Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt rundt det å si takk.

Når begynte dine barn å si "takk"??? Når man gir dem noe, eller sånt.

Når begynte dine barn å si "takk for maten"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillemor begynte å si "takk-takk" like før hun var ett år.

Skrevet

Jenta vår har kunnet ordet lenge, men først nå sier hun det uoppfordret når hun får noe. Hun er 1 år og 10 mnd.

Gjest Hufsa
Skrevet

Jentene våre som er 3 og 7 år, har sagt takk uoppfordret siden de var to år gamle.

:)

Skrevet (endret)

og fadderbarnet mitt på 9 har aldri lært det ordet... *veldig irriterende faktisk*

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet

Mine sier takk for maten og har sagt det siden de var 3 og 1,5 år gamle ca.

Men å takke andre for ting de får - det tør de ikke .. (2,5 og 4,5 år). Jeg vet det høres rart ut - og jeg oppfordrer hver gang. De er rett og slett så beskjedne at de ikke snakker til andre voksne før det har gått en laaaang stund. Jeg regner med at det retter seg etterhvert og fortsetter å oppmuntre. Men jeg presser de ikke (selv om sikkert mange syntes de SKAL si takk..). Vanskelig situasjon faktisk..

Skrevet

Min gutt er snart 14 måneder og han sier "tatt" når vi gir ham noe.

Ikke alltid han "tatter" selvsagt, men han har skjønt poenget og blir nok stødigere både på uttalen og bruken av ordet etterhvert.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Bruker de voksne det selv, vil det gli helt naturlig inn (kan være lurt med litt hjelp, da). Er et ganske greit ord å si som de kan si fra de begynner å snakke - det er jo ganske individuelt når de får til det.

Gjest Bare innom
Skrevet

"Takke maten" var den første setningen begge mine barn sa. Da var de rundt året.

De har alltid "takket" for alt, mest sannsynlig fordi vi har det som vane hjemme hos oss.

Skrevet

Min son sa det nog tidigt, vi upprepade "tack", "Tack så mycket" och "varsågod" ofta i lek och allvar. Jag tror han var ca året.

Tack för maten kom nog vid 1½ tror jag? Nu vill vi att han säger det innan han går från bordet och det gör han - ibland direkt när han satt sig, för han inte vill äta. Säger man "tack för maten" får man gå från bordet...

Gjest Gjest
Skrevet

ungene her sier uoppfordret "takk for maten den var god"!! de har sagt de lenge nå. jeg vet ikke hvor de har tatt siste del av setningen fra men det er veldig hyggelig iallefall. særlig om vi er på besøk syntes andre det er hyggelig å høre det fra to små!

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje noe av det vi lærte da vi var små... "Takk for maten den var go, om en time eller to ligger den i do"

bra de ikke tok med resten da :D

Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss blir takk, takk for maten og vær så snill eller så er du snill ( om vi spør andre om en tjeneste) "alltid" blitt brukt. Dette er noge vi voksne har vært bevisste med mot barna, og de har snappet det opp, og bruker det naturlig i språket sitt. Det er viktig at vi voksne går foran som gode eksempler i slike situasjoner, ellers lærer barna ALDRI!

Skrevet

Mine barn har sagt det fra de lærte å snakke ... det er noe jeg trodde alle lærte tidlig hjemme.

Skrevet

Tack för maten kom nog vid 1½ tror jag? Nu vill vi att han säger det innan han går från bordet och det gör han - ibland direkt när han satt sig, för han inte vill äta. Säger man "tack för maten" får man gå från bordet...

samme her..også det med takke maten når han ikke vil ha. De er noen luringer.. :ler:

Lukas takker alltid når han får noe, men vi har også vært nøye med å lære han det, vi takker også for maten hjemme til hverandre. Synes det er koselig! Han takker for den minste lille ting, om han har fått en ballong eller en dyr gråtass traktor..

Lære seg å takke er viktig! Vi lærer 1- åringene det på småbarnsavd, mene de aller fleste har det i seg fra før!

Skrevet

Her er eldste snart 2 år. Og det virker ikke som om det er noe takk i ordforrådet enda.

- Bare for å være en motvekt...

Gjest Tvilling 76
Skrevet

Poden er 18 mnd og sier takk uoppfordret når han får noe. Uansett hva det er. :-)

Skrevet

Her har "takk" og "versågod" vært en del av vokabularet til den lille siden han lærte å snakke.

Som flere her har sagt så trodde jeg og at dette ble en naturlig del av språket til barna så lenge det er vanlig hjemme. Det samme som med bruk av komplimenter, banning osv.

"Takk for maten" er også vanlig hos oss, selv om det til tider blir litt "misbrukt", ja...... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...