Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg og min samboer vil finne på noe spennende i ferien, men har ikke råd til sydentur, har vel 10.000 til rådighet.

jeg begyndte å tenke på og kjøre til tyskland, frankrike avt. italia i 1-2 uker.

hvor mye kommer den totale summen på da?

mer enn sydentur med fly? altså rundt 17.000 for 2 pers i 1 uke?

noen råd eller tips?

trenger ferie forslag som gjerne er billige men varme og solfylte med fine strender og sjarmerende natur og folk.

hvordan er det med campisng plasser i andre land i europa, er det like mye utvalg som vi har i norge?eller går det mange mange mil fra camping til camping?

hva er viktig og ha med spesielt på biltur?

kart og kompass ,gps ,språkbøker, pass og visa?

trenger seriøst råd og tips fra noen som kan til en som er helt grønn når det gjelder bilferie ut av norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bilferie er en deilig måte å feriere på da, etter min mening den aller beste :) Friheten til å gjøre alt eller intet helst sammen med Helten, se nye ting sammen som du ikke kan lese om i noen skreddersydd brosjyre være bare dere men at det hele tiden skjer nytt, å kunne kjøre etter værkartet egentlig uten helt å vite annet enn i ca hvilket land du kommer til å drikke vin sammen med sambo'n i imorra er jo bare herlig da. Men det er ikke akkurat den billigste måten å feriere på, selv om du velger å ligge i telt eller hytte. Dog sparer dere seff masse om du kjøper mat på den lokale supern, smører egen mat og tilbereder middagen selv.

Det aller billigste du kan gjøre er charter, aller billigst restplasser. Sjekk f.eks sagasolreiser eller berg-hansen.no så kan du få fly&hotell/leilighet ned til 1000-2000/pers for 1-2 uker, om dere kan reise før skoleslutt. Etter det pleier også restplassprisene å øke betraktelig men vil sannsynligvis fortsatt være billigste veien til sol og fine strender. Pakk kofferten imorra og dere har godt med penger til overs for shopping ;)

Ellers tror jeg dere bør kompromisse litt. 1-2 uker ned til italia eller frankrike høres lite ut, jeg mener dere iallefall bør ha 2,5 uker. Med mindre du kjører non-stop tar det fra topp av DK 2 dager á 7-9 timers kjøring hver vei (innlagt gode pauser til tanking og mat) ned til andre siden av alpene. For ferier på 1,5 uke er Danmark, Polen, MidtTyskland, eller Be-Ne-Lux passe avstand for god ferie (bare min mening..). Dere må iallefall regne 500 pr pers pr dag. Så regner du feriens lengde og km ut ifra det..

Gjest Gjest
Skrevet

det er faktisk ganske dyrt å kjøre så langt. har hørt av noen som har kjørt norge-spania at det er ekstremt mange bomstasjoner nedover kontinentet. pluss all den bensinen.... så å kjøre til spania blir fort like dyrt som å ta fly (og hotell) dit...

Gjest Gjest
Skrevet

For ordens skyld: camping i tidl. østblokkland kan jeg ikke svare på. Vest/sentral/søreuropa har campingplasser som jevnt over er av en bedre standard enn de nordiske. De ser heller ikke rart på deg der om du kommer med annet enn polert campingvogn med terrasse og gjerde ;) I telt betaler du separat for bil, telt og antall gjester: regn i snitt totalt 75-150 kr pr natt pr pers.

Husk visa, pass, tannbørste, god musikk og el.kjølebag til kaldt drikke - pluss alt hva bilen kan romme: sommerkjoler, yndlingsputer, strandstoler, vinåpner, neglfil..;) Din aller beste anskaffelse er en god kartbok som også viser campingplasser, badestrender, turistattraksjoner og spesielt fine veistrekninger (ofte markert med grønt-). I tillegg bør den være lett bla i. Jo lenger sørover og jo høyere * desto mer sannsynlig er det at campingplassen også rommer både bassenger og flere resturanter. Kjører du langs kysten er faktisk campingplasser en ganske sikker faktor for å finne flotte strender (hoteller/moteller plasserer de overalt men camperende europeere vil ha strand..)

Kompass: hehe. Gps: tar bort moroa ved å kjøre seg bort og oppdage nye steder. Kjør småveier jo mindre jo bedre. Hvor langt går turen pr dag: med tanking og spisestopper kan du regne i snitt 100 km/t på motorvei og 60 km/t på landevei. Har dere ett spesielt land for øyet er mitt førstevalg Politikens 'Turen går til..' å anbefale. Ikke akkurat kul ikke akkurat fryktelig filosofisk eller for detaljert men du vet akkurat litt om hvert område :)

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...