Gå til innhold

Hvitvin til ost og kjeks

Anbefalte innlegg

Gjest glad i ost
Skrevet

Jeg har i alle år drukket rødvin til ost og kjeks (eller te i alkoholfrie settinger..). Her forleden prøvde jeg med en hvitvin til, og må innrømme at det ble reneste hallelujastemningen her i heimen. (Vi delte bare en flaske altså ;) ). Vinen het noe sånt som chateu Barriere og kostet 116 tror jeg. Ganske søt og sterk, minnet litt om dessertvin.

Dette var bare helt SINNSYKT godt! Spesielt i kombinasjon med de litt skarpe ostene og salt kjeks.. mmmm..

Dette er delvis en anbefaling - løp og kjøp - og delvis et spørsmål:

Har dere noen andre tips om hvitviner som passer til ost, gjerne litt billigere? Rødvin til ost kommer hvertfall aldri til å bli det samme etter dette! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vintage
Skrevet

Dette var interessant! Egentlig har jeg bare tenkt ost og rødvin, kremet ost og sherry/madeira. Det er jo det tradisjonelle.

Jeg ble nysjerrig, og kikket i prislisten fra polet, samt en annen liten vinbok jeg har, og fant ut at hvitvin til ost ikke er så merkelig. det er mange hvitviner som passer til ost.

Jeg leste at til f.eks. skarpe oster er det viktig med en fyldig hvitvin, gjerne en Chardonnay. En enklere vin vil "forsvinne" i den kraftige ostesmaken. De kraftige vinene er samtidig dyrere, så det blir en utfordring økonomisk.

Men skal du ha en eller flere skarpe oster med, bør nok vinen bestemmes ut i fra dette, tror jeg. Skal det bare være milde oster, kan en mildere og billigere vin velges. En Moselland Riesling Kabinett (kr 79,50) er ihvertfall anbefalt i prislisten.

En Cardonnayvin er denne:

Michel Laroche:Languedoc-Roussillon, kr 99,90.

Må legge til at jeg overhodet ikke er noen vinekspert, så kanskje noen andre har noen bedre forslag. :perebrus:

Skrevet

Både rød og hvit fungerer til ost, men til blåmuggoster fungerer søte hvitviner, portvin eller sherry best. Rødvin fungerer aller dårligst med blåmuggoster.

Gjest glad i ost
Skrevet

Ja jeg er jo veldig glad i skarpe oster, spesielt blåmuggost, så det forklarer vel hvorfor denne vinen smakte spesielt godt. Det er ganske så søt!

Det var så utrolig deilig å bli så positivt overrasket av en vin, vi satt og luktet og smattet og sa Herreguuuud så god denne vinen var hele tiden. Og det på en helt vanlig hverdag. :)

Tror jeg skal spørre litt på polet neste gang jeg er der.

Takk for svar!

Skrevet (endret)

Ost og portvin er en fin kombinasjon!

Endret av Brunhilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...