Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Trenger hjelp til å finne fin klassisk musikk. Synes det er vanskelig å finne ut hva de forskjellige sangene heter. Har dere noen tips? Sånne "gamle gode svisker " fra Beethoven og Mozart osv :):digge:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva skal du bruke den til? Og skal du ha "sanger" eller instrumentalstykker?

Skrevet

Det meste av Grieg er veldig fint synes jeg... Ellers har du jo de 4 årstider av Vivaldi.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva skal du bruke den til? Og skal du ha "sanger"  eller instrumentalstykker?

Hva jeg skal bruke den til? Høre på.

Begge deler er greit.

Gjest Gjest_Blondie_*
Skrevet

Har ahem ... fortiden ... lite utvalg selv av klassisk musikk i CD-hyllen min. Men her er noen "must" (noe som er min subjektive vurdering):

- De fire årstider av Vivaldi

- Mozarts 40ende symfoni

- Eine Kleine Nachtmusikk - Mozart

- Great Operatic Choruses - en samlescd som inneholder kor sang fra forskjellige operaer

- Händels Messias

- Verdi's operaer

- Mozarts operaer, i hvertfall Tryllefløyten og Figaros Bryllup

- Smetanas Moldau

Du kan også kjøpe ting ala "Absolute Classic", eller du kan tasle inn i platebutikken og spørre pent.

Skrevet

Brandenburg Concerto er en av mine favoritter.

Gjest Gjest
Skrevet

Klassisk er jo så enormt mye da! Vil du ha typiske svisker, så kan du jo kjøpe en "absolute classical music" el.

Jeg personlig føler vel enkelte stykker har blit spilt litt for mye, og at de ikke gir meg så mye.

Men jeg kan nevne noen jeg liker:

Tsjaikovskij: serenade

Debussy

Ravel

arvo pärt

stravinskij: vårofferet

rachmaninovs klavermusikk

Liker også mye tidligmusikk, slik som feks palestrinas miserere.

Bethoven var jo også genial, symfoniene, da særlig no 2 er bra. Og selvsagt Bach, brandenburgerkonsertene. Jean baptiste Luly også.

Geir Tveitt, norsk musiker, men ikke like kjent.

ja, jeg liker visst litt forskjellig. Men må innrømme at jeg aldri hører på nyttårskonserten fra Wien, siden det blir litt for sviskete musikk.

Anbefaler deg forøvrig å høre litt på NRK Alltid Klassisk, da får man hørt litt av hvert, og klarer å velge seg ut noen favoritter

Gjest Fantus
Skrevet

Schubert: Den Ufullendte.

Veldig behagelig musikk, enkel å lære seg å like. Min favorittsymfoni.

Ellers:

Tsjaikovskij: Serenade for strykere i C-dur og Fiolinkonsert i D-dur

Dvorak: Symfoni nr: 8 og Symfoni nr: 9

Hvis du vil ha flere tips og er i nærheten av Oslo anbefaler jeg at du tar en tur innom Norsk Musikkforlag. Butikken ligger her, ikke langt fra domkirka. De som jobber i cd-avdelinga for klassisk musikk kan veldig mye, og er flinke til å anbefale musikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for mange fine tips! Jeg skal laste ned alle sammen. :) Bare kom med flere hvis dere har noen.

Skrevet

Pietro Mascagni - Intermezzo fra Cavalleria Rusticana :hjerte:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har tenkt å lære litt om klassisk musikk og snuse på om du tror det er noe for deg, så er det nok lurt å høre på litt forskjellig ja. Helt enig i at det er mye flott og variert på "alltid klassisk". Ellers kunne det sikkert være lurt å investere i en konsertbillett eller to? Eller operaen kanskje?

Og ikke velge noe altfor tungt første gangen.

Tchaikowsky, eller Schubert for eksempel.

Av opera kan man jo starte med Tryllefløyten eller La Boheme - eller Tosca kanskje, den har ikke så dust libretto som svært mange operaer har :ler: - man får en god historie i tillegg til flott sang og musikk.

Det første jeg likte av klassism musikk var Brahms' symfonier. Men det er visst egentlig å regne for tungt stoff, så hadde jeg visst bedre, så hadde jeg ikke starta med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...