Gå til innhold

flislegge gulvet selv

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er ikke akkurat handyman. Men har lenge hatt planer om å få flislagt gulvet i gangen. Det er ikke stort areal det er snakkt om.

hvor vanskelig kan det egentlig være? Har lyst til å klare det på egen hånd, siden jeg har fått så mye hjelp fra andre før.

Er det ikke bare å klæsje på "limet" og legge flisene rett?(enkelt sagt) Jeg vil vel kunne få litt veiledning i butikken også. Men er det mye man kan gjøre feil? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Akkurat det å legge flisene er ikke vanskelig. Det som er viktig er at forarbeidet er gjort skikkelig - at underlaget er egnet/klart til å fliselegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det kan vel være lurt å kjøpe en flisekutter? en jeg kjenner sagde over alle flisene, men det frykter jeg at jeg ikke er så flink til...

Og har noen forresten link til enkle fine fliser til å ha i en liten gang som er malt i lys farge?

Hvilke flisebutikker anbeales for en med ikke altfor mye penger?

Takker for svar, nå begynner jeg nesten å tro at jeg skal klare dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Flisekutter kan du leie i flisebutikken. :)

Jeg anbefaler deg å ta en runde i forskjellige flisebutikker, både for å sjekke utvalg og priser, men også for å snappe opp råd og tips.

Her finner du fremgangsmåte.

Lykke til. Det er utrolig kjekt å få slikt til selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thalassa

pappa bruker "sukkerbiter" for å få lagt flisene med riktig mm avstand. Jeg ville nok tatt meg en tur i flisebutikken jeg ass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om veldig mange som legger fliser selv og får et flott resultat.

Jeg kjenner en som er flislegger, men han er litt slurvete. ;)

Jeg har sett at Biltema har flisekutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Du får kjøpt plastkryss i flisebutikken som enkelt gjør at du får lik avstand mellom flisene. Vær obs dersom det er skjevhet i veggene - bruk øyemål også, ikke bare stol på kryssene.

Ser det bra ut - så er det bra!

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thalassa
Du får kjøpt plastkryss i flisebutikken som enkelt gjør at du får lik avstand mellom flisene. Vær obs dersom det er skjevhet i veggene - bruk øyemål også, ikke bare stol på kryssene.

Ser det bra - så er det bra!

plastkryss = sukkerbiter ;) litt inside håndarbeider snakk for ya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt fliser på gulvet selv jeg, ble fint det.

Og jeg er ingen handyman.

Brukte sånne kryss greier og leide fliseskutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kanskje låne deg en bok på biblioteket e.l. for å føle deg litt mer i "gamet" før du starter flisleggingen.

Vi (les: mannen min) flisla gulv og vegger på bad selv & det gikk utrolig greit. Vær imidlertid obs på at rette rader istedet for på skrå er mye enklere å legge. Det som legges "skrått" kan skape mye måling og hodebry, masse frustrasjon og anger :ler:

Kanskje nettsiden til bladet "Gjør det selv" har tips liggende ute. Det var fra dem vi kjøpte vår bok (slik pusser du opp badet...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanslig å legge fliser (det verste er egentlig å vaske bort overskuddet av fugingen etterpå)

lei eller kjøp deg en fliskutter (ellers så¨er det ,mange butikker som ordner dette for deg)

og hør om tips der du kjøper flisene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for mange gode tips og oppløftende ord, snart begynner jeg å få troa på at jeg skal klare dette selv! :tommel:

Eneste hindringen jeg ser nå er at gulvet jeg har her fra før er et plastbelegg fra 60-tallet, jeg må vel fjerne det først? det sitter limt på, men jeg vil klare å rive det av. Men limet blir jo sittende igjen, så jeg må vel eventuelt fjerne det og?

Har bestemt meg for noen helt enkle beige fliser. Gangen er svært liten, og det står noe i alle hjørnene, så jeg trenger ikke å tenke på symmetri i forhold til hvordan flisene blir kuttet. Og skal ikke lage noen avanserte mønstre, det synes jeg ikke er noe fint heller.

Jeg kan heldigvis ikke gjøre så mye galt her tror jeg, for det kan iallefall ikke bli verre enn det det er nå. I verste fall må jeg leie inn noen til å gjøre det hvis forsøket mitt blir mislykket *tenker positivt* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...