Gå til innhold

Nytt liv, nytt kosthold!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har rett og slett ikke vært helt snill mot meg selv de siste årene. Spiseforstyrrelser(bulimi), og altfor mye alkohol. Men nå er det SLUTT! Jeg har nådd bunnen, og har greid å snu før det er for sent. Føler meg allerede bedre, både til kropp og til sinns :) .

Men problemet er dette: Hva burde jeg nå spise for å gi kroppen bare "det beste"/sunneste? Jeg har gått i terapi før, og da jeg spurte om jeg vær så snill kunne få en kostplan, eller hjelp til dette, fikk jeg til svar at det greide jeg nok selv...Men jeg synes det er så vanskelig!! Kanskje noen her kan hjelpe med gode tips? Hva er et "must" i et virkelig sunt kosthold?? Husk at jeg er "grønn" på dette området, det er derfor jeg trenger tips :overrasket:

Prøver å spise mye fullkorns-knekkebrød og salat/grønnsaker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet

Da er du jo på god vei allerede! :) Mitt beste råd er å ikke kjøpe noe godteri og dritt i butikken. Klart det er jo lov å kose seg iblandt, men da går jeg heller å kjøper den ene sjokoladen jeg har lyst på enn å kjøpe inn masse godt til helgen.

Drikk mye vann og spis ofte, mye grønnsaker inkludert i måltidene.

Gå inn på veggis trådene her inne, masse bra ideer. Kjøp vegetar kokebøker og prøv ut minst en ny oppskrift i uken, og kjøp en ny grønnsak du ikke har prøvd før en gang i uken. Tving deg selv til å prøve noe nytt, det er som regel det som er den verste kneika å komme over, det å gå vekk fra sitt trygge og faste kosthold og begynne med nye ting.

Gjest Gjest
Skrevet

'hovedregelen' er å spise regelmessig, ofte og små måltider.

En ganske vanlig 'plan' ser ofte slik ut:

ca kl 08-09 Frokost ( virkelig et MUST)

ca kl 10-11 Mellommåltid

ca kl 12-13 Lunsj

ca kl 14-15 Mellommåltid

ca kl 16-18 Middag

ca kl 19-20 evt Kvelds eller et mellommåltid

Dette er bare sånn ca, alt avhenger jo også av hvordan dagen din ser ut, når du begynner på jobb o.l. Frokost bør man alltid spise innen den 1.timen etter man har stått opp.

1-2 skiver brød med pålegg, eller havregrynsgrøt f.eks.

Med mellommåltid så mener jeg en frukt eller en youghurt.

Brødmåltider er fint til frokost og lunsj, lunsj kan du jo også spise salat med brød til f.eks.

Middagen bør være varm og variere fra dag til dag. I løpet av en uke bør du ha fått i deg litt forskjellige grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling etc. Mange middagstips på matprat.no bl.a.

Variasjon er egenltig hele klue med kosthold, for ensidig kosthold fører til mangelsykdommer.

Et tips til deg kan jo være å føre en dagbok over hva og hvordan du spiser og hvordan du føler deg etterpå. Da ser du lett hva som er best for deg.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

TS her! Å tusen takk, det hjalp med noen råd. Kunne også tenkt meg å høre hva dere vanligvis spiser på en normal dag; da har jeg noe å sammenligne med, når jeg ser hva som er normalt...Og da blir det ikke så "skummelt" å gjøre det samme(høres nok rart ut, men sånn er det... :forvirret: )

Lurer på noe: Har hørt at man trenger mye B-vitaminer dersom man har /har hatt for stort alkoholforbruk, derfor skal jeg proppe meg med det! Kan man få for MYE B-vitaminer??

Gjest Thalassa
Skrevet (endret)

"Litt av hvert" kan man vel si at jeg spiser. Hvis jeg får lyst på frukt eller grønnsaker av forskjellige typer pleier jeg å gå på butikken å kjøpe det fortest mulig hvis jeg ikke har det i hus. Epler, pærer, banan, mango, druer, nektariner.

Pleier å knaske gulrøtter og agurk hvis jeg får cravings, eller knekkebrød med syltetøy(det er iallefall ikke såå usunt)

Akkurat nå har jeg dilla på knekkebrød med ost, paprika og aromat(krydder) og k.brød med avokado,salt og pepper.

Spiser mye wok med kylling eller svinekjøtt og ris. Veldig glad i kinesisk.

Pleier alltid ha masse grønnsaker/salat ved middagen uansett om jeg spiser kjøttkaker eller biff.

Ellers spiser jeg salat til lunsj med litt brød ved siden av. Yoghurt og/eller melk er greie ting å ha litt av i kosten. Litt nøtter, som f.eks 5-10 mandler om dagen. Bønner og linser er bra ting å ha ved siden av middagen, til tacos f.eks.

Jeg spiser ikke faste ting utover det jeg allerede har skrevet, prøver å spise veldig variert ellers. Men alltid frokost. Knekkebrød m. pålegg eller havregryn med melk og litt syltetøy. En frukt, kanskje litt juice. Te/kaffe. Husk at frokosten skal være 25% av det du spiser i løpet av dagen.

vegetar middags tråden

vegetar middag 2

lunsj

Endret av Thalassa
Gjest Gjest
Skrevet
TS her! Å tusen takk, det hjalp med noen råd. Kunne også tenkt meg å høre hva dere vanligvis spiser på en normal dag; da har jeg noe å sammenligne med, når jeg ser hva som er normalt...Og da blir det ikke så "skummelt" å gjøre det samme(høres nok rart ut, men sånn er det... :forvirret: )

Lurer på noe: Har hørt at man trenger mye B-vitaminer dersom man har /har hatt for stort alkoholforbruk, derfor skal jeg proppe meg med det! Kan man få for MYE B-vitaminer??

Meg gjest som skrev over deg her.

En vanlig dag for meg ser ut som det her:

kl 09.00 frokost - 1 skive brød med pålegg, + et glass melk

spiser ofte en pakke med 'småsulten' fra polly (peanøtter og tørket frukt) eller et eple i 10-11 tiden.

kl 12.00 ca lunsj - 2 skiver brød eller salat med 1 rundstykke

i 14-15 tiden spiser jeg som regel 1 eple, 1 banan eller 1 soft is nå i varmen.. nam.

kl 18.00 middag - varm mat av noe slag, jeg er sløv med middagslaging, og blir mye ferdig mat, men drar ofte til mamma og får skikkelig 'potet middag' i ny og ne ;)

Drikker vann jevnt og trutt gjennom hele dagen.

Jeg har laget meg en 'regel' til meg selv om at jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett.. Men jeg prøver ikke hoppe over noen måltider, for da sprekker jeg så det holder seinere på kvelden.

om du er usikker på om du mangler vitaminer så kan det jo være en ide og ta en blodprøve på legekontoret, så slipper du å bekymre deg for det.

Men du klarer ikke å ta for mye b-vitaminer, men ikke noe vits å proppe i deg, ta en tbl daglig.

Kjøp evt triomega woman, der har du de viktigste vitaminene vi jentene trenger. En tbl daglig er nok!

Gjest Thalassa
Skrevet

Jeg har laget meg en 'regel' til meg selv om at jeg spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett.. Men jeg prøver ikke hoppe over noen måltider, for da sprekker jeg så det holder seinere på kvelden.

akkurat det der gjør jeg også. Stopp å spise når du er mett, da holder man seg slank. Lær deg å kjenne etter.

Gjest Gjest
Skrevet
akkurat det der gjør jeg også. Stopp å spise når du er mett, da holder man seg slank. Lær deg å kjenne etter.

TS her. Ja, det er det jeg nå SKAL greie å lære meg! Sult/metthetsfølelsen er litt forkludret kan man si....Sult kan jeg kjenne, men metthet...Nope. Men det retter seg vel etterhvert, tenker jeg. Når magen får normale faste måltider. Jeg setter veldig stor pris på at dere beskrev litt hvordan dere spiser. Takk.

Noen vil vel synes dette er merkelig- men spiseforstyrrelse ER merkelige greier! En ting er å slutte med godteri, eller alkohol, eller å røyke- en annen ting er å få orden på noe man faktisk MÅ ha i passe doser hver dag, nemlig mat. :klø:

Gjest Chantal
Skrevet

Du kan egentlig spise så mye du vil, så lenge du spiser riktig.

Dvs, mye grønt i kosten, mye frukt, mye fisk, kylling, skalldyr osv osv...

Spis med god samvittighet så lenge du spiser riktig mat. :)

Godteri kan man jo unne seg en gang i uken, eller når man måtte føle for det. Bare pass på å ikke fråtse.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg setter veldig stor pris på at dere beskrev litt hvordan dere spiser. Takk.

Bare hyggelig :)

men husk å finn ut det som passer for deg..ikke slik 'alle andre' gjør det..

Du er på rett vei nå, det her fikser du, stå på :):klem:

Gjest Thalassa
Skrevet

Bare å stille flere spørsmål hvis du lurer etterhvert også :) Synes bare det er gøy, synes sikkert de andre her også.

Lykke til da! :vinke:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har det sånn som du men med motsatt fortegn.

Etter råd fra lege har jeg ført kostdagbok for å sikre at jeg får i meg nok mat. Det har gjort at jeg har oversikt over det jeg har fått i meg og kan se at det er fornuftig.

Spiser mange ganger om dagen og drikker i allefall 2 liter vann, helst en del mer.

Jeg spiser minst 6 måltider om dagen, de er ikke nødvendigvis store men det holder blodsukkeret på et godt nivå og gjør at kroppens forbrenning tar seg opp. Som deg har jeg ikke sultfølelse, men spiser alikevel fordi jeg vet at kroppen må ha mat.

Dagens mat kan se slik ut:

3 skiver til frokost med magert pålegg

yoplait med 0,1 % fett

3 skiver med magert pålegg

1 banan eller annen frukt

3-4 ryvita knekkebrød

middag i form av rent kjøtt, fisk eller fugl, grønnsaker/salat, ris eller pasta

3 skiver til kvelds

Prøver å spise yoghurt og frukt et par ganger til om dagen.

Legger til at jeg trener noen timer hver dag kondisjon og styrke. Spiser meget sjeldent godteri og chips og kaker, spiser heller noen nøtter om jeg får lyst på noe godt/salt.

Lykke til med ditt nye kosthold!

Skrevet

Hei TS

Du kan ikke få i deg for mye B-vitaminer, for de er vannløselige - dvs at kroppen skiller ut det som er for mye. Det er motsatt med A og D-vitaminer, som er fettløselige, og lagres i kroppen - kan skape forgiftninger.

Jeg så rådet om å ta en B-vitamin om dagen. Det er alt for lite for meg, ihvertfall. B-vitaminer er bra for mye, og jeg tar som regel 4-6 tabletter om dagen. I helsekosten har de et merke som heter Levetamin, som kommer i sekskantede, orange "bikubebokser". De er veldig ok, små, glatte og lette å svelge.

Lykke til med ny livsstil! Kjempeflott at du klarer dette!

Gjest Gjest_Feliz_*
Skrevet

Hei!

Jeg vil gjerne dele mine tips - har etter mange år med frustrasjoner funnet min matfilosofi.

La mat og trening gjøre jobben - glem rensekurer, slankepiller osv.

Spis ofte, og lær deg selv at ingenting skal inn i munnen uten at du har slukt et glass vann - uansett!

Finn de matvarene som er mest næringstette - dvs mest mulig næringsstoffer pr vektenhet. En super nettside er denne: http://www.whfoods.com/foodstoc.php

Spiser du det meste av maten din fra denne oversikten er du garantert et utrolig høyt nivå av vitaminer, mineraler, proteiner, fiber og fett av riktig type.

Lær deg å prioritere etter næringsinnhold - er du feks på et vorspiel og kan velge mellom å drikke vin/øl eller sprit og mellom å spise nøtter eller potetgull skal du:

Velge vin fordi den inneholder mindre kalorier pr enhet, mye mineraler + masse antioksidanter. Øl har mange kalorier, gir også vitaminer. Sprit gir ingenting.

Velge nøtter fordi de er stappfulle av mineraler og sunt fett. Potetgull gir bare usunt fett og farlige forbindelser som akrylamid.

Dette er kun et eksempel - bruk slike sammenligninger hele tiden når du velger hva du skal spise.

Havregrøt er super frokost - bruk hvetekli + litt nøtter og tørket frukt i - gir masse energi og lite kalorier, samtidig som du blir supermett!

La grønnsaker i alle varianter fylle minst halve tallerkenen så ofte du kan.

Lær deg å leve uten poteter og ris - det er en myte at de er så sunne.

Ta f.eks en hel, rød paprika som tilbehør i stedet. Kutt ned på brød, og spis kun supergrovt - feks dansk rugbrød.

Omelett med salat til er mettende og super lunsj.

Spis fisk og fugl av hjertens lyst til middag - med masse grønnsaker til - wok, stek, kok, riv dem rå, lag pureer - bruk fantasien. Kokte gulrøtter er kjedelig.

Les deg opp på ernæringsinformasjon, både hva som er sunt og hva som ikke er det, og hvorfor - etterhvert vil du få en bedre forståelse og slippe å sjekke alt mulig for å vite om det er bra for deg.

Folkehelseinstituttet og grethe roedes nettsider er bra å begynne med.

Tren så mye du kan, det er det eneste sanne vidundermiddelet mot alt her i verden..:-)

Works for me...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...