Gå til innhold

hvor i oslo ville du aaaldri ha bodd?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

jeg ville selv aldri ha bodd midt i sentrum..åga bråk! støy,økonomi og parkering!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri bodd på Holmlia (mye gjenger), Stovner (mye bråk og gjenger), Furuset (mye gjenger og kriminalitet), Sinsen (mye forurensing), visse utvalgte plasser i sentrum.

Og faktisk ikke Holmenkollen. Etter å ha jobbet der oppe så jeg at de er kronisk plaget av tjukk tåke (hva skal du med utsikt da?), myyye snø om vinteren og generelt en mye kaldere tempratur enn resten av byen. Også tar det så lang tid med kollektiv traffikken.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Tja.... Jeg har definitivt preferanser på hvor i Oslo jeg helst vil bo, og hvor det virker mindre attraktivt.

Men aaaaldri. Det er å overdrive. Hadde jeg hatt dårligere økonomi hadde det gått helt greit å bo på et av stedene lenger ned på listen min også

Skrevet (endret)

Tja, antagelig på vestkanten, som f. eks Holmenkollen, Frogner o.l eller midt i sentrum. Jeg er selv oppvokst på østkanten, noen her har allerede nevt et av de stedene jeg er oppvokst og det er tydelig at enkelte steder er fremstilt verre enn de egentlig er. Nå skal det sies at enkelte steder på østkanten ville jeg nok ikke ha bodd, men ville ha foretrukket det framfor å bo på tjukkeste vestkanten. Og det handler ikke om å ha dårlig råd, jeg har bare negative erfaringer med vestkanten og andre "snobbestrøk". Det gjelder selvsagt ikke alle steder på vestkanten. Akkurat som østkanten er svært forskjellig innad, er vestkanten også det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet
Tja.... Jeg har definitivt preferanser på hvor i Oslo jeg helst vil bo, og hvor det virker mindre attraktivt.

Men aaaaldri. Det er å overdrive. Hadde jeg hatt dårligere økonomi hadde det gått helt greit å bo på et av stedene lenger ned på listen min også

Enig med deg.

Gjest Thalassa
Skrevet

samme her, holmenkollen eller frogner hadde jeg fått fnatt av. :smilorange:

Gjest Gjest
Skrevet

nellie cortado....

dette be dumt... pga gjenger! jeg er født og oppvokst på holmlia og her er det stille og rolig og kunne aaaldri tenkt meg å flytte.

er ikke mye gjenger her altså!!!! var et dumt argument!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg at jeg kunne bodd overalt i byen. I stor grad økonomien som setter grenser. Men jeg ville nok aldri kjøpt en toroms på frogner, siden jeg til samme prisen kunne fått en større leilighet på østkanten. Så derfor kan jeg si at jeg aldri kommer til å bo på vestkanten. Jeg synes rett og slett ikke det er verdt pengene å betale så mye for en så liten leilighet slik det er enkelte steder i byen.

Selv bor jeg på østkanten, og leiligheten min har de siste to årene hatt en eventyrlig prisstigning (utfra hva de andre leilighetene i borettslaget går for). Prisene her har steget langt mer enn den generelle stigninga i byen. I mange områder på vestkanten har prisene begynt å flate ut (de er så kunstig høye allerede), mens prisene fortsatt stiger enkelte områder på østkanten. :)

Skrevet

Slike tråder utvikler seg alltid på samme måten. Det er tydeligvis mer korrekt å si at man ikke vil på bo vestkanten, men alle argumenter for ikke å bo på østkanten er selvsagt bare tull og fordommer.

Og en annen ting, det er alltid lett å si at man ikke vil bo et sted når dette faktisk ikke er et reelt valg. Hvor mange av dere som sier dere aldri ville bo på Holmenkollen har faktisk råd til et hus der? Jeg tipper pipa hadde fått en annen låt om dere hadde 2 mill i årlig inntekt.

Skrevet (endret)

Nå mangler det bare at jeg også får høre at jeg misunnelig på dem som har hus på vestkanten, bare fordi jeg ikke bor der selv. Hvorfor ville ikke jeg bodd der;

Grunn nummer 1: Min mamma og også pappa bodde der i mange år og likte seg aldri der. Joda, det var nære sentrum, men miljøet likte de ikke.

Grunn nummer 2: Jeg har selv mange venner fra vestkanten, de trives godt de, men det de forteller derfra får meg til å aldri ville bo der.

Grunn nummer 3: Jeg har selv gått på en såkalt "sosseskole", en skole som ligger på østkantens vestkant. Flott sted, slik som mange steder på vestkanten, men miljøet der gjorde at jeg hatet stedet tilslutt. Bare jeg tenker på slike steder gjør at jeg får vondt i magen.

Grunn nummer 4: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gidde å bruke så mye penger på et hus/leilighet som koster så mye, hvis jeg kan få noe mye billigere på østkanten? Nå bor jeg ikke lenger i Oslo og jeg tror at jeg mest sannsynlig kommer til å fortsette å bo her jeg bor nå. Her trives jeg fantastisk godt, men det gjorde jeg faktisk også på østkanten der jeg bodde før.

Det er ikke politisk riktig å si at man ikke vil bo på hverken østkanten eller vestkanten, men man har ulike preferanser og grunner til at man ikke vil bo på de ulike stedene. Og som sagt; det finnes faktisk også steder på vestkanten jeg også kunne tenke meg å bodd, men de stedene er i mindretall. Jeg ser det ikke som politisk korrekt å si at man foretrekker å bo på "østkanten", for meg er det bare et spørsmål om hvilket miljø jeg vil være en del av. På videregående savnet jeg, som er norsk, faktisk de minoritetsspråklige i klassen. For meg er det viktig med en balanse. Vi flyttet fra østkanten fordi vi ble de eneste norske igjen der vi bodde, jeg foretrekker både norske og minoritetsspråklige sammen. Derfor trivdes jeg svært dårlig på den skolen jeg gikk på, fordi der gikk det bare norske elever. Det var et ensidig miljø som besto av hvit rik norsk ungdom. Skal jeg være ærlig gjorde de meg kvalm. De hadde en slik mentalitet at de strødde om seg som om penger vokste på trær. Og jeg kommer selv fra en ganske så ressurssterk familie. For meg var ikke det ideelt og derfor kunne jeg heller ikke ha bodd i enkelte strøk på vestkanten, da tenker jeg spesielt på der "eliten" bor. Men jeg sier igjen, vestkanten er forskjellig, noen steder virker mer attraktive enn andre - helt klart.

Endret av yvonne
Gjest Gjest
Skrevet
Slike tråder utvikler seg alltid på samme måten. Det er tydeligvis mer korrekt å si at man ikke vil på bo vestkanten, men alle argumenter for ikke å bo på østkanten er selvsagt bare tull og fordommer.

Og en annen ting, det er alltid lett å si at man ikke vil bo et sted når dette faktisk ikke er et reelt valg. Hvor mange av dere som sier dere aldri ville bo på Holmenkollen har faktisk råd til et hus der? Jeg tipper pipa hadde fått en annen låt om dere hadde 2 mill i årlig inntekt.

Jeg har ikke råd til å flytte til enebolig i holmenkollen nei. Men jeg kunne fint kjøpt meg leilighet på frogner el uten å ha tatt opp særlig mye lån. Men i stedet skal jeg kjøpe meg rekkehus på østkanten. Jeg vil heller bo litt større enn å bo på vestkanten.

Jeg har unormalt mye egenkapital pga arv, og jeg eier i dag uten lån. Jeg er heller ikke villig til å ta opp for mye lån, siden det vil gjøre handlingsrommet mitt mindre i hverdagen. Jeg ønsker altså ikke å låse hele inntekten min til nedbetaling av lån, så jeg heller kan leve et hyggelig liv.

For meg er det snakk om prioriteringer. Jeg velger å ikke kjøpe noe som er overpriset. Da velger jeg heller å kjøpe noe som jeg føler gir meg mer igjen for pengene. Hvis jeg hadde så enormt mye egenkapital etter å ha kjøpt hus på østkanten at jeg måtte plassere dem i bolig for å slippe beskatning hadde jeg hatt for mye penger. Da ville jeg heller gitt bort penger.

For meg er ikke dette snakk om fordommer øst/vest. Jeg har bodd både på østkanten og vestkanten, og synes ikke det er verdt den ekstra prisen å bo på vestkanten. Det er bare snakk om at jeg tenker rasjonelt når jeg kjøper bolig og vil ha mest mulig for pengene. :)

Skrevet

Selvsagt har folk sine grunner for å bo der de bor, og jeg mener ikke å si at det er alles største ønske å bo på beste vestkant hadde de bare hatt råd til det. Poenget mitt var vel heller at veldig mange, om ikke de fleste, vanlige norske familier har faktisk ikke noe reelt valg når det gjelder bosted. Og jeg synes det blir for dumt å snakke om hvordan man aaaaaldri ville bo i en bestemt bydel når man ikke har råd til en liten hybel der en gang. Det er ikke noe galt i å ha penger nok til å kunne bo akkurat der man vil og slippe å tenke prioriteringer, og jeg tror faktisk at de færreste med en svært høy inntekt ville bodd i et rekkehus på Manglerud når de kunne fått en enebolig på Røa.

Skrevet (endret)

Nei, for det finnes jo ikke hus på "slike" steder? Ærligtalt, der jeg bodde før, på østkanten, hadde vi faktisk et sted vi kalte "dollaråsen", mye pga deres store og flotte hus. Hus som var like dyre som de på vestkanten - bare så det er sagt!

Bare fordi jeg ikke har råd til en enebolig på Røa har ikke jeg noen rett til å uttale meg hvor jeg vil bo hen? Selvsagt kan jeg det, for jeg mener at østkanten får unødvendig mye negativ omtale, jeg synes det er på tide jeg at ikke alle følger strømmen og flytter til vestkanten så fort man får seg litt penger, bare fordi det ikke er "flott nok" på østkanten. Om så jeg hadde hatt 1 milliard ville jeg aldri bodd på de stedene jeg har nevnt på vestkanten. Jeg ser rett og slett ikke poenget. Det frister ikke å bo et sted der status og penger betyr alt. Det er faktisk også fint på østkanten, det er det jeg vil fram til. Alt er ikke negativt, selvom mange gjerne vil fremstille østkanten slik. Østkanten er faktisk mer enn innvandrere, vold og gjenger. Faktisk opplevde jeg ALDRI vold da jeg bodde på østkanten. Jeg gikk på en skole med over 50 % minoritetsspråklige. Og vi var omgitt av mye grøntarealer, skog og natur, flere store gårder og det tok ikke lang tid å bare sykle ned til stranda. Det var nydelig der på sommerstid. På vinterstid hadde vi egen slalåmbakke og skøytebane. Et flott sted. Man trenger ikke å ha mye penger for å bo på et flott sted eller ha det bra.

Endret av yvonne
Skrevet (endret)

Selvsagt har alle rett til å uttale seg, jeg sier bare at det er lettere å si nei til noe som faktisk ikke er et reelt valg. Det går vel an å skjønne hva jeg mener med det, uten å ta det som et angrep på det valget man har gjort. Og jeg synes faktisk at vestkanten får mer negativ omtale enn østkanten. Du føler for å forsvare deg når andre sier at det er vold og gjenger på østkanten, likevel tar du ikke fem øre for å snakke om hvordan folk på vestkanten er snobber og bare bryr seg om status og penger, noe jeg faktisk aldri har opplevd den tiden jeg har bodd på vestkanten. Er dine fordommer riktigere enn andre?

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

De jeg omtalte som snobber var på den skolen jeg gikk på, ikke vestkantfolka i seg selv, men jeg ser likhetene. Jeg har god kjennskap til vestkanten, jeg har selv mange venner derfra, og har familie som har bodd der. Dette er mine observasjoner, ikke fordommer i den forstand. Det er ikke slik at jeg hevder noe ut av det blå. Når du fremstiller østkanten som det dårlige av det dårlige er det ikke rart at jeg sier min mening! Men seriøst; hvis ikke de som bor på Holmenkollen ikke er opptatt av status og penger, så greit for meg, men det tror jeg lite på. Det er et faktum at de som bor der er rike. Jeg ville blitt overrasket om de ikke brydde seg om statusen sin. Ihvertfall gjorde de fleste det på den "sosseskolen" jeg gikk på, der området besto av like rike mennesker som på vestkanten. Og den meningen må jeg få lov til å ha uten at du mener at jeg ikke kan ha meninger om vestkanten.

Og jeg har ikke sagt at det ikke er vold og gjenger på østkanten. For det er også det, men det finnes OGSÅ steder der det ikke er det. Det er fakta. Det er slik det er.

Og jeg sa faktisk OGSÅ at jeg kunne tenkt meg å bodd på NOEN steder på vestkanten, men ytterst få.

Har jeg sagt at noens fordommer er riktigere enn andre? Nei, det har jeg ikke. Jeg bare forsvarer det jeg står for, uten å få høre at "det er jo uansett ingen realitet, så derfor tror jeg lite på det du sier nå".

Endret av yvonne
Skrevet
Det er et faktum at de som bor der er rike. Jeg ville blitt overrasket om de ikke brydde seg om statusen sin.

Så fordi man har penger og er stolt av å ha en god og godt betalt jobb så er man automatisk snobb? Er ikke det typisk norsk jantelov, man skal ikke tro at man er noe. Det må da være lov å ha penger og være stolt over det, de fleste som har god råd har faktisk jobbet for det og fortjent det!

Skrevet (endret)
Så fordi man har penger og er stolt av å ha en god og godt betalt jobb så er man automatisk snobb? Er ikke det typisk norsk jantelov, man skal ikke tro at man er noe. Det må da være lov å ha penger og være stolt over det, de fleste som har god råd har faktisk jobbet for det og fortjent det!

Har jeg sagt at de automatisk er snobber? Nei, det har jeg ikke. Men jeg gjentar meg selv igjen; i det rike miljøet som jeg vanket i gjennom hele vgs var de det. Har jeg sagt at man ikke skal tro at man er noe? Nei. Men jeg synes ikke det er riktig å fremstille vestkantfolk som om de arbeider mer eller hardere enn østkantfolk. Ønsker man å flashe penger, so go ahead. Hva mener du med at de som har råd til det faktisk jobber og fortjener det?! Mener du at østkantfolk ikke jobber som andre mennesker?! Det har seg nemlig slik at svært mange østkantfolk jobber de også, men de er kanskje ikke aksjemeglere eller børsspekulanter. Det er vel faktisk de som gjør drittjobbene her til lands som sliter! Er det slik at siden mora mi er hjelpepleier og tjener dårlig, så betyr det at hun ikke sliter for de pengene hun får og at hun dermed fortjener den dårlige lønna hun får? Fordi hun ikke har en høyre utdannelse så er hun mindre verdt? Er det dét du vil fram til? Det behøver ikke å være slik at pengene til et menneske definerer mennesket som har dem.

Endret av yvonne
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, janteloven er sterk i Norge, men det er ikke hvor mye penger som avgjør hvem du er eller om du har lykkes her i livet.

Det er mye tilfeldigheter som avgjør hvor man havner her i livet. Noen er født inn i en mer velstående familie. Og de som tjene mest penger er kanskje de som kun forflytter penger (investorer i aksjemarkedet). Hvor mye man tjener blir dessuten ikke bare belønnet med hvor hardt man jobber, for er det virkelig slik at de som jobber i det offentlige jobber dårligere enn de som jobber i det private?

Og ja: jeg mener man er en snobb hvis man fokuserer så mye på penger og karriere. Jeg er optatt av å ha en god jobb selv, men jeg tenker først og fremst på trivsel og ikke penger når jeg velger jobb. Husker jeg feil hvis det var du som skulle bli psykolog? Uff, håper da for guds skyld du ikke har valgt det pga penga, og at du får litt bedre innsikt i andre menneskers skjebner enn det du har nå.

Og ja: jeg ville ikke bodd på Røa, selv om jeg fikk tilbud om det. Jeg vil ikke ha så mye kapital bundet opp i en bolig. Da ville jeg heller kjøpt meg hytte, ev kjøpt en leilighet jeg hadde leid ut til kostpris til en veninne av meg.

hvorfor er det så vanskelig å forstå at folk har andre preferanser enn deg? det er ikke sånn at alle drømmer om å bo på Røa eller i Holmenkollen, men ikke tør å innrømme det fordi de ikke har råd.

En jeg kjenner var for første gang på vestkanten. Hun sa at stemningen var som om det var et borgervern der, dvs alle måtte passe inn i etgitt mønster. Folk skuler på hverandre, og passer på at juletreet ikke blir stående for lenge (ja det var slik i mitt strøk). Jeg kjenner også en som er oppvokst på beste vestkant som har flyttet til østkanten nå, og aldri vil tilbake til vestkanten.

Når mine foreldre dør vil jeg jo arve et hus på vestkanten. Jeg har imidlertid sagt klart fra om at jeg ikke kommer til å bo der og heller ikke kjøpe noe annet hus på vestkanten. Jeg tror kanskje at mange som er født og oppvokst på vestkanten har skjønt at det ikke er noe å hige etter.

Men vi har forskjellige preferanser! Og heldigvis for det, for det gjør at boligprisene er ulike i Oslo. Men å tro at ingen kan ønske å bo på østkanten selv om de har muligheten til å bo på vestkanten er litt vel trangsynt :frustrert:

Skrevet (endret)

Helt enig med deg gjest, vi er forskjellige og har ulike ønsker! Når jeg blir eldre kommer jeg til å arve ganske mye fordi jeg er enebarn, det betyr faktisk i realiteten at jeg vil ha råd til å kjøpe meg et hus på Røa om jeg vil det. Men jeg vil fremdeles ikke flytte dit. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå.

Endret av yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...