Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger innspill her :)

Hvilket vaskemiddel/metode synes dere damer er best for å holde det hvite tøyet skikkelig hvitt vask etter vask etter vask....?

Hva er best til å "reparere" misfarginger på hvitt tøy med? (ikke klor).

Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet

blenda og flekkfjerner(den rosa boksen, husker ikke hva den heter)

Skrevet

Når det gjelder flekker er det ingenting som slår zalo, ta litt på flekken og gjennomfør en vanlig vask. SLÅR ALDRI FEIL. Når det gjelder å beholde hvite klær hvite synes jeg det er viktig å vaske kun hvite klær sammen, samt å vaske på høyest mulig grader innimellom.

Skrevet

Omo Ultra er det beste. Ellers er nylonvask eller zalo ypperlig til flekkfjerning.

Skrevet

Blenda, vanish til flekker, høy temperatur (ikke til syntetiske klær, da blir de grå), tørking i sola om mulig, og ikke blande inn klær med andre farger, ikke engang lyse.

Skrevet

Takk takk :)

Zalo bruker jeg ofte på flekker selv. Det er mer misfarging på store partier seg ikke helt har grepet på.

Vasket nettopp 3 hvite sommerskjorter for mannen min og de var alle gulaktige over nakke og rygg. Tror det kommer av en kombinasjon av en solkrem vi har og svette. Håper å få dem helt hvite igjen, siden 2 av dem var helt nye.

Kan jo hende at jeg kan vaske dem en runde med Zalo og se..

Skrevet

Skjorter som er gulnet i nakken sprayer jeg med flekkfjerner, lar den virke litt, og vasker så med blenda på så høy temperatur som skjortene tåler.

Skrevet

for å få min misfargede (lysegule) bunadskjorte hvit igjen var biotex pulver for hvit vask helt genialt (samt mammas rene vann da, det er nemlig vannet her vi bor som misfarger den i utgangspunktet...)

Personlig bruker jeg vansih for flekkfjerning, og synes det virker greit.

Gjest Gjest
Skrevet

Blenda vasker hvitt. Omo vasker grått.

Det hjelper også å tørke hvitt tøy ute i sola, så blir det bleket hvitere.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Drar opp denne igjen.

Har en del topper i hvit bomull og lin. (Enten eller, ikke blandet) Flere av disse har ulekre gule flekker under armene.

I dag har jeg vasket de på 40 grader. Sprayet de først med BioTex der det var flekker. Bruke Omo Ultra vasketabletter og 1 1/2 skje Vanish. Kjørte eget flekkfjerningsprogram i maskinen. Og de er pokker i meg like gule fremdeles.

Hva kan jeg prøve på nå? Har ikke prøvd Zalo, mulig det funker. Bør jeg prøve med Blenda i stedet for Omo? Kjøre på høyere temperatur? Hvor høy temp tåler egentlig lin?

Gjorde det samme med bomullslaken med litt blodflekker på, og det ser ut til å ha fungert på lakenet. Nå er vel blodflekkene ferskere enn svetteflekkene, men toppene har jo blitt vasket flere ganger, så det er jo ikke skikkelig gammel svette heller.

Har også en hvit topp med litt sjokoladeflekk på. Den fikk samme behandling, men flekken er heller ikke borte. Hva kan bite bedre på sjokolade?

Catzy

Skrevet
Hvor høy temp tåler egentlig lin?

Hentet fra http://www.miele.no/text.cfm?path=5,80

"Lin

Vasking: Hvitt og bleket linstoff vaskes ved høye temperaturer inntil 60 ºC. Klær som er farget vaskes med finvaskemiddel uten optiske blekemidler ved en temperatur inntil 40 ºC. Fargeektheten til stoffet må imidlertid testes: Legg et hjørne av klesplagget mellom to hvite stofflag og stryk det med varmt dampstrykejern. Hvis fargen smitter over på det hvite stoffet, betyr det at stoffet farger av. Lin krøller svært lett, og skal derfor ikke sentrifugeres, eller bare sentrifugeres forsiktig.".

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg leste noe om at hvitt tøy kan bli grått hvis man bruker vaskemiddel med blekemiddel, f.eks. Blenda hvitt. Det er fordi tøyet er farget hvitt. Blekemiddel fjerner hvitfargen, og så blir det grått.

Synes også det er vanskelig å få bort gule flekker under armene på hvite bluser. Venter spent på gode råd her.

Skrevet

Fjellsnipa: Syntetiske hvite plagg blir grå, slik du beskriver. Naturlige tekstiler blir hvite(re?).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...