Gå til innhold

planlegging av bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal ikke gifte meg, iallfall ikke enda ... venter på at kjæresten frir ... :sjenert:

Men har hatt en diskusjon med kjæresten angående hvor lang tid man trenger på å forberede et bryllup. Vi tenkte å gifte oss innen 1- 1 1/2 år etter at vi blir forlovet, er dette for kort tid til å planlegge bryllup på ?

Når vi engang gifter oss blir det ikke noe stort bryllup, har ikke stor slekt noen av oss ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror 1 - 1 1/2 år er veldig vanlig tidsperspektiv på planlegging av bryllup. Vi bestemte oss for å gifte oss et drøyt år før bryllupet skal stå, og vi skal ha stor fest.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi hadde 7-8 måneder til rådighet, og det har vært ganske bra tid.

1-1,5 år må holde i massevis.

Skrevet

Har hørt at man trenger ca 1 år på å planlegge et bryllup, for oss blir det ca 18 mnd med tid til planlegging.

Hvor mye tid du trenger avhenger av hvor stort bryllup du skal ha, hvor og hvordan du skal ha det. Skal du ha et bryllup med 200 gjester og middelaldertema, trenger du mer tid enn til et bryllup med 20 gjester :)

Et år er nok et godt utgangspunkt, men man klarer det helt sikkert på kortere tid også!

Gjest Gjest
Skrevet
Har hørt at man trenger ca 1 år på å planlegge et bryllup,

.......

Et år er nok et godt utgangspunkt, men man klarer det helt sikkert på kortere tid også!

Vi brukte under 1 år, kanskje 8 måneder fra datoen var satt. Vi syns dette var kjempegod tid. Gjorde ikke noe spesielt før de to siste månedene. Andre venner av oss som har giftet seg i det siste brukte også mindre tid.

Når du har god tid så blir det gjerne til at en ombestemmer seg ørten ganger. Ofte blir det like bra å velge det første. Gjestene ligger iallfall ikke merke til det.

Dersom kjolen skal bestilles kan det ta noen måneder. Videre kan det være lurt å sjekke hvor populær kirken og lokalet er. Bortsett fra det kan en planlegge et bryllup på 1-2 uker tror jeg. Det spørs jo hvor detaljfokusert en ønsker å være.

Dersom en skal ha håndlagede invitasjoner med all slags selvlaget pynt, sier det seg selv at det kan ta litt tid. Det samme dersom en skal detaljbestemme bretting av servietter, lysestakepynt, klær til evt brudebarn etc.

Rammen du legger for bryllupet ditt har med andre ord stor påvirkning på hvor lang tid det vil ta.

Skrevet

Personlig har jeg sansen for at forlovelsestiden ikke er lenger enn 6 mndr til NØD ett år. Jeg forstår hvorfor mange gjør det på en annen måte.

Når vi gifter oss om knappe fire uker ( :hoppe: ) vil vi ha vært forlovet i nesten 4 mndr. Kunne godt å gått litt lenger tid, men vi reiser til asia på utveksling noen uker etter + en del andre ting. Ville ikke ha vinterbryllup, og ville ikke vente til neste sommer, for det ble for lang forlovelse for vår smak.

Jeg synes det går helt freit å planlegge på den tiden. I tillegg har vi hatt eksamner, jeg har ligget syk det siste halvåret og vi styrer med utleie av leilighet ol. Vet om folk som har gjort det på kortere tid også.

Kommer vel egentlig an på hvordan man velger å bruke tiden, og hva man ønsker for dagen, tenker i allefall jeg!

Krysser fingerene for at kjæresten din frir snart! :blunke:

Skrevet

Vi hadde planlagt å bruke nesten to år. Men etter å ha "kastet bort" det første halvåret på å finne ut om vi skulle ha kristelig eller borgelig bryllup, bestemte vi oss for å sette opp dampen.

Resultatet ble at vi flyttet bryllupet et år, og det meste vil ha blitt planlagt nå de siste 7 mnd. (Litt tid igjen ennå, men det virker ikke som noe stress så langt.)

Kirke og kjole, som var de tingene vi forventet at skulle være vanskelig/ta tid, falt på plass helt av seg selv.

Ett år bør holde i massevis, men mindre du skal detaljplanlegge alt, eller ombestemme deg mange ganger.

Gjest gjest 0
Skrevet

Det avhenger av hvor lang tid i forveien du må bestille kirke/lokaler for å få det du ønsker deg. Ellers kan man alltids planlegge et bryllup på noen få mnd...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bestilte kirke og selskapslokale 6 mnd i forveien, men gjorde ikke noe mer planlegging før det var ca 3mnd igjen.

Men alle er forskjellige. Noen jobber effektivt mens andre bruker ett år på å bla i brudemagasiner.

Uansett har du ett år holder det i massevis.

Gjest Gjest
Skrevet

For oss går det nesten to år fra forlovelse til bryllup. Var mye fordi min søster skulle gifte seg i år...

Synes det blir i lengste laget å vente. Skulle gjerne ha giftet meg i år istedet, men syntes det ble vel mye på et år. (Foreldrene våre fyller også 50 på dette tidsrommet.)

Når bryllupet hennes ble avlyst syntes min kjære det ble for mye stress å flytte bryllupet fram... (Han liker ikke stress, mens jeg gjerne skulle flyttet det...)

Men som alt er nå er det like greit. Skal flytte, så har nok annet å tenke på :)

Skrevet
For oss går det nesten to år fra forlovelse til bryllup. Var mye fordi min søster skulle gifte seg i år...

Synes det blir i lengste laget å vente. Skulle gjerne ha giftet meg i år istedet, men syntes det ble vel mye på et år. (Foreldrene våre fyller også 50 på dette tidsrommet.)

Når bryllupet hennes ble avlyst syntes min kjære det ble for mye stress å flytte bryllupet fram... (Han liker ikke stress, mens jeg gjerne skulle flyttet det...)

Men som alt er nå er det like greit. Skal flytte, så har nok annet å tenke på  :)

Vil bare gi en :klem: til søstern din! Sikkert ikke lett å avlyse et bryllup uansett hva årsaken måtte være!! :klem:

Skrevet

Det kan ikke være lett nei.

Jeg er helt i begynnelsen av planleggingsfasen selv, min elskede fridde i går, og tror nok at jeg trenger et år på å planlegge dette, men håper vi kan finne en dato neste sommer. Han antydet jo "kanskje neste år" i går, men med hodet langt oppe i skyene har vi ikke konsentrert oss om å dsette noen dato enda.

Jeg ønsker nok å "detaljplanlegge" litt, noe håndlagede detaljer, og vi skal dessuten planlegge dette på avstand, da det hele skal finne sted 35 milø unna der vi bor. Den kirka jeg føler sterkest tilhøright er dessuten meget populær, så det kan være trangt om datoene, og vi sogner jo ikke dit (ettersom vi bor 35 mil unna...) så jeg vet ikke hva som er muligå få til. Men, vi har jo opptil 4 alternative kriker vi har en vis tilknytnign til, så vi skal nok finne en.

Vil nok tro at med 1-1,5 år har du god nok tid ja.

Skrevet

Går helt fint å planlegge og organisere et bryllup på under 1/2 år, men da kan dere fort risikere at dere ikke får lokalet, kirka, kjolen etc som dere ønsker. Kommer an på hvor populær datoen dere har valgt er for andre brudepar. Selv var vi heldigvis ute i veldig god tid med å bestille lokale og fotograf. Alle helger i 2006 var fullbooket på lokalet vårt allerede i fjor høst.

Etter at det som "hastet" var bestilt la jeg hele planlegginga på is til det var ca 6 måneder igjen.

Skrevet

Takk til alle for svar! :)

Venter fortsatt på at kjæresten skal fri ... men men.

Det kan ikke være lett nei.

Jeg er helt i begynnelsen av planleggingsfasen selv, min elskede fridde i går, og tror nok at jeg trenger et år på å planlegge dette, men håper vi kan finne en dato neste sommer. Han antydet jo "kanskje neste år" i går, men med hodet langt oppe i skyene har vi ikke konsentrert oss om å dsette noen dato enda.

Jeg ønsker nok å "detaljplanlegge" litt, noe håndlagede detaljer, og vi skal dessuten planlegge dette på avstand, da det hele skal finne sted 35 milø unna der vi bor. Den kirka jeg føler sterkest tilhøright er dessuten meget populær, så det kan være trangt om datoene, og vi sogner jo ikke dit (ettersom vi bor 35 mil unna...) så jeg vet ikke hva som er muligå få til. Men, vi har jo opptil 4 alternative kriker vi har en vis tilknytnign til, så vi skal nok finne en.

Vil nok tro at med 1-1,5 år har du god nok tid ja.

Du er så heldig som ble fridd til igår! Gratulerer!! :)

Skrevet

Ja, jeg er kjempeheldig, og svever omkring på en sky av glede. Det er tre dager siedn nå, men jeg er langt fra å lande med begge bena på jorda enda, og å planlegge bryllup er kjempekoselig.

Jeg tror nok at vi skal planlegge dette på et år, for vi tenker å holde bryllup neste sommer, dersom vi får det til. Det er i alle fall det vi snakker om nå.

Skrevet

Gratulerer Malama! :-D

Selv er jeg forlovet og kommer til å være det en god stund til. Vi ønsker å ha en solid økonomi og begges utdannelser på plass før vi inviterer til bryllup.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde nøyaktig 5 måneder fra han fridde (totalt uventet) og til bryllupet. Jeg syns vi hadde mer enn nok tid på oss, kunne klart hele greia på et par måneder. Det som tok lengst tid var å sy kjolene til meg selv, forlover og brudepike.

vi hadde et relativt stort bryllup, 70 til middag og 100 til festen etterpå.

Skrevet

Han fridde!!! Har ikke satt dato enda, men det blir til sommeren:) *såååå lykkelig og glad* og ringen var utrolig fin ... Teria er et eneste stort glis nå ;)

Skrevet

Gratulerer!!!

I know the feeling.

Jeg var et stort glis, uten mulighet til å slutte å smile i flere dager. Og fortsatt svever jeg på en rosa sky.

Kos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...