Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Hva gjør dere som har babyer som er for liten for grøt, men som ikke blir mett av melk? På helsestasjonen sa de at barn ikke må få grøt før de er 4 mnd. Nå er situasjonen her slik at min baby er ganske stor. I begynnelsen fikk han mat ca hver 3. time. Om kvelden ga vi ham litt ekstra både morsmelk og litt NAN (jeg har ikke nok melk til ham). Da sov han gjennom hele natten. Fra ca 23/00 - 08/09. Nå virker det som han blir sulten igjen etter bare ca 2 timer og om natten våkner han ca 05. Han griner ikke men jeg ser på ham og hører at han er sulten. Da tar jeg ham opp og gir ham litt så sover han igjen. Men dette betyr jo at melk ikke er nok for ham. Han blir fort sulten igjen. Hva har dere andre gjort? Barnet mitt er 2 1/2 mnd.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har ikke barn selv, men jeg kan svare ut fra tanteungene mine. Niesen min var sånn som du beskriver babyen din rundt 3 måneders alderen, og helsestasjonen sa det samme som dine gjorde. Lille jenta ble liksom ikke helt tilfreds med bare puppen, så de blanda morsmelka i grøten (istedet for vann). Det gikk veldig bra, og lille jenta ble blid og fornøyd og sov hele natten. Hun hadde tydligvis ikke vært ordentlig mett stakkar. Dessuten så er det ikke så mye som kommer inn til å begynne med heller da, blir mest grising Hugs på at det er du som kjenner ditt barn best, inntil det motsatte er bevist er det mor som har rett
Trebarnsmor Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Jeg måtte gå over til mme. Det metter mye mere og fortere enn mm.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 Jeg gir både morsmelk og morsmelkerstatning. Jeg vet ikke om jeg tør å gi grøt ennå fordi de på helsestasjonen sa at tarmene ikke er ferdig utviklet før rundt 4 mnd. Med min eldste som nå er over 13 var det ingen som sa noe slikt, så da han var på denne alderen ca 2,5 mnd, gav vi ham litt gulrotpurè. Bare ca en halv teskje. Han har ikke tatt skade av det, men jeg vet ikke om jeg tør nå når de sa dette på helsestasjonen.
jeg og ;) Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 Akkurat der vil jeg være enig med helsestasjonen. Fordøyelsessystemet er ikke ferdig utviklet på babyen din når den er 2 1/2 mnd. Ville prøvt å gi mme eller morsmelk litt oftere. Gi babyen mat når han er sulten ikke etter klokka, det fungerte for meg. Jeg begynte å gi babyen min grøt når han var 4 mnd og det ble et spetakkel uten like siden han slet med å få mat inn i munnen og måtte svelge og deretter få det gjennom magen....fordøyelsessystemet. Tok meg 2mnd før jeg egentlig fikk han til å spise skikkelig. Så jeg var sjeleglad for å gi han mme istedenfor.
momo Skrevet 16. juni 2006 #6 Skrevet 16. juni 2006 Når datteren min var 3 måneder så fikk hun morsmelk blandet med en teskje grøtblanding, det ble som veldig tynn velling, vi kunne gi det til henne i vanlig flaske, dette hjalp mye. Etter hvert så økte vi sakte men sikkert med litt mer, men hun fikk ikke grøt før hun var 4 mnd. Helsesøsteren vi hadde støttet meg i den avgjørelsen, hun mente at min datter var så aktiv at hun trengte mer. Fra hun var 2 mnd rullet hun rundt i begge retninger og hun akte seg bakover med bena, så hun kom seg rundt på gulvet i ganske høyt tempo, ellers lå hun og sparket med ben og armer.
Annie Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Kan du ikke gi han velling? Datteren min ble ikke mett av morsmelk så jeg brukte Collett med Omega 3. Den røde, og da ble hun mett og fornøyd, sov lengre og bedre også. Det lukter forrester ikke så vondt av gulpen etter Collet som med NAN. Endret 16. juni 2006 av Annie
14062003 Skrevet 17. juni 2006 #8 Skrevet 17. juni 2006 Gir du barnet så mye nan som det ønsker eller stopper du på 100/200ml? Husk at barn har økedøgn. Og at de til tider kan være skrubbsultne, støtt. Mitt råd er å vente med fast føde så lenge som mulig og heller gi mer nan. Å våkne 1 gang på natten er noe man må forvente av så små babyer. De endrer stadig rutinene sine. Kanskje den sover for mye på dagen? Kanskje du skal prøve å amme/gi mer flaske på dagen slik at barnet ikke trenger så mye næring på natta? Hva med å prøve å gi vann på natta?
yvoesp Skrevet 17. juni 2006 #9 Skrevet 17. juni 2006 Begge ungene våre fikk grøt da de var rundt ditt barns alder. Riktignok så utvannet at det knapt kan betegnes som grøt. Ja det er tidlig, og ja- helsesøster kommer til å reagere- men er barnet sulten så...
Gjest allium Skrevet 17. juni 2006 #10 Skrevet 17. juni 2006 Det er da helt vanlig at 2 1/2 måneder gamle babyer blir sultne igjen etter to timer! Da gir man dem bare mer melk. Sånn er livet med baby i huset. Det går snart nok over.
Tusenfryd Skrevet 17. juni 2006 #11 Skrevet 17. juni 2006 Jeg synes ikke barnet ditt er sultent uvanlig ofte. Sånn var det her også, og hadde vi ikke noe annet å gjøre, lå barnet under genseren og puppet støtt. Først etter mange måneder har vi "store måltider" med flere timer mellom. Så det kan utmerket godt hende at du har melk nok og at det holder, han vil bare ha mat ofte.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #12 Skrevet 17. juni 2006 Jeg ga min mat når han var sulten - det førte til at vi på det verste hadde en lang periode med mat hver 2. time hele natta igjennom. Så små barn spiser om natta - gjerne flere ganger. Jeg hadde gitt ham melk når han ville og ventet med grøten.
Plym Skrevet 17. juni 2006 #13 Skrevet 17. juni 2006 Det er da helt vanlig at 2 1/2 måneder gamle babyer blir sultne igjen etter to timer! Da gir man dem bare mer melk. Sånn er livet med baby i huset. Det går snart nok over. ← Enig. Såpass må man regne med.
asterix Skrevet 18. juni 2006 #14 Skrevet 18. juni 2006 Er helt og fullstendig normalt at barn i den alderen vil ha melk annenhver time eller enda oftere. Jeg har en stor gutt (din er neppe større )og ammet omtrent konstant de første månedene, og ammer fortsatt ofte. Han er nå 7 mnd og har såvidt begynt med smaksprøver på grøt en gang pr dag. Det er ingen automatikk i at de må begynne med fast føde tidlig selv om de er over gj.snittet i str. selv om mange ser ut til å tro det.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #15 Skrevet 18. juni 2006 Har en gutt på nesten 5 måneder og ammer ham fortsatt minst hver 3. time hele døgnet. Kan vel være at barnet ditt har økedøgn. Det hadde vi for ikke lenge siden, og da var det mat hver annen time..stress, men det gikk over etter en liten uke.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #16 Skrevet 19. juni 2006 Jeg ammet min lille frøken annenhver time,hele døgnet til ho var syv mnd...da var det nok. Ho fikk grøt fra 5/6mnd...sov ikke noe lengre av den grunn. Er ikke så mange mnd i livet du må stå opp for å gi barna mat...
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #17 Skrevet 19. juni 2006 Jeg ammet også mitt tredje barn 2.hver time på dagen og 2 ganger om natten til hun var 4 mndr. På helsestasjonen sa de at det var ofte, men også ikke uvanlig, men at jeg måtte "orke" dette selv også. Og det gjorde jeg...... Ved 4 mndr. begynte vi med grøt og da avtok ammingen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå