Gå til innhold

Valpen spiser småstein!

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hver gang vi går ut for å tisse med valpen, HVER GANG, snapper han til seg småstein på bakken og fra oppkjørselen og gnager dem i seg før jeg rekker å ta dem ifra ham eller si nei!

Ikke ser jeg noe stein i driten heller..

Ser for meg tusenvis av kroner og farlige operasjoner en gang i nær fremtid, og er litt bekymret... Noen med tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ikke vært borti det før, men hunder tåler mye. F.eks. en dachs er jo full av jord rundt snuten når den har gravet seg helt ned til "Kina"...

Har du sjekket avføringen slik at du er sikker på at det ikke er steiner i den?

Vet at vi mennesker har blindtarm, og om vi svelger f.eks. appelsinsteiner eller druesteiner, så havner de i blindtarmen. Har jeg hørt, men jeg vet ikke om det er tull...

Men jeg vet ikke om hunder har blindtarm, og hvor lett den kan bli betent.

Håper noen kan svare deg, ellers så ville jeg ringt dyrlegen og spurt. Veterinærhøyskolen har åpent nå og vil sikkert svare deg.

Har du lagt merke til om det bare er visse typer steiner valpen eter? Noen er jo sandløselige, mens andre er harde. Hvis du skal til dyrlegen, så ta med ett par steiner dersom det kun er EN type stein valpen eter... En sandløselig stein, vil oppløses i tarmene og inneholder mineraler som kanskje valpen trenger?

Hvis du har en stor hund, så prøv med tilskudd av kalsium/benmel.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Takk for langt og bra svar!

Tenkte å spørre på mandag. Han har jo drevet med dette tullet i to uker nå, og det eneste jeg merker er at han fiser og hikker! :ler:

Altså, fise og hikke kan han jo gjøre uansett, men det er den eneste atferd-greia jeg ser iallefall.

Jeg ser ikke noe stein i driten, men tenkte å klemme litt på posen neste gang jeg plukker opp avføring for å se om det er noe hardt der.. Da kan jeg puste lettet ut!

Han er kvikk og fin og vokser og koser seg, så han ser ikke ut til å plages nå iallefall.

Og det er harde stein han spiser, neglestore granitt-steiner fra singelen utenfor!! :hår:

Gjest Gjest
Skrevet

1) det er farlig å spise stein fra oppkjørselen for en valp. så lenge steinen ligger i magesekken vil det mest sannsynligvis gå bra, men når magesekken er full eller stein begynner å passere inn i tolvfingertarmen og inn i tynntarmen kan det skape problemer.store problemer om de setter seg fast.

2) forsøk å gi surkål noen dager. dette er langt og trevlete.kan dra med seg endel småstein.

3) sørg for at han ikke spiser småstein. ha evt på munnkurv når dere er ute slik at han ikke får det i seg.

blir han det minste slapp, eller beg å kaste opp bør du snarest oppsøke en dyreklinikk.

Hilsen dyrlege ( som har fjernet shingel, tamponger, konger,strømpebukser,barbiedukker og til og med colaflasker fra magene til hunder med glupsk apetitt)

Gjest Ninakanin
Skrevet

:hår:

det var dette jeg var redd for!

Han får vel i seg mellom 5 og 15 stein til dagen, avhengig av hvor teit han er og hvor treig jeg er... :klaske:

Men munnkurv, det nytter ikke det når vi går inn og ut av huset 15 ganger til dagen MINST for tissetrening!

Jeg må heller prøve å trene det bort på et vis... Huff. Vanskelig!!

Og surkål, vil han spise det?!

Gjest Gjest
Skrevet

hei!

om han vil spise surkål eller ikke er litt vanskelig å si.du kan forsøke å blande den med noe som smaker godt. eller varme den litt i microbølgeovnen sånn at den lukter litt mer spennende. ( må vel være like bra som småstein....=)

det er iallefall verdt et forsøk sånn som jeg ser det.

Lykke til , Hilsen dyrlege

Gjest Ninakanin
Skrevet

:ler:

Ja eller DRIT, som han også insisterte på å spise her en dag :ler:

Æææææææææsj, valper er ekleeeeee :hår:

Men jeg skal se om jeg ikke får lært ham av ved litt klikkertrening kanskje, prøve en mild metode først!

Stakar lille venn, håper ikke han er full av stein i mage og tarm..

Gjest gjest1
Skrevet

Munnkurv får du ikke tak i nå i dag og kanskje ikke til en valp?

Men har du et mykt tøystykke kan du lage en egen munnkurv (lag en remse, bind den bakerst rundt snuten - og fest bak ørene.)

Fjern den straks dere er på et sted der det er gress og ikke steiner. Valper vil ikke gjøre fra seg så langt hjemmefra, men jeg tror jeg ville satt en hjemmelaget munnkurv på valpen.

Hva grunnen være til at valpen eter steiner, burde kanskje veterinær her vite?

Gjest Ninakanin
Skrevet
Munnkurv får du ikke tak i nå i dag og kanskje ikke til en valp?

Men har du et mykt tøystykke kan du lage en egen munnkurv (lag en remse, bind den bakerst rundt snuten -  og fest bak ørene.)

Fjern den straks dere er på et sted der det er gress og ikke steiner. Valper vil ikke gjøre fra seg så langt hjemmefra, men jeg tror jeg ville satt en hjemmelaget munnkurv på valpen.

Hva grunnen være til at valpen eter steiner, burde kanskje veterinær her vite?

Mikke er tøff i trynet og går gledelig på do på tur han :ler:

Men stein finner han på merkelig vis overalt.. Små stein i gresset eller noen han har mistet fra tidligere som ligger i gangen.

så jeg tror det er gunstigere å trene bort selve atferden, sånn at han/jeg er trygg selv om jeg ikke ser hva fanten driver med!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og så tror jeg grunnen er så enkelt som at han klør i tennene, for han tygger på dem før han svelger ned :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Er du sikker på valpen svelger dem? Poppy gnafser også på stein, men de faller ut etter hun har tygd på dem en stund. Hun kan også gjemme dem i slarkeleppa, mellom gommene og leppene en god stund før de plopper ut.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Er du sikker på valpen svelger dem? Poppy gnafser også på stein, men de faller ut etter hun har tygd på dem en stund. Hun kan også gjemme dem i slarkeleppa, mellom gommene og leppene en god stund før de plopper ut.

SLARKELEPPA!? :hoho:

fuglehunder er så kuule :ler:

Håper dette er tilfelle!!! Men jeg lurer på hvordan han får det til iallefall. Jeg stikker fingrene inn i kjeften hans og finner ingenting...så tygger han igjen...og så finner jeg ingenting...og så tygger han igjen...og så videre!

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo ta røntgen av han for å sjekke om det er stein i magen hans, så får du bekreftet elelr avkreftet om de blir igjen i magen. Hunder er nærmest håpløse når det er noe de vil spise. Hunden jeg hadde kom inn med frossen hundedrit som han la seg ned på stuegulvet for å kose seg med... Han svelget både hårstrikker og andre ting, men det meste kom opp igjen. Usikker på om stein blir kastet opp...

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg var skråsikker på at min rakker hadde spist en sokk--en sånn tynn nylon-steps-sak. Jeg tok fra ham en, men fant ikke den andre. Heldigvis lå den langt inne i skapet.

Her om dagen spiste han hestemøkk vi fant langs veien. :sjokkert:

Og i går hadde han fått i seg så mye av en trepinne at han kastet opp. For ikke å snakke om at han slukte en sommerfugl som fløy ut av en blomsterbukett jeg fikk. :)

Vi maser og følger med ham, men allikevel...

Skrevet

Litt på side av saken, men hestemøkk skal man visst være veldig forsiktig med. Min hund eter tidvis alt hun kan komme over, men det kan visseligen være farlig. Leste det enten i hundesport eller rr-nytt. Det er visst noe med ormkuren som hester tar som kan bli vel heftig for hunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...