Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og dette har sikkert vært oppe mange ganger før, men jeg er så forferdelig utålodig at jeg bare må spørre;

Når er det vanlig å kjenne liv???

Jeg er 13 uker i morgen , og i dag har det vært "bevegelse" på høyre side av magen. Nett som om man har "leamus" (om det skrives slik???)

Noen som har erfaring her???? *ler av seg selv*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende da, Misty!

Jeg tror det er tidlig å kjenne liv med tanke på at du er førstegangsfødende. Mener å ha lest at man gjerne ikke kjenner liv før nærmere uke 20 første gangen. Selv kjente jeg det vel rundt tida for UL, altså ca uke 18. Men herlighet, kan jo godt være den lille likevel. Er nok ganske individuelt!

Kos deg videre med magen. Og med kilinga!

Klem,

Skrevet

hei du

du må nok smørre dig lidt med tålmodighed lidt endnu, som første gangs gravid mærker man som oftes først live omkring 16 til 20 uke så du har nogle uger igen :D

lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Det er jo veldig forskjellig fra kvinne til kvinne da.

Da jeg gikk gravid var jeg i ca uke 18 - 19 før jeg kjente noe som lignet små bobler.

Andre gang kjente jeg det så vidt i ca uke 15 -16. Men da viste jeg også hva jeg skulle kjenne etter.

Det går en pulsåre på høyre side av magen og det er nok den du kjenner.

Barnet ligger såpass langt ned og er såpass lite til å klare å røre seg så du kjenner det så tidlig.

Du skal nok tidsnok kjenne spark... :ler:

Skrevet
Du skal nok tidsnok kjenne spark... :ler:

Jepp. Og ikke bare spark. Gled deg til å ha små armer og bein stikkende ut av magen din. DET er kult det :D Og når de legger seg på sida med rompa stikkende mot enten høyre eller venstre så magen din står i 45 grader. Ordentlig morsomt syn :sjarmor:

Klem,

Gjest Bekymret
Skrevet

Jeg er 23 uker på veg, kjenner ganske få bevegelser, er dette normalt???

Bekymret :(

Skrevet

Kjære Bekymret.

Dette med å kjenne liv varierer som sagt veldig. Tror ikke du har noe å engste deg for. Er ikke sånn at det er veldig vanlig å kjenne masse liv i uke 23.

Selv hadde jeg såvidt kjent noe da jeg var på UL. Sånn at jeg ikke var helt sikker på at det var den lille. Spiste en sjokolade før ULen for å få fart i vesla, og fikk nesten sjokk da jeg så på skjermen hvor aktiv hun egentlig var. Lå inni der og sprella og ordna som bare juling. Var så morsomt å se!

Prøv å spis sjokolade eller drikk saft (med sukker i) og se om du ikke kjenner mer aktivitet?

Og skulle du engste deg veldig anbefaler jeg deg å ta kontakt med lege. Er de som vet best.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

hei på dæ Bekymret..

vel, ungen har jo go plass dær inne.. kan sei at æ ikke hadde så mye bevegelse i den tia, men d tok Nurket kraftig igjen da h*n vart større. :)

nu bula magen alle veia, å hoppa rundt å lev sitt eiga liv.. e så kos!!

gled dåkker..

Kos Litle og Turbo-Nurket 34+1 :D :D

Skrevet

hei bekrymret

de kloge hoveder ( esperterne) siger at hvis man ikke har mærket liv inden 25 uke så må man til kontrol, men da du har mærket liv bare ikke så veldig meget så ville jeg ikke være nervøs, det er bare små boble fornemmelser man kan mære i begyndelsen det er først når babyen er blevet så stor at pladsen er trang at man virkelig får spark så det virker som om barnet er på vej ud den forkert vejen...

Gjest Marthe77
Skrevet

Hei bekymret.

Kanskje babyen din bare er en rolig baby?? Dessuten kan det jo hende at du har morkaken "foran" babyen, dvs at babyen sparker i den og den blir som en buffer for sparkene. Så kan det også hende at babyen ligger med ryggen mot magen og sparker mot ryggen din... og da kjenner man heller ikke så masse. Dette er noe jordmor har sagt til meg + at jeg har lest det på andre nettsider.

Til Misty!

Jeg kjente definitivt noe "leamus" i magen da jeg var 13-14 uker på vei. Babyen spreller men er egentlig for liten til at vi kan kjenne det. Men jeg fortalte dette til jordmor og pekte hvor jeg hadde kjent bevegelse og da var det rett at den lå der jeg pekte. Så kjente jeg første ordentlige spark i uke 16, så var babyen ganske rolig en uke eller to før jeg kjente noen flere dult og spark. Nå er jeg 19 uker på vei og kjenner noe nesten hver dag, men det er ikke like sterke bevegelser hver gang. Det kommer an på hvordan babyen ligger. Gleder meg til senere når vi kan kjenne det godt utenpå jeg.

Klem fra Marthe :D

Skrevet

heisann. jeg er gravid med nr 3, termin 27.mai :lol: jeg kjente liv forste gang denne gang i uke 14, men det er ganske tidlig tror jeg. det er i allefall umulig for førstegangsgravide å kjenne det så tidlig. småen er veldig aktiv av og til, deretter kan det gå en hel dag uten at jeg kjenner den. Lykke til videre :briller: klem fra Elise og knøtte uke 17.

Skrevet

Marthe:

Min jordmor sa akkurat det samme, helt klart at det var babyen jeg kjente der jeg kjente det....eh...

Men nå har det vært rolig, og det var også vanlig da. Kan ta et par uker før jeg kjenner noe bevegelse igjen.

Så sånn er det bare, etter det hun sa hvertfall, så da tror jeg nok ikke det er umulig for førstegangsfødende å kjenne liv så tidlig...

Skrevet

Som førstegangsfødende er det vanlig å begynne kjenne liv sånn rundt uke 20.

For flergangsfødende kan de kjenne liv mye tidligere. Men dette er jo individuellt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er gravid i 17. uke med nr 2 og har kjent liv ett par uker. Forrige gang kjente jeg ikke noe før rundt uke 20.

nero

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...