Gå til innhold

Minimalismen på vei UT!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leser mye inetriørmagasiner, og reiser mye verden over, og det som slår meg, er at folk nå vil ha personlige ting, ting med affeksjonsverdi, og mer sære elementer i husene/leilighetene sine.

Er det bare i Norge at "alle" MÅ ha vegger med fargen "caffe latte" samt fullt utstyr fra IKEA? Stusselig. Takk Gud og fanden og hans oldemor for at jeg har nok av andre impulser til å ikke hive meg på det "sykehus-lookalike-sterile"interiøret...Mener ikke å fornærme noen, men ærlig talt?? :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet (endret)

Du, minimalisme har vel vært ut ganske lenge? Trenden som har vært nå har vel vært fra det sterile til mer varme, jordfarger, duse lilla farger (eks som fondvegg) osv. Og tunge mørke møbler, alternativt chabby-chic inspirert, romantisk og gammeldags og moderne kosete

skal legges til at for de fleste av oss er det å bytte ut interiøret hver gang trendene skifter ganske urealistisk, pluss at de fleste av oss har personlige eiendeler og ting vi trenger/ønsker som til enhver tid går på tvers av trender og moter. Det er i allefall rimelig sjeldent jeg ser hjem som er skikkelig gjennomført i en bestemt stil, og man får ikke et minimalistisk/funkis hjem fordi om man har hvite vegger og stålkjøleskap ;)

Endret av Embla s
Gjest gjest1
Skrevet

Ja, dette har vel vært ut noen år nå...

Gjest Embla s
Skrevet

Tror, btw du finner mye mer gjennomført "stram stil" og minimalisme "ute i Europa" enn du gjør i Norge. Sammenlign f.eks et gjennomsnitts italienks hjem med et gj.snitts norsk hjem...

Gjest -eline-
Skrevet
Tror, btw du finner mye mer gjennomført "stram stil" og minimalisme "ute i Europa" enn du gjør i Norge. Sammenlign f.eks et gjennomsnitts italienks hjem med et gj.snitts norsk hjem...

Dette stemmer nok veldig, du skal ikke lenger unna enn til Danmark før du ser klare forskjeller. Er uhyre få norske hjem som kvalifiserer til å være minimalistisk.

Og jeg er enig: man får ikke et minimalistisk hjem ved å male veggene hvite og ha stålkjøleskap, tror man det så har man mistforstått hele begrepet ;)

Gjest allium
Skrevet

Bra!

For jeg vil gjerne ha lyse farger og enkle linjer, men jeg vil ikke ha et hjem som ser ut som alle andres.

Skrevet

Jeg skal snart innrede leilighet, og kommer ikke til å se på hva som er mote nå. Både jeg og sambo har en klar oppfatning av hvordan vi vil ha det, og om det er ut nå så blåser vi i det.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her. Ja det HAR vel vært "ut" en god stund allerede, Embla....

Enig i at hvite vegger og stålkjøleskap IKKE ruinerer hele interiøret; MEN! Jeg har vært inne i noen leiligheter som er ISKALDE, helt uten farger/nyanser eller noe å feste blikket på. Direkte vondt.

Chabby Chic er helt nydelig; forresten.

Noen som nevnte Iitlia her; har man ikke ofte hvitt med mye mørkt tre da? Likedan i Spania? Det er jo MYE mer lekkert enn bare hvitt.....går ikke an å sammenligne.

Skrevet

Jeg elsker funkis-hus og bor i et selv ... og jeg kunne aldri tenkt meg et hus med sprosser og karnapper ...

Når det gjelder innredning så ligger Norge langt bak store deler av Europa hva angår minimalisme. Som andre sier så er minimalisme mer enn lyse vegger og hvitevarer i stål. Selvom jeg ikke har en helt minimalistisk innredning så liker jeg godt rene flater og åpne, lyse rom - og ikke masse dill som er uten noen som helst funksjon ... Blondegardiner, porselensfigurer og blomstrete lamper vil aldri komme inn i mitt hus ...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er glad for at jeg ikke er så opptatt av å være trendy at jeg ikke kan innrede hjemmet mitt slik som jeg trives med det.

Skrevet
Jeg elsker funkis-hus og bor i et selv ... og jeg kunne aldri tenkt meg et hus med sprosser og karnapper ...

Når det gjelder innredning så ligger Norge langt bak store deler av Europa hva angår minimalisme. Som andre sier så er minimalisme mer enn lyse vegger og hvitevarer i stål. Selvom jeg ikke har en helt minimalistisk innredning så liker jeg godt rene flater og åpne, lyse rom - og ikke masse dill som er uten noen som helst funksjon ... Blondegardiner, porselensfigurer og blomstrete lamper vil aldri komme inn i mitt hus ...

Enig. :)

Gjest -eline-
Skrevet

Ganske likt meg, skulle gjerne bodd i et skikkelig funkis-hus, men det får bli med etterkrigsfunkis og forhåpentligvis et moderne påbygg etterhvert! Sprosser og karnapper er ikke noe for meg...

Jeg liker ikke å ha masse ting rundt meg, jeg liker ikke møbler som er pusset opp for å se slitte ut (og hvertfall ikke nye møbler som er kjøpt slitt), jeg takler ikke blondegardiner og jeg kunne aldri hatt masse blomstrete stæsj rundt meg. Derimot elsker jeg rene, lyse flater og åpne rom, mye naturlig lys er veldig viktig (er oppvokst med mørketid og for meg er derfor naturlig lys en "gave"), og det skal være tregulv (eik). Møblene mine er en saling blanding av loppisfunn (50-60-talls design) og IKEA-møbler, jeg liker møbler med karakter og som man ser har hatt et liv før, men synes samtidig at det er greit å ha mulighet til å bygge ut bokhylla ved å bare tusle på IKEA. Jeg kunne ikke bodd i et fullminimalistisk hus: jeg må ha bøkene mine framme og jeg liker tekstiler, enten det er som puter, gardiner eller pledd.

Har dog tatt meg selv i å faktisk like snirklete sølvtøy og krystallglass med graverte stiliserte blomster (arvegods). :sjenert: Overrasket over meg selv, men synes egentlig det å spille på kontraster er ganske spennende, og i tillegg er dette gjenstander som uansett vil stå i et skap når de ikke er i bruk.

Skrevet

Hmm, minimalismen ble jo ut for flere år siden, men tror den er tilbake nå men bare i litt annerledes utgave enn den "forrige" minimalistiske stilen. :P Minimalisme og funkisstilen er inn nå, i hvert fall funkisstilen. I love funkisstil.

Gjest -eline-
Skrevet

Må innrømme at interiørtrender ikke er det jeg følger etter mest, det er da begrenset hvor ofte man har tenkt å bytte ut møbler. Kan bli dyrt om man skal henge seg etter hver eneste interiørstil.

Jeg har likt samme type møbler og stil i mange år og tror ikke jeg vil bytte med det første, selv om man selvsagt vil finne inspirasjon i det som tilbys i butikkene og så blande dette med det man allerede har (som igjen vil tilsi personlig stil).

Gjest Gjest
Skrevet

blander arvet og nytt sammen med loppisfunn, og er strålende fornøyd, har stort sett bare ting jeg liker og det jeg ikke liker så godt blir bra med litt oppussing.

Skrevet

Det er jo bare å se på bildene i boligannonsene det! Når alle de ferdig-stylede leilighetene er hvite, med fondvegg i kontrastfarge, hvite sofaer og tre utvalgte "stashy" ting på bordet som matcher..... ja, da skjønner vi at minimalismen er ute :ler: Noen av de leilighetene er jo mer upersonlige enn hotellrom, hvor i all verden skal man gjøre av alle tingene sine?

Nei, takke meg til et hus med hyller, skap, benker, skrivebord, skuffer, bilder, aviser, bøker, kaffetrakter, lap-top, strikketøy, mormors krystallglass, ungenes tegninger, blomster og blondegardiner :sjarmor:

Gjest Emera
Skrevet
Det er jo bare å se på bildene i boligannonsene det! Når alle de ferdig-stylede leilighetene er hvite, med fondvegg i kontrastfarge, hvite sofaer og tre utvalgte "stashy" ting på bordet som matcher..... ja, da skjønner vi at minimalismen er ute  :ler:  Noen av de leilighetene er jo mer upersonlige enn hotellrom, hvor i all verden skal man gjøre av alle tingene sine?

Nei, takke meg til et hus med hyller, skap, benker, skrivebord, skuffer, bilder, aviser, bøker, kaffetrakter, lap-top, strikketøy, mormors krystallglass, ungenes tegninger, blomster og blondegardiner  :sjarmor:

Å ja!

Jeg kan ikke fordra funkishusene. Kalde, glatte og helt uten personlighet. Så det så!

Vi er heldigvis forskjellige...

Skrevet
Å ja!

Jeg kan ikke fordra funkishusene. Kalde, glatte og helt uten personlighet. Så det så!

Vi er heldigvis forskjellige...

Joda, funkishusene har MASSE personlighet de, bare en helt annen personlighet enn DIN ;)

Forøvrig er jeg enig i at det er godt vi er forskjellige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...