Gå til innhold

Huntonittplater (malt panel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å pusse opp soverommene med huntonittplater på vegg. Et slikt opplegg der platene ser ut som panel og som er ferdigmalt i lyse farger. Er visstnok anbefalt av Norges Astma- & Allergiforbund også.

Enten disse på vegg eller vanlig furupanel som vil bli malt.

Furupanel:

- billigere

- grunnes & males

Huntonittplater

- dyrere

- ingen maling

Mannen min mener at disse platene er noe "herk" med tanke på ting som skal henge på veggen..

Kommer uansett til å ha furupanel i tak, lakket med hvit panellakk.

Noen med erfaringer?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en huntonittplate på en av veggene på et av rommene. Jeg brukte det pga underlaget ikke var rett under. Jeg la imidlertid strietapet oppå og malte. Og ja: det er nor herk å henge borre i. Men siden de andre veggene mine består av mur som lett smuldrer bort når jeg borrer i dem føler jeg meg tryggere på at alt sitter som det skal i denne huntonittplata.

Skrevet

Så forresten at dette var blitt brukt mye på tv- serien "Ekstrem oppussing"...

Gjest Gjest
Skrevet

Har ingen erfaringer med bruk av disse, men hvis alternativet er ordentlig panel malt, ville jeg ikke vært i tvil. Det ser så mye bedre ut. Synes ikke disse platene ser ut som panel i det hele tatt.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom det er så høyt at du må sjøte i høyden, hadde jeg tatt panel, visst ikke hadde jeg tatt huntonittplatene. Jeg er veldig fornøyd med de jeg har.

Skrevet

Jeg har begge deler hos meg, plater på smårom og malt panel i gangen (er høyt under taket ned i trappa) Og jeg liker best platene (blir vel lynsja nå jeg :ler: )

De må ikke pusses og sparkles i det uendelige, og sprekker ikke i skjøtene etter det er malt osv.

Skrevet

Vi har brukt mye av disse platene, men har valgt umalte ettersom vi ikke var fornøyd med fargene. Brukte i perlestaff. Bl.a. har vi kjapt satt opp nye vegger med slike plater. Platene er 2,4m. Dersom du har takhøyde som er mer enn det vil jeg ikke anbefale slik plater, ellers er det helt greit. Du slipper unna mye arbeid med kvistlakk, grunning og pussing. De er også veldig greie å male på.

Vi brukte vanlig panel tidligere, og har tydeligvis ikke ventet lenge nok før vi malte dem, for der har det sprukket opp. (Men det har det gjort hos foreldrene mine også som har hatt panelet på veggen i 20 år før de ble malt)

Skrevet

Har ikke brukt platene selv, men har vurdert det. Syns de ser fine ut jeg :) I forhold til høyden har vi høyere takhøyde enn normalt, og var derfor vi ikke gadd å bruke de. Går an å få tak i høyere høyde, men det må bestilles og koster selvsagt ekstra penger...

Gjest Gjest
Skrevet
Har ikke brukt platene selv, men har vurdert det. Syns de ser fine ut jeg :) I forhold til høyden har vi høyere takhøyde enn normalt, og var derfor vi ikke gadd å bruke de. Går an å få tak i høyere høyde, men det må bestilles og koster selvsagt ekstra penger...

Vi har bestillt lengre plater, og har ikek betalt noe mer få det utenom at platene er dyrere for de de er lengre. Men jeg vil heller anbefale Arbor sine ferdig malte plater, og ikke Huntonitt sine. Huntonitt har en ruglete overflate som det ser ut som at man bare har gått over med rulle. Arbor sine har en mye glattere overflate, og ser mer ut som at man har malt dem selv. Man får dem i hvertfall i eggehvit, benhvit og Caffe Latte.

Skrevet

Ok- delte meninger altså :)

Rommene jeg tenkte å ha ev. huntonittplater er med skråtak, så da er vel gjerne dette utelukket det da.

Da blir det furupanel som jeg får male med den nye Livos- malingen.

Takk for innspill!!!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...