter. Hun tok dem på med en gang, og var knapt kommet ut av kjøpesnteret før hun hadde gnagsår.

Blødde i skoen, og måtte ta dem av. Trodde ikke jg kunne bytte, men nå gjør jeg kanskje det jeg også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Drar frem igjen denne tråden.. Jeg har akkurat samme problem som ts, og tenkte jeg kunne gå og reklamere hos bianco der jeg kjøpte de. Problemet er at jeg ikke har kvitteringen lenger. Jeg kjøpte de for ca en mnd siden, men har ikke brukt de før nå. Typisk ballerinasko der man heller ikke skal bruke sokker. Lurer på hvordan personalet stiller seg til det når jeg ikke har kvittering? Man ser jo at det står bianco footwear inni sålen, og jeg tror de fortsatt har skoene inni, men er vel lost case uten kvittering? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i skobutikk, men dette er ikke reklamasjoner, og butikken yter en helt ekstraordinær service ved å la deg få bytte...

Om du må ha kvitteringen eller ikke, kommer ann på kjedens policy og kassesystem. Men uten kvittering kan du ikke bevise hverken kjøpsdato, kjøpesum eller noe som helst...

Btw: slenge varen i disken og kjefte sikrer deg ingenting annet enn dårlig rykte, og ansatte som mister lysten til å finne en løsning for deg! :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i skobutikk, men dette er ikke reklamasjoner, og butikken yter en helt ekstraordinær service ved å la deg få bytte...

Om du må ha kvitteringen eller ikke, kommer ann på kjedens policy og kassesystem. Men uten kvittering kan du ikke bevise hverken kjøpsdato, kjøpesum eller noe som helst...

Btw: slenge varen i disken og kjefte sikrer deg ingenting annet enn dårlig rykte, og ansatte som mister lysten til å finne en løsning for deg! :filer:

Har ingen intensjoner om å kjefte :) Kommer til å legge det frem på en høflig måte og har full forståelse om det ikke går. Mener at det er en prinsippsak at man kan klage når man ikke er fornøyd, og kommer til å bli meget positivt overrasket om jeg får bytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i skobutikk, men dette er ikke reklamasjoner, og butikken yter en helt ekstraordinær service ved å la deg få bytte...

Om du må ha kvitteringen eller ikke, kommer ann på kjedens policy og kassesystem. Men uten kvittering kan du ikke bevise hverken kjøpsdato, kjøpesum eller noe som helst...

Btw: slenge varen i disken og kjefte sikrer deg ingenting annet enn dårlig rykte, og ansatte som mister lysten til å finne en løsning for deg! :filer:

Hvis skoen gir store, blødende sår så er de feilkonstruert og dermed er det en reklamasjon. Det hadde jeg ikke gitt meg på.

Videre trenger man ikke bevise noe som helst, man trenger kun å sannsynliggjøre at varen er kjøpt i den butikken. Hvis det står Bianco footwear inni skoen, så er det pr definisjon sannsynliggjort. Jeg pleier dog å være grei og ta med en utskrift av transaksjonen fra nettbanken, for å unngå krangling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skoen gir store, blødende sår så er de feilkonstruert og dermed er det en reklamasjon. Det hadde jeg ikke gitt meg på.

Videre trenger man ikke bevise noe som helst, man trenger kun å sannsynliggjøre at varen er kjøpt i den butikken. Hvis det står Bianco footwear inni skoen, så er det pr definisjon sannsynliggjort. Jeg pleier dog å være grei og ta med en utskrift av transaksjonen fra nettbanken, for å unngå krangling.

Nei, det kan like gjerne bety at det er du som ikke har prøvd skoen godt nok (dette er uansett umulig å gi et fasitsvar på uten å se skoen)...

Jeg kjøpte nettopp pensandaler som jeg prøvde uten sokk, satt som et skudd. Med strømpebukser skled ankelremmen av hele tiden, og den gnagde på tåen fordi den skled frem og tilbake. Feilkonstruksjon? Nope, jeg som ikke prøvde skoen godt nok.

Hvis man krever pengene tilbake, og ikke har kvittering, må man finne seg i å få igjen minste pris skoen har vært solgt for, og det er det slett ikke alle som finner seg i.

Og dessuten, i disse tider med netthandel/byttehandel/facebook-grupper, må butikkene bli strengere på hva som er rimelig sannsynliggjort, da noen ødelegger for alle ved å utnytte systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så når butikken krever at jeg bruker prøvestrømper i sko det er meningen at jeg skal gå barbeint i til vanlig, og de gir meg store blødende sår når jeg faktisk går barbeint i dem, så er det jeg som ikke har prøvd godt nok?

Godt du ikke jobber i skobutikk. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når butikken krever at jeg bruker prøvestrømper i sko det er meningen at jeg skal gå barbeint i til vanlig, og de gir meg store blødende sår når jeg faktisk går barbeint i dem, så er det jeg som ikke har prøvd godt nok?

Godt du ikke jobber i skobutikk. :)

det er der jeg sier til personalet at jeg må få prøve den uten strømper, siden det er slik jeg bruker den til vanlig. Hvis de ansatte av en eller annen grunn skulle nektet det, lar jeg være å kjøpe skoen, for da har jeg ikke grunnlag nok til å bruke pengene mine på den... :)

http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2 Her er forresten en link om sannsynliggjøring av kjøp.

Det at jeg ikke jobber i skobutikk nå, betyr ikke at jeg ikke kan reglene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaaahhh ta alltid vare på kvittering. Skaff dere en søt boks da vel, hvor lokket er lett å ta av...

Jeg jobbet i en enkeltstående skobutikk noen år, gnagsår går på passform.

Vi fikk ikke penger igjen fra forhandler om det ikke var mer enn 3 som hadde samme problemet.

Vi har aldri fått klager på gnaging.

Vi hadde gratis service til alle kunder på gratis utblokking av sko, om de var trange på bredden.

Ikke penger tilbake eller ny sko.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet i skobutikk for noen år siden.

Hvis noen kom tilbake med skoene og ville bytte pga gnagsår, så fikk de ikke det. Gnagsår gir ikke reklamasjonsrett siden det er ikke er skoen det er noe feil med, men foten. Skoen du kjøpte passer rett og slett ikke til din fot.

Tror skobutikker hadde gått konk om det var standard å gi nye sko/penger tilbake på grunn av gnagsår. Unger får jo gnagsår av sko hele tiden... Og voksne tar seg ikke tid til å kjøpe sko til seg selv, og har fremdeles ikke lært at noen sko gir gnagsår.

Jeg prøver alltid skoene innendørs hjemme før jeg bruker de utendørs. Da oppdager jeg om det er noe med skoen jeg ikke liker før jeg har brukt de utendørs (og mister muligheten til å bytte de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sko som gir gnagsår i begynnelsen, men senere tilpasser seg foten og blir komfortable. Så det jeg gjør er å sette på plaster der hvor det kommer gnagsår (etter første tegn for vondt og før det blir gnagsår) og fortsette å gå med skoene som vanlig. Noen dager senere er alt fint.

Edit: Glemte å skrive at dette virker ikke hvis skoene gir gnagsår fordi de er for små (feil størrelse).

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...