Gå til innhold

Eiensomsmegler timebetalt istedet for provisjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har begynt å tenke på å selge leiligheten min. Tilsvarende leiligheter i borettslaget har siste året alle sammen gått 200.000 til 400.000 over prisantydning. jeg frykter at en vanlig kontrakt med eiendomsmegler vil gjøre at eiendomsmegler vil ta en veldig stor del av gevinsten over prisantydning. Det er ikke noe problem å få solgt leiligheten, veldig mange har vært inne i budrundene når de andre leilighetene har blitt solgt, det er nok av interesserte. Dette er av typen leilighet som selger seg selv, siden jeg vet det er mange som har vist sin interesse til borettslaget for å få kjøpt her.

Er det noen som har erfaring med å betale megler på timebasis, så man slipper å betale nesten hele salgsgevinsten som provisjon til megler?

Jeg har dårlig erfaring fra sist jeg brukte megler, han slurvet mye med papirene som gjorde at jeg kom opp i problemer i etterkant. Finnes det fortsatt meglere sokm er jurister? (han jeg brukte sist kunne heller ikke jussen sin, så det skapte problemer i etterkant..)

Og er det ikke underlig at ikke prisantydning snart bli oppjustert når alle leilighetene går langt over pris? Det er jo når leiligheten går over pris at megler tjener mye penger.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesten
Skrevet

jeg brukte en eiendomsmegler som hadde "orden" og dvs. skikkelig orden i papirene men problemet der var at h*n ikke var noe til selger... og når jeg fikk inn bud på leiligheten så gadd ikke h*n å gjøre noe mer rådgiving heller.. jeg burde være fornøyd nok... blææh.. Syns det var en kjedelig situasjon for meg.

intervju flere eiendomsmeglere fra flere forskjellige firmaer og velg den som du har best "magefølelse"

har aldri hørt om betaling på timebasis og jeg lurer på om du får igjennom en sånn ordning siden eiendomsmeglere gidder ikke å la seg styre sånn

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

For ikke lenge siden var det oppe til debatt ang de høye provisjonene til meglerne. Lederen for eiendomsmeglerforbundet gikk da ut og uttalte seg, og sa at alle kunder som ønsker det kan få megler på timebasis. han uttalte seg på vegne av hele bransjen, så da regner jeg med de enkelte kontorene følger opp?

Som sagt står det folk i kø for å kjøpe leilighet her jeg bor. Det har vært mange med i alle budrundene. Jeg trenger ingen "selger" når så mange ønsker å kjøpe og allerede har vært på visning på andre leiligheter i nærmiljøet og vet de vil bo her.

Og du tenker ikke over hvor viktig det er med orden i det formelle før du har hatt en megler som ikke har vært ryddig. Det ble ganske dyrt for meg sist jeg brukte melger, ville heller fått lavere pris og unngått det bråket jeg opplevde (måtte kontakte en jurist for bistand etterpå i forhold til kjøperen..)

Ingen andre som har brukt megler på timelønn, og kan fortelle meg om fordeler/ulemper?

Skrevet

Hva med å prøve å selge selv? Om folk står i kø, så bør du jo kunne klare det. Så tar du kontakt med en advokat og får orden på det juridiske...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...