Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har en katt (ganske stor huskatt) og to kaniner av mellomstor rase (veier vel rundt 3 kg). Katten er av og til veldig interessert i kaninene, og vi har prøvd å la dem gå sammen. Det ender ofte med at katten legger labben over ryggen på kaninen og "holder den fast" ved å gape over nakken på den. Da griper vi inn... Men har noen erfaring med å la katt og kanin gå sammen? Har dere da opplevd det samme som her, men "latt dem holde på"? Eller bør jeg fortsette å ta det som et tegn på at katten ser kaninene som mat, selv om de er såpass store...?
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Katter forstår ordet NEI. Hvis ikke din katt gjør det, så er det en temmelig sta katt du har... Jeg har erfaring med katter og kaniner, og det gikk bra. Hunnkatten adopterte kaninungene og hannkatten tok det rolig. Lær katten ordet NEI. Ta den i nakkeskinnet (høres brutalt ut, og vet jeg får kjeft nå men samme det...) Men lær den det ikke i samvær med kaninene, da kan det bli verre. Får katten lov til å gå på bordet og kjøkkenbenken? Det er kanskje for sent om katten er voksen, men si nei og jag den ned. Så sier du nei, når den forstår ordet (katter er ikke dumme). Men om din katt aldri gjør andre feil enn å røre kaninene, så ville jeg gått rett på sak. Jeg hadde sagt et bestemt nei, tatt den og satt den ut. Selvfølgelig ville jeg ikke holdt den ute lenge, men... Er det dvergkaniner du har? Katter er så individuelle at det er vanskelig, men de kan lære. Ikke bruk vold, men vær bestemt og vis at du er sjefen (katter er jo egne sjefer, men de bør lære hvis du har flere dyr) Hvis du ikke vil ta den i nakkeskinnet, så stryk den over ryggen fra halen og mot hodet og si et bestemt nei. Det vil katten hate, og forhåpentligvis holde seg unna kaninene.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Katter forstår ordet NEI. Hvis ikke din katt gjør det, så er det en temmelig sta katt du har... Jeg har erfaring med katter og kaniner, og det gikk bra. Hunnkatten adopterte kaninungene og hannkatten tok det rolig. Lær katten ordet NEI. Ta den i nakkeskinnet (høres brutalt ut, og vet jeg får kjeft nå men samme det...) Men lær den det ikke i samvær med kaninene, da kan det bli verre. Får katten lov til å gå på bordet og kjøkkenbenken? Det er kanskje for sent om katten er voksen, men si nei og jag den ned. Så sier du nei, når den forstår ordet (katter er ikke dumme). Men om din katt aldri gjør andre feil enn å røre kaninene, så ville jeg gått rett på sak. Jeg hadde sagt et bestemt nei, tatt den og satt den ut. Selvfølgelig ville jeg ikke holdt den ute lenge, men... Er det dvergkaniner du har? Katter er så individuelle at det er vanskelig, men de kan lære. Ikke bruk vold, men vær bestemt og vis at du er sjefen (katter er jo egne sjefer, men de bør lære hvis du har flere dyr) Hvis du ikke vil ta den i nakkeskinnet, så stryk den over ryggen fra halen og mot hodet og si et bestemt nei. Det vil katten hate, og forhåpentligvis holde seg unna kaninene. ← Katter dreper og spiser gjerne kaniner. Selv om man har prøvd å lære katten at den ikke skal drepe kaninen er jaktinstinktet til katten så sterkt at det plutselig kan ta over styringa. Katten vår kom hjem med en svær kanin i kjeften en gang(var nesten like stor som katta). Og nei: katten min skjønner ikke alltid "nei". det er ikke samme behovet for en katt å lære seg det som med hunder. Hvis katten gåt opp på kjøkkenbenken sier jeg nei, og løfter den ned. Å straffe hjelper ikke med katter. Men det som hjelper er å overse katten. Å straffe katten for at den følger instinktene sine blir også galt, siden jaktinstinktet er så sterkt at den vil ha vanskelig for å skjønne hva den blir straffet for. Den gjør jo bare det instinktene tilsier! Jeg ville aldri latt en kanin og katt være sammen alene. Før eller siden kan katten finne på å drepe kaninen.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 Katten forstår nei, men for han gjelder det bare når vi er der - han hopper ned av spisebordet når vi kommer, men han går jo opp på det når vi ikke er der... Et par ganger har den ene kaninen kommet seg løs fra luftegården mens katten har vært ute, og det er lett å se at katten glemmer oss ganske totalt når kaninen først legger på sprang, så jeg stoler ikke på at nei betyr nei bestandig. Nå er kaninen både rask og sterk, og ikke særlig redd katten, så stort sett virker det som det går "bra"; at kaninen holder katten unna. Men jeg skulle gjerne visst om katten sånn generelt har en plan om å fange og drepe kaninene, eller om han hovedsaklig leker og prøver seg fram.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 (hehe - mye tyder nok forresten på at han har en plan, utfra oppførsel og det nr 2 har skrevet her... Vi får vel bare fortsette å sikre bur og passe på.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #6 Skrevet 16. juni 2006 Enig med gjest, så du må nesten ta inn kaninen i hus og siden katten forstår nei, så vil det gå bra, men jeg tviler på at de blir perlevenner. Men om du hyler og blir hysterisk (vær bestemt), så vil katten tro at du er med på jakten. Kaninen må jo være skremt, men kaniner er også ganske tøffe.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 Enig med gjest, så du må nesten ta inn kaninen i hus og siden katten forstår nei, så vil det gå bra, men jeg tviler på at de blir perlevenner. Men om du hyler og blir hysterisk (vær bestemt), så vil katten tro at du er med på jakten. Kaninen må jo være skremt, men kaniner er også ganske tøffe. ← Kaninen er faktisk ikke redd katten før den evt kommer løpende; den tar selv initiativ til å gå bort og snuse og sånn. Men katten pleier å gire seg gradvis opp - fra å være litt ubekvem og sivlisert, til å få fullstendig gaupeblikk...
Gjest mema Skrevet 17. juni 2006 #8 Skrevet 17. juni 2006 Jeg har vist en rar kanin. Vi kan ikke la kaninen min og katten gå sammen fordi kaninen angriper katten. (det er en forholdsvis stor rase) Hvis kaninen ser katten i hagen(eller en hvilken som helst annen katt) Løper den mot den, hiver seg over den og begynner og bite katten. Katter er jo livredde for kanina Er jo litt dumt da siden kaninen alltid må gå i bånd, pga det.
Trampe Skrevet 20. juni 2006 #9 Skrevet 20. juni 2006 Jeg har også hatt en kanin slik siste gjest beskriver. Den sto i et hus med to katter - ei lita kattefrøken som ikke brydde seg om kaninen, og en svær mons som trodde dette var et lett måltid. En kveld var kaninen løs, og monsen så sitt snitt til å knerte den. Han satte etter kaninen, men et minutt senere kom han flygende inn i rommet igjen, med kaninen i hælene... Et herlig syn! Så ja, kaniner kan være veldig tøffe bare de vil
Gjest mema Skrevet 20. juni 2006 #10 Skrevet 20. juni 2006 Dette sier noe om hvor kule kaniner er : D
Gjest gjesta Skrevet 20. juni 2006 #11 Skrevet 20. juni 2006 min kanina går også etter katta. Ikke fordi den angriper men er vel nysgjerrig og løper mot den. Idag fløy katta oppi et tre... hehe... litt tøft synes jeg men passer på når kanina er ute i bånd så ikke katta tar hevn en dag. de går jo etter øynene.
la Flaca Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Jeg har en katt (ganske stor huskatt) og to kaniner av mellomstor rase (veier vel rundt 3 kg). Katten er av og til veldig interessert i kaninene, og vi har prøvd å la dem gå sammen. Det ender ofte med at katten legger labben over ryggen på kaninen og "holder den fast" ved å gape over nakken på den. Da griper vi inn... Men har noen erfaring med å la katt og kanin gå sammen? Har dere da opplevd det samme som her, men "latt dem holde på"? Eller bør jeg fortsette å ta det som et tegn på at katten ser kaninene som mat, selv om de er såpass store...? ← Kaninene jeg har hatt har satt seg i respekt hos kattene, ikke omvendt. Kaniner kan være ganske tøffe! Men hvis det helt tydelig er katta som er sjefen, og den i tillegg prøver seg på "nedlegge bytte"-leken ville jeg vært på vakt. Ellers så finner de vel stort sett ut av det hvis de får sjangsen til å ordne opp under tilsyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå