Gå til innhold

ingen vits..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En venn av meg erklærte denne helgen at det å gifte seg er ingen vits dersom man ikke har tenkt å starte familie..

Det er som å konfirmere seg bare for gavenes skyld... påstod han

Jeg ble skikkelig sint.. Selv om jeg ikke har noen planer om å gife meg med det første.. så håper jeg å gjøre det en dag.. og ikke FORDI jeg skal ha barn etterpå..

Jeg mener at valget om å ha barn er et helt uavhengig valg.. Jeg kan godt tenke meg å "bare være gift" i flere år uten å få barn..

Og selv om man ikke kan/vil få barn, så er det vel forståelig om man har lyst til å gifte seg..

Jeg mener at et ekteskap handler om to mennesker..

Valget om de to skal bli til fler er et annet.. uavhengig valg..

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Rar venn syns jeg :roll:

Jeg er helt enig med deg. Jeg er ikke engang sikker på om jeg vil ha barn i det hele tatt. Vi skal gifte oss fordi vi vil vise hele verden at det er oss som gjelder og fordi det føles trygt og godt å skulle bli ektefeller.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Vel, det har ganske mye å si hvis man feks skal kjøpe bolig sammen. Samboer er IKKE likestilt med ektefelle, og selv om man skriver gjensidig testamente osv. kommer samboer dårligere ut enn ektefelle dersom partneren skulle gå bort. (går på div. arveregler.)

Så det er ikke bare om man skal starte familie at det lønner seg. Men personlig har jeg vært veldig sta på at vi skal være gift før vi får barn, fordi ellers er mannen så godt som uten rettigheter, han blir ikke engang satt opp som barnets far hvis ikke moren samtykker... Så for meg har det litt sammenheng med det å starte familie faktisk.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja.. at mange setter det å gifte seg i sammenheng med det å starte familie er jeg klar over... men det er allikevel to selvstendige valg..

og ideen om at ekteskap er kun for å "kunne starte familie" var det jeg reagerte på..

han er forresten en rar venn, ja.. :) arrogant, påståelig osv..

Skrevet

Vi har tilsammen tre barn fra tidligere forhold og kommer nok ikke til å få noen sammen, men vi har tenkt til å gifte oss!

Skrevet

Hørtes ut som fyren i utgangspunktet ikke er for bryllup! helt enig i at det dreier seg om forholdet to personer har til hverandre. At det tradisjonelt er barn i ekteskap er jo ikke så rart, da det tidligere var "eneste" måten å leve sammen på. I dag er vi vel fristilte etter eget ønske?

PS! Vil si til Engel at rettighetene for far til barn i samboerskap er betraktelig styrket, og at rettigheter ovenfor hverandre i samboerskap uten barn lett kan reguleres gjennom gjensidig testamente og samboerkontrakt. Dette bør ikke være grunn alene til å gifte seg!

PPS! Søsteren min var gift da hun døde, og hadde sørget for testamente til sin mann, for ellers hadde visstnok foreldrene mine arvet noen prosent... (de hadde ikke barn). Så kanskje testamente er greia dersom man er gift uten barn? Ikke sikker på dette altå.

Skrevet

Engel har kloka ord om arv och rättigheter. Det ÄR skillnad att vara gift och att inte vara det, även om man kan komma runt skillnaderna med testamenten, samboavtal och förmånsskrivande på alla liv och pensionsförsäkringar.

I Sverige är det så att föräldrar ärver inte något om du är gift, allt tillfaller din make/maka och ev. barn. Endast om testamente saknas och du inte har några barn eller äkta hälft (ektefelle) så ärver föräldrarna.

Men... du som startade tråden. Är det inte så att man startar en familj även på två? Vad är det som säger att en familj kräver barn?

Att konfirmera sig för gåvorna kan inte liknas med ett äktenskap som ingås av kärlek. visst, man kan göra det till ett stort "spektakel", en stor show, för att få presenter men för mig och många andra är det ett löfte två människor emellan. "Det är VI nu, jag älskar dig och du mig". Man behöver inte heller gifta sig i kyrkan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...