tuji Skrevet 17. juni 2006 #1 Skrevet 17. juni 2006 (endret) Mannen min og toåringen skal kjøre langt alene i sommer (over 50 mil). I den forbindelse lurer jeg på om det er trygt å ha bilstolen hennes i forsetet hvis vi skrur av airbagen. Hva tror dere? Det hadde sikkert vært litt mindre kjedelig for begge, så slipper han å strekke seg bak hele tiden. Endret 17. juni 2006 av tuji
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #2 Skrevet 17. juni 2006 Så lenge dere passer på at airbagen er avslått, så skulle det vel gå bra. Jeg har iallefall aldri hørt at man IKKE må ha stol i forsetet.
Gjest Hufsa Skrevet 17. juni 2006 #3 Skrevet 17. juni 2006 Ja så lenge airbagen er slått av, er nok det greit.. og skjønner det er koseligere for din mann og toåringen å sitte sammen. Men jeg ville følt det tryggere å ha barnet i baksetet.
Gjest Primula Skrevet 17. juni 2006 #4 Skrevet 17. juni 2006 Har du sjekket at setet kan monteres i fremsetet da? Regner med at du mener bakovervendt forresten.. Dersom setet er montert ordentlig og airbagen kobles ut, er det vel ikke noe i veien for å ha det i fremsetet.
Gjest Primula Skrevet 17. juni 2006 #5 Skrevet 17. juni 2006 Men jeg ville følt det tryggere å ha barnet i baksetet. ← Føler du deg tryggere i baksetet? Er rart med det der, men jeg Må ha barnet vårt bak på passasjersiden. Føler liksom at det er tryggest der..
tuji Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2006 Nei, jeg har ikke sjekket det. Tror faktisk ikke setet kan monteres bakovervendt, så det er vel litt risky. Dumt å få en elg i fanget.
Leanne Skrevet 17. juni 2006 #7 Skrevet 17. juni 2006 Kan du ikke ta deg en tur opp på biltilsynet med bilen og bilstolen.. Der bør de vel vite sånnt...
tuji Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2006 Bor på bygda for tiden, så det er ikke noe biltilsyn i nærheten. Men jeg kan sikkert ringe et sted.
Velvet Skrevet 17. juni 2006 #9 Skrevet 17. juni 2006 Dere må til verksted for å få koblet ut airbagen. Det er ikke noe man skal fikle med selv.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #10 Skrevet 17. juni 2006 Statistisk sett er den tryggeste plassen i bilen bak på passasjersida. Baksetet er generelt tryggere enn forsetet, og aller farligst er det visst å være passasjer forran. Om forskjellen er så stor at den er noe å bry seg om vet jeg ikke, men det kan kanskje være greit å ta en telefon til "Trygg travfikk" eller andre eksperter på saken?
Fakse Skrevet 17. juni 2006 #11 Skrevet 17. juni 2006 Statistisk sett er den tryggeste plassen i bilen bak på passasjersida. Baksetet er generelt tryggere enn forsetet, og aller farligst er det visst å være passasjer forran. Om forskjellen er så stor at den er noe å bry seg om vet jeg ikke, men det kan kanskje være greit å ta en telefon til "Trygg travfikk" eller andre eksperter på saken? ← Dette var meg som ble utlogget...
tuji Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2006 Ja, jeg skal ringe og spørre. Har egentlig følelsen av at det ikke er så trygt å ha henne i forsetet, i hvert fall ikke med kjøreretningen. Tenkte bare jeg skulle høre om noen visste sikkert.
Gjest allium Skrevet 17. juni 2006 #13 Skrevet 17. juni 2006 Ja, jeg skal ringe og spørre. Har egentlig følelsen av at det ikke er så trygt å ha henne i forsetet, i hvert fall ikke med kjøreretningen. Tenkte bare jeg skulle høre om noen visste sikkert. ← Det er kanskje ikke den tryggeste plassen i bilen hvis noe skulle skje, men det kan jo også hende at det at sjåføren eventuelt snur seg hele tiden for å sjekke om barnet har det bra i baksetet øker risikoen for ulykker så mye at det oppveier fordelen ved å sitte bak.
Grooo Skrevet 17. juni 2006 #14 Skrevet 17. juni 2006 I følge min svoger koster det en 6-7000 å koble ut airbagen, så det spørs vel om det er en løsning dere vil velge.. Var i alle fall den prisen han fikk på sin Golf 3 stasjonsvogn da han ville koble ut en airbag der.
tuji Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2006 What? Jeg har trodd hele tiden at det er noe man kan gjøre selv. Hvis det koster så mye er det selvfølgelig ikke et alternativ.
Grooo Skrevet 17. juni 2006 #16 Skrevet 17. juni 2006 Du kan i alle fall ikke gjøre det selv nei, det er helt sikkert...
liv Skrevet 17. juni 2006 #17 Skrevet 17. juni 2006 Noen biler har en knapp for å koble ut airbaggen, andre har ikke det..
Veronal Skrevet 17. juni 2006 #18 Skrevet 17. juni 2006 Statistisk sett er den tryggeste plassen i bilen bak på passasjersida. Baksetet er generelt tryggere enn forsetet, og aller farligst er det visst å være passasjer forran. Det stemmer ikke. I midten bak er statistisk sett det sikreste stedet. Her er epost jeg fikk fra Trygg Trafikk i fjor: Hei! Fortsett å ha det der du har det! Hvis du får festet setet riktig i midten bak, er det det tryggeste punktet. Det er fordi det er lengst unna alle kollisjonspunkter i bilen. Hvis man ikke kan ha setet i midten, er det ikke noe som sier at høyre er bedre enn venstre og omvendt. Foran er uansett ikke best, da det er nærmest ved frontkollisjoner som er de farligste.
Grooo Skrevet 17. juni 2006 #19 Skrevet 17. juni 2006 Noen biler har en knapp for å koble ut airbaggen, andre har ikke det.. ← Ok, det viste jeg faktisk ikke. Men er det 100% trygt da? Jeg mener... Tenk om den ikke funker denne knappen, tenk om den ikke kobler ut og det skjer noe... Huff, nei man skal vel ikke tenke sånn
tuji Skrevet 17. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 17. juni 2006 Noen biler har en knapp for å koble ut airbaggen, andre har ikke det.. ← Ja, det var det jeg mente at vår bil har. Må sjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå