Gå til innhold

New York Cheesecake oppskrift?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

HJELP! :sjenert:

Stesønn har bursdag i morgen.

Har kjøpt inn alle ingredienser til New York Cheesecake, MEN:

Jeg finne ikke nettsiden " www.detsoteliv.no " hvor jeg har funnet den tidligere.

Noen som har denne oppskriften?

Husker at den inneholder 4 pakker Philadelfia kremost, digestivekjeks og smør som bunn, egg.

Men hvilke mengder og hva annet - husker jeg bare ikke... :forvirret:

Den skal stekes i ovn i 60 minutter.

Deretter i 15 minutter med en creme fraiche topping.

Så stå kald til dagen etter og serveres med bringebær coolier...

Er utrolig glad for oppskrift dersom noen kan kjelpe meg... :klem:

Klem fra utlogget Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

New York Cheese cake

185 gr. Mel

½ ts. Bakepulver

60 gr. Sukker

1 ts. Sitronskall revet

1 egg

3 ¾ kremfløte til servering

Fyll:

750 gr. Kremost rørt mykt

250 gr. Sukker

30 gr. Mel

2 ts. Appelsin skall, revet

2 ts. Sitronsskall, revet

4 egg

1 ¾ dl. Kremfløte

Kandisert fruktskall

Finstrimlet skall av 3 lime, 3 sitroner og 3 appelsiner

250 gr. Sukker

1.

Kjør mel, sukker, sitronskall i ca. 30 sekunder i en food processor til en smulet masse.

Tilsett egget og miks noen sekunder til det er akkurat blandet. Hvelv blandingen ut på et melet bakebord og samle den til en ball. Pakk den inn i plast og sett den i kjøleskapet i ca. 20 min. eller til deigen er fast.

2.

Forvarm ovnen til 210 Celsius. Smør en 23cm. Springform lett. Kjevle ut deigen mellom 2 ark bakepapir til den er stor nok til å dekke bunn og sider i formen. Klem den på plass i formen og skjær bort det overflødige. Ha i bakepapir og deretter ris eller tørre bønner. Stekes i 10 min. Fjern papir og ris el. bønner. Klem deigen lett med baksiden av en skje og stek i ytterlige 5 minutter. Avkjøl.

3.

Fyll :

Skru ovnen ned til 150 celsius. Visp kremost, sukker, mel og fruktskall glatt. Ha eggene i, ett om gangen, og visp mellom hver gang. Visp inn fløten, hell massen over kakebunnen og stek kaken i 1 time og 25-35 min. til den er nesten fast. Slå av ovnen og la kaken avkjøles for åpen ovnsdør. Sett den i kjøleskapet når den er kald.

4. Kandisert fruktskall:

Legg skallene i en kjele med litt vann. Kok opp og la det trekke i 1 min.. La skallene renne av og gjenta med friskt vann. På den måten forsvinner eventuell bitterhet i skall og sirup.

Ha sukkeret i en kjele med drøyt ½ l. Vann og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Ha i fruktskallet, gi det et oppkok, skru ned varmen, og la det trekke i 5-6 min. til strimlene virker gjennomsiktig. Avkjøl, la strimlene renne av og tørk dem på bakepapir. ( sirupen kan serveres til kaken.) Visp kremen og fordel den over den kalde kaken og pynt med kandisert fruktskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift fra Apertif:

New York Cheesecake

Ingredienser:

Antall porsjoner: 8-10

4 dl knuste Graham Crackers/Digestive kjeks

0,5 dl finhakkete valnøttkjerner

1,5 ts kanel

1,5 dl smeltet smør

3 egg

2 pakker Philadelhia ost (naturell) romtemperert/myke!

2,5 dl sukker

1/2 ts salt

2 ts vaniljeessens

1 ts mandelessens

1 1/2 beger lettrømme

Fremgangsmåte:

1. Sett stekovnen på 190 grader.

2. Bland den knuste kjeksen sammen med valnøttene, kanelen og det smeltede smøret. Trykkes ned i bunnen av en kakeform (springform) middelsstor.

3. Visp sammen eggene og sukkeret, og bland det godt sammen med kremosten, vanilje- og mandelessensen, samt saltet. Bland så forsiktig inn rømmen.

4. Blandingen helles oppå "kakebunnen" og stekes midt i ovnen i ca. 35 min. eller til den er stiv. Kaken skal serveres kald, og la den stå i minst 4-5 timer før servering så den får satt seg.

Kaken serveres som den er, eller med frukt/bær. NB! Jeg syntes kaken er best ca. ett døgn etter at den er tillaget (oppbevares i kjøleskapet), servert med lunkne bjørnebær eller annen frukt/bær. Og selvfølgelig; en god kopp espresso, som er tykk og kremete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på nettsiden www.epicurious.com Der finner du et utall oppskrifter på fantastiske amerikanske ostekaker, herunder New York Cheesecake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tusen takk for hjelpen. :klem:

Det ble ingen ostekake i går, men nå er nettsiden oppe og går igjen og jeg har printet ut oppskriften. :klappe:

Her er oppskriften jeg mente:

Bunn:

250 gram Digestive kjeks

1 ss brunt sukker

150 gram smør

Kjeksene knuses og blandes med sukkeret, smør has i.

Ha bakepapir i bunnen av en vanlig springform 24 eller 26 cm siden kaken er fast dagen etter.

Trykkes ut i form og litt opp etter kantene. Sett kjølig.

Ostefyll:

800 gram kremost (eks 4 pk. Philadelfia)

2,5 dl sukker

2 ss mel

2 ts vaniljesukker

4 store egg

Pisk ost og sukker sammen.

Tilsett hvetemel og vaniljesukker og rør godt.

Pisk inn 1 egg om gangen.

Hell ostemassen i kakeformen og stek kaken på nederste rille i 1 time ved 200 grader.

Den vil spekke noe og heve seg, men dette vil synke sammen noe og dekkes av toppingen.

La kaken avkjøles i ca 30 minutter.

Topping:

3 dl creme fraiche

2 ss sukker

1 ss vaniljesukker

Etter 30 minutter has toppingen på og kaken stekes i 15 minutter på 200 grader.

La den avkjøles til neste dag.

Da er den lett i ta ut av formen.

Jeg serverer denne kaken med frosne bringbær som jeg tiner og har i mikser med litt lime eller sitron + melis til passe søthet. Jeg foretrekker en litt frisk bringebærcoolier - men det velger en selv.

Oppskriften kan virke noe krevende, men den er ganske lett å lage.

Tiden i ovnen gjør jo seg selv.

Men iallefall er dette den beste kaken jeg har smakt. :sikle::hoppe:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...