Gå til innhold

Adecco stjeler tillegget mitt!

Fremhevede innlegg

Gjest Lille Mille
Skrevet

Jeg har sommerjobb i en stor hagesenterkjede gjennom Adecco, og fikk nå vite at de andre, som er ansatt gjennom butikken har 40 kr mer i timen i helligdagstillegg enn meg. Og butikksjefen bekreftet at vi fra Adecco er ganske så dyre i drift.

Synes det er ufattelig dårlig gjort av Adecco å betale oss så mye mindre. Ved å gi oss samme tillegg som de andre hadde de sikkert hatt et solid overskudd allikevel! :frustrert:

I tillegg får alle den samme lønna på vanlige dager, enten de er 20 år (som meg), eller har 30 års arbeidserfaring. Jeg visste at butikk er dårlig betalt og at vikarbyråene tar mye av mellomlegget, men det får da være grenser!

Andre erfaringer eller kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd, og jeg har jobbet i flere vikarbyrårer. Faktisk har jeg ofte fått betydelig bedre lønn enn de som har vært ansatt direkte i bedriften.

Skrevet

Ta det opp med dem. Et år jeg jobbet i vikarbyrå fikk jeg 7 kroner mindre i timen enn de som var ansatt direkte. Det var tilfeldig at vi innleide vikarer fikk vite dette. Vi snakket med byrået og fagforeningsleder på arbeidsplassen gjorde det samme. Vips, så hadde vi lik lønn som alle andre vikarer! :)

Gjest Lille Mille
Skrevet

Hvilke bransjer dreier dette seg om?

Sist jeg jobbet for samme byrå fikk jeg samme lønn som de ansatte, og regnet jo med at det var en selvfølge?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis kjeden du jobber for er villig til å betale høyere pris for tillegget ditt, kan du sikkert også gå opp til samme tillegg som de faste ansatte.. Det er jo slik at vikarbyrået gir deg en lønn/et tillegg og fakturerer kjeden for et avtalt beløp. Er litt tilbud/etterspørsel dette! Men siden du jobber i en stor hagekjede har de sikkert en avtale om at alle innleide vikarer får likt, derfor vanskeligere for deg personlig å forhandle.

Gjest Lille Mille
Skrevet

Men er det rett at jeg skal få 145 kr/t på helligdagene, mens de faste vikarene uten ansennitet får 180 kr/t?

Sjefen bekreftet at vi fra Adecco koster butikken mye mere enn lønna med UB-tillegg, og ble overrasket over at vi ikke får like mye i lønn som vikarene ansatt gjennom butikken.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det er da helt vanlig at vikarer gjennom byråer får mindre ennn direkte ansatte, nettopp fordi det koster mere, når byrået også skal ha betalt. Men dersom du ikke får tillegg i helgene bør du klage på det, for det har du jo krav på. Du kan også forhandle om lønna di med konsulenten din, dersom du mener at du gjør en god jobb.

Gjest Gjest
Skrevet

Du er ansatt hos Adecco. Det er en dårlig deal hvis du ikke får helgetillegg. Lønna må du jo forhandle hos Adecco. Adecco har jo en avtale med firmaet om en vare de skal skaffe dem (deg) til en fast pris. Hva de andre der tjener, er jo ikke relevant, egentlig. Jeg har opplevd å tjene mer som Adecco-ansatt enn de faste ansatte i det firmaet.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan få både bedre og dårlige lønn enn de andre ansatte, via vikarbyrå (kommer an på ørten faktorer; type jobb, din kompetanse, firmaets grense for hvor mye de vil betale for deg, differansen mellom hva firmaet vil betale for deg og hva vikarbyrået vil gi deg etc). Få firmaer ville ansatt vikarer gjennom byrå, om de skulle ha like godt betalt som de andre ansatte, da ville jo prisen for vikaren vært enorm.

Det er feil å si at vikarbyrået stjeler av deg, for de er faktisk avhengige av en inntekt de også, for å kunne lønne sine ansatte og holde vikarbyrået i drift. Det blir som å sammenligne med en butikk, om Rimi hadde solgt pølser til samme pris som det hadde kostet å produsere dem, hadde ikke Rimi eksistert lenge for å si det sånn.

Slike byråer er en business i seg selv, deres mål er ikke, som hos Aetat, å få befolkningen ut i arbeid, men å gå i overskudd som et hvilket som helst annet firma. Som arbeidstaker er du ansatt hos byrået, og du har rettigheter i følge arbeidsmiljøloven.

Kan du ikke be om å bli fast ansatt hos firmaet du er utleid til?

Gjest Lille Mille
Skrevet

Men hva er forskjellen på om det er hverdag eller helligdag?

Hverdager gir de meg 105 kr, som er minstelønn for de ansatte på hagesenteret. Og da betaler jo senterkjeden Adecco mye mer enn disse 105 kronene.

Så hva er forskjellen på søndager?

Om lønnen til de vanlig ansatte uten ansennitet er 180 kr/t disse dagene, så hvorfor kan jeg ikke få det samme i dette tilfellet også?

Jeg regner da med at hagesenterkjeden betaler Adecco like mye i mellomlegg søndager som andre dager, bare at Adecco tjener mere på meg på helligdagene.

Butikksjefen ble jo som sagt meget forundret da hun fikk opplyst at helligdagstillegget mitt er så mye mindre enn de andres.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har jobbet for Adecco (på fabrikk) og da fikk jeg like mye som de andre fast ansatte på mitt lønnsnivå, og likt tillegg. Men Adecco snøyt noen av oss vikarer for en time annenhver uke. Dette var en time vi stengte fabrikken tidligere, men som oppdragsgiver likevel betalte oss for. De av oss som var klar over det skrev opp dette på timelista og fikk betalt for den timen, men de som ikke var klar over det skrev det jo ikke opp, og Adecco opplyste dem heller aldri om det og beholdt pengene selv....helt til vi andre ble obs på at noen ikke var klar over den betalte fritimen og fortalte dem det. Dermed måtte Adecco punge ut med etterbetaling for ni måneder tilbake :sjarmor: .

Nå jobber jeg fast stilling for Adecco, og må hele tiden passe på at jeg skriver opp alt jeg har krav på, for skriver jeg opp for mye så blir det strøket, men skriver jeg på for lite må du ikke tro de føyer det på for meg.....da beholder de pengene selv. Jeg vil ikke kalle Adecco et veldig seriøst firma som hele tiden er ute etter å snyte oss på lønna, må hele tiden ta rede på hva jeg har krav på. Slitsomt, men man kommer inn i det etterhvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Om du ikke ble opplyst om tilleggstimen skulle du ha klaget til konsulenten din! Noen av de burde ikke hatt jobben.. Det er deres oppgave å føre ned timene dine, slik at du får rett av alle tillegg og det er det visse konsulenter som slurver med. Ikke gidder å sjekke det man skriver mener jeg, noen syns det er vanskelig å forstå timeliste-skrivingen i starten og da bør konsulenten sjekke at det står i rette kolonner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...