Gå til innhold

Når reise og bade alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når er barnet stor nok til å dra og bade alene?

Min sønn er 11,5 år og flink og trygg i vannet. Mannen min synes han bør få dra og bade med kamerater uten voksne, men jeg synes det er altfor tidlig....

Det er snakk om et tjern like ved der vi bor.

Vil gjerne få synspunkter og erfaringer.

:)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville drøyet det et par år til

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med deg, Frysepulver.

Tenker kanskje til neste år, da starter han på ungdomsskolen.

Trådstarter

Skrevet

Barna her på den alderen og 1 år yngre får lov til og dra og bade alene. Men de drar da alltid flere sammen.

Jeg ble sendt alene på tøyenbadet når jeg var 8 år gammel og ikke kunne svømme.

Skrevet

aldri!!! :sjenert:

Men nå er jo jenta mi bare 1,5.. syntes det hørtes skummelt ut jeg..

11,5 år er jo fortsatt ganske ungt..

Men kanskje til neste år?

Men da er det viktig at barna har med seg MOBIL og kan ringe hjem hvis det skulle skje noe. Også viktig er at minst en av de har penger på kortet når de drar ut på svømme tur alene

Skrevet

Jeg har ikke barn, men etter dagens tragiske hendelse i Lier (gutt på 10 år døde under bading), ville jeg ikke sendt barn alene før de er minst 13 år.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har ikke barn, men etter dagens tragiske hendelse i Lier (gutt på 10 år døde under bading), ville jeg ikke sendt barn alene før de er minst 13 år.

Ja, jeg hadde også det litt i bakhodet da jeg svarte her i sted... Greit at de skal få prøve seg, men jeg synes det er stor forskjell på en 10-12-åring og en fjortis...

Gjest Gjest1
Skrevet

Ikke før fjorten år.

Og til deg som sa de burde ha mobil: Den bør de ha for å ringe til ambulanse, og de bør ha klare instrukser om hva de skal gjøre om noe skjer.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi badet alene fra vi var 8 år vi, men det var jo i gamle dager :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke alderen er det viktigste her, men svømmeferdigheter og stedet hvor de vil bade. Brådypt? Langgrunt? Undervannsstrømmer? Populær badeplass med mange mennesker? Tar gutten unødige sjangser? Er han forsiktig av seg? Personlighet etc.

Det hjelper veldig lite med en mobil for å ringe mamma og pappa, om et barn plutselig forsvinner fra vennegjengen. Det vil jeg kalle falsk trygghet. Min bror dro aleine (alt uten foreldre med venner) for å bade da han var 12, men bare fordi hele familien (inkl. han selv) var sikkre på hans svømmeferdigheter. Han er delvist vokst opp i utlandet (med mye bading og andre tempraturer enn i Norge). I tilegg kan vi stole på han.

Pass også på at de andre vennene hans kan svømme. Gutten som druknet i Lier i går kunne ikke svømme. De andre (inkl. foreldre) klarte ikke å redde han. Han gikk også veldig langt ut. Det er langgrunt på Gilhusodden..

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har en jente på 12. Hun får ikke bade alene.

I bassenget på SATS får de bade alene etter at de har fylt 12.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ikke mine unger, altså, men det er grensen personalet på SATS har satt for at unger får bade uten tilsyn fra voksne.

Gjest Gjest
Skrevet
Når er barnet stor nok til å dra og bade alene?

Min sønn er 11,5 år og flink og trygg i vannet. Mannen min synes han bør få dra og bade med kamerater uten voksne, men jeg synes det er altfor tidlig....

Det er snakk om et tjern like ved der vi bor.

Vil gjerne få synspunkter og erfaringer.

:)

Jeg synes han er gammel nok til å dra alene om du synes både han og kameratene er ansvarlig og fornuftige gutter.

Om de er av den vimsete sorten ville jeg nok ventet litt til.

Sjansene for å drukne er jo minimale et slikt sted om man kan svømme, det finnes jo ikke understrømmer eller slikt. Tror sjansene for å bli drept i sykkelulykke eller lignende er større i den alderen.

Skrevet

Jeg var på Gilhusodden i går...:cry: Etter det tror jeg at jeg vil tenke meg nøye om før Lukas får bade alene..Det er uansett en stund til, men dog..

- også det å ha med seg mange barn, for det var jo det som skjedde. Man må ha litt oversikt og kontroll over barna i vannet i den alderen.Jeg er forundret over alle de mamma'ne som sitter og soler seg, og ikke har et øye ned mot stranda engang..man kan drukne på grunt vann også!

Gjest gjest1
Skrevet

Vi også! Badet i en elv med 1 m høyt vann og ingen tok skade av det!

Skrevet

Jeg dro og badet med venninne mine da jeg var 10. Alle kunne svømme, det var på et badested med mange mennesker, og stedet har en badekulp der vannet nådde oss til brystet på det dypeste. Vi fikk bare beskjed om at ingen skulle være alene i vannet og vi var stort sett 5-6 jenter sammen. Synes svømmeferdigheter og selve badestedet er viktigere enn alder når det gjelder hva man skal få lov til eller ikke, og i tillegg modenheten til hver enkelt person.

Gjest Gjesta
Skrevet

I det kommunale badet her får de som er fyllt ti og som kan svømme, lov til å bade alene i bassegnet. Min er tolv og får reise dit alene. Men i et tjern? Når hun er femten kanskje?

Skrevet

Mine barn kommer aldri til å få lov til å bade uten at voksne er med!! Dvs fram til de er 18 år! Stakkrs barn, tenker sikkert noen - men på dette område er jeg hysterisk. Jeg sa akkurat til mannen min igår at jeg tror neppe jeg hadde tillatt at de får dra med andre voksne enn meg selv og gubben. Stoler ikke på at noen andre greier å passe like godt på. Drukningsulykker er så meningsløse og unødvendige.

Gjest Fantus
Skrevet

Man er stor nok til å bade alene når man kan svømme og kan alle "fornuftighets-regler" sånn som å bare svømme langs land, ikke leke voldsomt, ikke dra hverandre under, ikke hoppe eller stupe på steder man ikke vet 100% sikkert hvor dypt er osv.

Noen unger er så fornuftige at de forstår alt dette når de er 10-12 år og noen unger bør ikke bade alene før de er nærmere 14 år. Dessuten er det forskjell på å sende ungene i en svømmehall hvor det er badevakter og til en skogstjern hvor de er helt alene.

Tror jeg fikk dra i svømmehallen alene da jeg var 12 år og ut i skogstjernet omtrent samtidig.

Gjest -eline-
Skrevet

Vi brukte dra og bade sammen med søskenebarn (6-7 år eldre enn meg) og første gangen jeg gjorde det var jeg vel ikke mer enn en 5-6 år tenker jeg. Da jeg var 10-11 år så brukte jeg å ta med meg broren min (4 år yngre), kusina mi (3 år yngre) og fetteren min (1 år yngre) for å bade i elva (og jo eldre jeg ble, jo flere søskenebarn kom til...var en hel gjeng med unger jeg stort sett hadde ansvar for). Vi hadde to forskjellige elver vi brukte å bade i, den ene var liten og der tok jeg vanligvis de yngste søskenebarna mine med og den andre er ganske så stor... Dette var jo før mobiltelefonens tid så skulle noe skje så måtte en av oss løpe til nærmeste hus (ene badestedet vårt lå vel 10-15 min løping unna).

Kun en gang var det nære på, jeg hadde lillesøstra mi på ryggen (da var jeg vel rundt 14, hun var 4) og måtte krysse elva et sted det var ganske sterk strøm, ikke særlig djupt. Jeg mista fotfestet og datt og vi ble tatt med strømmen. Heldigvis så klamra søstra seg fast og jeg fikk oss begge opp på land litt lenger unna. Jeg krysset aldri elva der flere ganger.

...jeg vet jeg sikkert blir ordentlig hønemor selv og vil nok aldri la min 10-åring få dra med seg 6 åringen og 2-3 andre unger for å bade i ei så stor elv, men nå bor jeg ikke der oppe lenger og har ikke samme forholdet til elva som familien min har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...