Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #1 Del Skrevet 17. juni 2006 Vi har en nabo som kanskje aller helst ikke burde hatt noen naboer. Vi har hatt diverse sammenstøt med henne i løpet av de årene vi har bodd her, og i dag toppet det seg. Vi bor på landet, og har eget borevann, felles med naboen. Pumpehuset står 4 meter inn på hennes eiendom, ved innkjørselen til både henne og oss. Vi har egen vannmåler. På veggen på pumpehuset som vender mot vår eiendom er det montert en utekran (gjort av de som eide huset før oss), som selvfølgelig går på vår vannmåler. I dag skulle vi vanne plenen, og koblet slangen på utekrana vår. Etter en times tid kommer naboen hjem, og vips er vannet borte... Hun holdt et helvetes leven - vi skulle bare ikke våge oss inn på hennes eiendom osv! Vi prøvde å argumentere med at vannet faktisk også er vårt, at vi kjøpte et hus med felles vann og felles pumpehus med nabo. Hun var bare krakilsk og ville absolutt ikke høre. Hvis vi forsøkte oss igjen kom hun til å klippe over vannslangen, faktisk... Hun var så sint at hun hoppet, og hun hyttet med neven og langet ut bare noen cm fra ansiktet mit! Dette er ei dame på rundt 70 år, og hun har greid å legge seg ut med det som er av naboer her. I fjor dyttet hun en annen nabo ut i buskaset! Jeg greide heldigvis å forholde meg helt rolig, sa bare at hvis hun slo meg kom jeg til å politianmelde henne. Det er jo vanvittig hvis vi ikke skal få lov å ha tilgang på dette huset? Det hender at vannet fryser om vinteren, hvis det er lite snø og det blir under 15 minusgrader må vi faktisk bort dit og sette på en vifteovn for å unngå sprukne rør/tine opp hvis rørene er frosset. En gang fant vi vifteovnen kastet utenfor døra der... Dessuten er det sånn at trykktanken må luftes minst en gang i året, og da er det plutselig veldig greit at mannen min har tilgang - i og med at hun ikke greier å gjøre den jobben selv... Disse to husene er bygget med ett års mellomrom, av folk som kjente hverandre, og de så vel ingen grunn til å lage noen skriftelig avtale på dette. Disse menneskene er døde for flere år siden. Jeg har undersøkt dette med pumpehuset og vår rett på tilgang dit tidligere, men i kommunen fantes det ingen tinglyste papirer på det. Hadde dette kvinnemennesket vært normal å forholde seg til hadde det jo heller ikke vært noe problem. Det er jo ikke sånn at vi ønsker å oppholde oss på eiendommen hennes - bare ha tilgang på pumpehuset noen få minutter i året! Pumpehuset ligger i utkanten av hagen hennes, hun ser det ikke fra noe vindu, og uteplassen hennes ligger på andre siden av huset, så det er ikke sånn at det er til noen sjenanse for henne om vi er kjapt bortom der heller. Hun er bare ond. Nå skal vi flytte, så jeg gidder ikke bråke mer om det, men skulle vi blitt her, hadde jeg oppsøkt advokat for å få avklart hvilke rettigheter vi har. Men det er klart jeg tenker på de som skal ta ver huset etter oss... Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 17. juni 2006 #2 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg kan ikke love godt men jeg syns det er litt skummelt at det ikke er tuinglyst rett til vannet (eller hva xxx man kaller det). Hva med å snakke med megleren om dette? Han kan sikkert noe om regelverket. Stakkars de nye eierene som skal flytte inn etter dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #3 Del Skrevet 17. juni 2006 Gamla er i gang igjen ja! Jeg kan ta meg en tur en dag jeg, og egle meg innpå henne Til saken: Jeg ville sjekket opp dette nå før de nye flytter inn. Greit om ting er avklart liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. juni 2006 #4 Del Skrevet 17. juni 2006 Hvis jeg skulle vurdere å bo i det huset hadde jeg nok ønsket en ordentlig skriftlig avtale angående vannet, pumpehuset og hele pakken, og det hadde vært en klar fordel om ikke en absolutt nødvendighet at dette var avklart på forhånd, av dere, før jeg kjøpte. Forøvrig er jeg helt enige med dere (skjønt jeg jo selvsagt bare har hørt din side av saken), det virker som om det ikke er til nevneverdig bryderi for henne at dere har tilgang til pumpehuset. Er det virkelig ikke mulig å nå henne i en av hennes rolige stunder og prøve å få ordnet opp i dette på en skikkelig måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 17. juni 2006 #5 Del Skrevet 17. juni 2006 Gamla er i gang igjen ja! Jeg kan ta meg en tur en dag jeg, og egle meg innpå henne Skrem på henne et hjerteinfarkt.... Neida. Til saken: Jeg ville sjekket opp dette nå før de nye flytter inn. Greit om ting er avklart liksom... ← Kan være skummelt å selge hvis dere ikke opplyser om at dete ikke har tinglyst rett til vannet. Mulig dere da må betale summen det koster for ny eier å borre ny brønn og sette inn pumpehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #6 Del Skrevet 17. juni 2006 Men hvor lenge har dere bodd der? Jeg ville trodd at om dere kan vise til at punpuhuset har vært felles hele tiden kan hun ikke nekte dere tilgang. Hva med å ta en prat med en advokat om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #7 Del Skrevet 17. juni 2006 Kan være skummelt å selge hvis dere ikke opplyser om at dete ikke har tinglyst rett til vannet. Mulig dere da må betale summen det koster for ny eier å borre ny brønn og sette inn pumpehus. ← Neinei, selve vannet er ikke noe problem, hun sier ikke noe på at vi har felles vann. Det er den fysiske tilgangen på pumpehuset som er problemet (hvis det da ikke er noe hun trenger hjelp til der inne...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #8 Del Skrevet 17. juni 2006 Men hvor lenge har dere bodd der? Jeg ville trodd at om dere kan vise til at punpuhuset har vært felles hele tiden kan hun ikke nekte dere tilgang. Hva med å ta en prat med en advokat om dette? ← Vi har bodd her i 6 1/2 år. I papirene fra megleren den gangen vi kjøpte, står det både i taksten og i prospektet at det er felles vann og pumpehus med naboen. Hun har bodd her litt lenger. Hun visste at dette var felles da hun flyttet hit - akkurat som oss. Det er bare det at hun nekter å forholde seg til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #9 Del Skrevet 17. juni 2006 Gamla er i gang igjen ja! Jeg kan ta meg en tur en dag jeg, og egle meg innpå henne Til saken: Jeg ville sjekket opp dette nå før de nye flytter inn. Greit om ting er avklart liksom... ← Jeg var faktisk forberedt på at hun skulle påføre seg selv et atakk i dag - du skulle sett henne! Hun så ut som om hun drev med sparring mens hun freste som et villt dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #10 Del Skrevet 17. juni 2006 Vi har bodd her i 6 1/2 år. I papirene fra megleren den gangen vi kjøpte, står det både i taksten og i prospektet at det er felles vann og pumpehus med naboen. Hun har bodd her litt lenger. Hun visste at dette var felles da hun flyttet hit - akkurat som oss. Det er bare det at hun nekter å forholde seg til det. ← Det høres jo litt merkelit ut. Men jeg ville skaffet papirer på det så dere slipper problemer med det siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #11 Del Skrevet 17. juni 2006 Hvis jeg skulle vurdere å bo i det huset hadde jeg nok ønsket en ordentlig skriftlig avtale angående vannet, pumpehuset og hele pakken, og det hadde vært en klar fordel om ikke en absolutt nødvendighet at dette var avklart på forhånd, av dere, før jeg kjøpte. Forøvrig er jeg helt enige med dere (skjønt jeg jo selvsagt bare har hørt din side av saken), det virker som om det ikke er til nevneverdig bryderi for henne at dere har tilgang til pumpehuset. Er det virkelig ikke mulig å nå henne i en av hennes rolige stunder og prøve å få ordnet opp i dette på en skikkelig måte? ← Det foreligger ingen tvil om vannrett. Det er "bare" det at vi fysisk nærmer oss pumpehuset som er et problem for henne. Det nytter ikke å nå inn til henne i "rolige stuner" - hun har ingen... Hun har greid å gjøre seg uvenner med alle i nabolaget hun har vært i kontakt med. Det beste er å ikke forholde seg til henne i det hele tatt, da går det i grunnen helt greit å bo ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #12 Del Skrevet 17. juni 2006 Det høres jo litt merkelit ut. Men jeg ville skaffet papirer på det så dere slipper problemer med det siden. ← Ja, vi har egentlig vurdert det en stund... Men hvor får man hjelp til sånt, da? Kommunen? Vi hadde håpet å slippe kostnader med advokat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #13 Del Skrevet 17. juni 2006 Ja, vi har egentlig vurdert det en stund... Men hvor får man hjelp til sånt, da? Kommunen? Vi hadde håpet å slippe kostnader med advokat... ← Jeg ville trodd dere må det likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #14 Del Skrevet 17. juni 2006 Det foreligger ingen tvil om vannrett. Det er "bare" det at vi fysisk nærmer oss pumpehuset som er et problem for henne. Forslag til løsning: 1) Kle på dere en busk hver gang dere må bort dit - beveg dere i sakte tempo så hun tror hun enten ser syner eller ikke får med seg at noe beveger seg. eller 2) Få din mann til å løpe naken frem og tilbake foran kjøkkenvinduet hennes mens han synger en carolalåt, mens du megakjapt gjør det du skal i pumpehuset. eller 3) Ta kontakt med advokat og få sørget for en tinglysing av forholdet. Juridisk vil ikke det være noe problem siden det er en praksis som har eksistert i mange år - også før dere begge flyttet inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #15 Del Skrevet 17. juni 2006 Forslag til løsning: 1) Kle på dere en busk hver gang dere må bort dit - beveg dere i sakte tempo så hun tror hun enten ser syner eller ikke får med seg at noe beveger seg. eller 2) Få din mann til å løpe naken frem og tilbake foran kjøkkenvinduet hennes mens han synger en carolalåt, mens du megakjapt gjør det du skal i pumpehuset. eller 3) Ta kontakt med advokat og få sørget for en tinglysing av forholdet. Juridisk vil ikke det være noe problem siden det er en praksis som har eksistert i mange år - også før dere begge flyttet inn. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #16 Del Skrevet 17. juni 2006 Forslag til løsning: 1) Kle på dere en busk hver gang dere må bort dit - beveg dere i sakte tempo så hun tror hun enten ser syner eller ikke får med seg at noe beveger seg. eller 2) Få din mann til å løpe naken frem og tilbake foran kjøkkenvinduet hennes mens han synger en carolalåt, mens du megakjapt gjør det du skal i pumpehuset. eller 3) Ta kontakt med advokat og få sørget for en tinglysing av forholdet. Juridisk vil ikke det være noe problem siden det er en praksis som har eksistert i mange år - også før dere begge flyttet inn. ← Egentlig tror jeg det største problemet er at det er altfor lenge siden hun fikk seg noe. Mannen hennes var syk lenge, før han døde for 4 år siden. Dama trenger rett og slett kuk. Der tviler jeg forøvrig på at mannen min vil være behjelpelig... Vi må vel gå for alternativ 3... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 17. juni 2006 #17 Del Skrevet 17. juni 2006 Egentlig tror jeg det største problemet er at det er altfor lenge siden hun fikk seg noe. Mannen hennes var syk lenge, før han døde for 4 år siden. Dama trenger rett og slett kuk. Der tviler jeg forøvrig på at mannen min vil være behjelpelig... Vi må vel gå for alternativ 3... ← Men kanskje du skal lufte tanken for han.... For sikkerhets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 17. juni 2006 #18 Del Skrevet 17. juni 2006 Men kanskje du skal lufte tanken for han.... For sikkerhets skyld. ← Jeg lufter ikke tanken, det er det han som gjør - i pumpehuset altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #19 Del Skrevet 18. juni 2006 Når ble husene bygget? I stedet for å kontakte kommunen ville jeg kontaktet tinghuset/tingretten i fylket. De har papirer på alt som er tinglyst, og hvis ikke de har, så vil de bestille fra et riksarkiv dersom eiendommene er gamle. Retten til felles vann, kan være tinglyst før deres hus ble bygget hvis det lå andre boliger der tidligere. De tar ikke betaling, men bestiller de fra riksarkivet i Trøndelag, så vil det bare koste dere par hundre kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 18. juni 2006 #20 Del Skrevet 18. juni 2006 Når ble husene bygget? I stedet for å kontakte kommunen ville jeg kontaktet tinghuset/tingretten i fylket. De har papirer på alt som er tinglyst, og hvis ikke de har, så vil de bestille fra et riksarkiv dersom eiendommene er gamle. Retten til felles vann, kan være tinglyst før deres hus ble bygget hvis det lå andre boliger der tidligere. De tar ikke betaling, men bestiller de fra riksarkivet i Trøndelag, så vil det bare koste dere par hundre kroner. ← Huset vårt er bygget i 1974, naboens ca ett år tidligere. Vet ikke om det er noen tinglyst vannrett, men det er heller ikke problemet her. Hun er helt klar på at vannet skal deles - hun vil bare ikke at vi skal ha tilgang på pumpehuset, og det tviler jeg på om det finnes noe som helst skriftlig nedtegnelse på om vi har rett til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå